Komentáře
KOMENTÁŘE: Český rozhlas mění vizuální identitu
Necelý rok od kontroverzní proměny log a grafické identity kanálů České televize představilo novou vizuální identitu další médium veřejné služby – Český rozhlas. Základem inovované komunikace je stylizované písmeno „R“ tvořené čtyřmi vodorovnými pruhy. Studio Marvil, známé tvorbou identity značek Czech Republike, ČEZ nebo Lesy ČR, vytvořilo pro Český rozhlas minimalistický symbol, jehož inspirací byly frekvence zvukových signálů v podobě ekvalizérů v hudebních programech nebo na mixážních pultech. Kromě samotného symbolu byla vytvořena celá firemní identita včetně jednotlivých kanálů, které jsou poprvé v historii Rozhlasu graficky sjednoceny a mají své vlastní barvy. Markething.cz a odborníci v oboru marketingové komunikace – Tomáš Hrivnák a Denisa Kasl Kollmannová – hodnotí nejen vizuální změnu, ale i marketingový potenciál a širší kontext nového stylu.
Proč vůbec měnit zavedený vizuální styl?
Proměny vizuální komunikace firem, médií i institucí jsou častým jevem. Změna loga, základu identity značky, může být pozitivní, negativní a stejně jako špatná komunikace se zákazníky může vést v extrémním případě i ke ztrátě hodnoty a důvěry k dané značce, firmě i jakékoli organizaci. Když se přistoupí ke změně vizuální komunikace spojené s dobře promyšlenými dlouhodobými i krátkodobými cíli, je to nedílná a důležitá součást strategické marketingové komunikace. Nicméně, záměry změn mohou být různé – strategický restart marketingové komunikace, technologická zastaralost dosavadních nástrojů, či rozmar nebo v horším případě nekompetence firem, institucí, či jejich marketingových oddělení. Se všemi těmito příklady se v praxi setkáme.
Pokud jde o známou nebo dokonce veřejnoprávní instituci, kritika z řad běžných obyvatel i expertů bývá často nekompromisní. Ovšem na sociálních sítích a v internetových diskusích také platí známá teorie spirály mlčení, kdy lidé mají tendenci přidat se k převažujícímu názoru v diskusi, případně další jevy jako lavinový efekt nebo prostý fakt, že například na Facebooku najdeme tlačítko Like, ale pokud se někomu obsah nelíbí, nemá tak jednoduchou možnost dát „Dislike“. Druhou věcí je, že logo se snadno hodnotí jako jediná varianta obrázku „který by každý dokázal nakreslit za půl hodiny“. Je nutné si uvědomit, že logo je v podstatě vrcholem ledovce a v případě Českého rozhlasu jde o desítky až stovky různých variant aplikací a podrobný manuál použití.
Nejen Český rozhlas, ale i česká komerční a zahraniční média v poslední době představují nová loga svých kanálů. Z českých to byly například nové kanály Prima ZOOM nebo Telka patřící televizi Nova. Nedávno také představila zajímavou identitu americká stanice Telemundo.
Český rozhlas vs. Markething.cz
Nová vizuální identita je spojena nejen s devadesátiletým výročím začátku vysílání Rozhlasu (více ve fotogalerii serveru IHNED.cz), ale i s březnovým startem nové stanice Plus. Co na změnu říkají redaktorky a redaktoři Markething.cz a speciální komentátoři z řad expertů – expert v oblasti řízení značek, Tomáš Hrivnák, a vedoucí katedry MKPR, Dr. Denisa Kasl Kollmannová?
„Loga institucí všeobecně vzbuzují v české společnosti rozporuplné reakce. Pokud by se hodnotil posun od starého loga k novému, tak to hodnotím jako 100% zlepšení, i když – starší logo je prostě (děsivá) klasika. Unifikace stylů všech dceřiných rádií Českého rozhlasu byla opravdu potřeba. Logo následuje trendy elegance a variability, díky jeho jednoduchosti jej bude možno využít v mnoha různých kombinacích a situacích. Na druhou stranu, člověku z vodorovných linek až oči přecházejí a zdá se, že text Český rozhlas a písmeno ”R” nejsou ve stejné rovině. V praxi ale vypadá logo opravdu dobře.”
Johana Amlerová: ZNÁMKA: 2 (strženo za ne úplně outstanding nápad, který může být hůře zapamatovatelný a rozlišitelný).
„Nové logo Českého rozhlasu pravděpodobně souzní s trendem vizuálního zjednodušování korporátních log obecně. V tomto ohledu se mu nedá nic vytknout. A ukáže až čas, jak oblíbeným se nové “křivkové R” stane. Pokud je to krok směrem k omlazení a k zatraktivnění společnosti, tak nový vizuální styl hodnotím veskrze kladně.“
Martin Maxa: ZNÁMKA: 1
„Český rozhlas potřeboval jednotnou korporátní identitu vážně už jako sůl. Tahle vizuální jednoduchost se mi dost líbí a ještě více se mi líbí aplikace, která je nastíněna ve videu. Problém mám snad jen s textem. Je ho tam skoro dost, navíc to umístění vzhledem k eRku ruší.“
Ondřej Pavlů: ZNÁMKA: 1-
„Už jen pouhý fakt sjednocení vizuální komunikace Českého rozhlasu je chvályhodný. Totéž se dá říct o využití jednoduché grafiky, která je funkční a použitelná. K samotnému symbolu nemám výhrady, nicméně se mi příliš nelíbí výběr fontu AG Book Pro, který je až příliš strohý a i přesto, že se k symbolu hodí, určitě by se dal zvolit font, který by byl zajímavější, kreativnější a emotivnější. To se povedlo výše zmíněnému kanálu Telemundo, ale Český rozhlas na mě působí rigidně. Moderní a jednoduchý vždy nemusí nutně znamenat nudný.“
Štěpán Soukeník: ZNÁMKA 2
„Nové logo podle mě není příliš zdařilé, inspiraci ekvalizérem připomíná opravdu jen hodně abstrahovaně. Ekvalizér je živý, jasně barevný, svítí a je v pohybu – nic z toho statické, až unylé “erko” není. Nechci být za staromilce, ale původní křivky byly dynamičtější a vysílač, který evokovaly, si podle mě s rozhlasem spojí mnohem více lidí. Navíc “erko” stojí jaksi mimo, v prostoru vedle dalších názvů stanic, které jsou vyvedené v mimořádně unylých barvách.
Pozitivní je snad jen jistá modernost a oživení, které novinka přináší, ale u toho je potřeba zmínit, že logo ČRo nebylo vůbec špatné – mohlo se vycházet tedy z něj, stejně, jak to třeba skvěle udělal Lumír Kajnar u České pojišťovny. Podstatnější je tedy zavedení “korporátní identity” spolu s novým logem. Nedá mi to, ale musím si rýpnout i do ceny za zpracování – logo je pro designéry věc prestiže a u veřejnoprávní instituce, kterou zná každý, by měla její cena odrážet i PR, které to Marvilu přinese. Dva plus čtyři miliony je cena na trhu obvyklá, ale skvělý kauf to ze strany rozhlasu rozhodně není.“
Dr. Denisa Kasl Kollmannová: ZNÁMKA 3-
„Marvil redesignoval logo Českého rozhlasu, jehož předchozí verzi v devadesátých letech vytvořilo moje studio Men on the Moon. Marvilu se to povedlo: vzniklo logo a vizuální kód, které jsou čitelné, nadčasové a dokonce bych řekl, že “veřejnoprávné”. Český rozhlas má být podle mě něco jako kombinace školy, divadla, přítele, rodiče, průvodce a vizionáře. Jeho plánovací rámec má být “dlouhé teď” (long now, viz např. http://en.wikipedia.org/
Tomáš Hrivnák: ZNÁMKA 2+
Zdroje & čtěte více
http://www.markething.cz/komentare-ceska-televize-meni-logo-a-zavadi-jednotny-vizualni-styl
http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/cesky-rozhlas-po-sedmnacti-letech-meni-sve-logo–1180958 (zdroj titulní fotografie)
http://strategie.e15.cz/zpravy/r-nahrazuje-nike-aneb-cesky-rozhlas-uvedl-nove-logo-960830
http://www.mediar.cz/cesky-rozhlas-predstavuje-sve-nove-logo-od-studia-marvil/
http://www.marvil.cz/cs/prace/
http://www.font.cz/design/nove-televizni-kanaly.html
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/follow-up_telemundo.php
Jak citovat tento článek:
SOUKENÍK, Štěpán. KOMENTÁŘE: Český rozhlas mění vizuální identitu. Markething [online]. 28. února 2013 [cit.2013-02-28]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/cesky-rozhlas.