Komentáře
Bombastický “nový Top Gear” je tady! Kromě koulí má teď Clarkson také stamiliony Amazonu
Posledních devatenáct měsíců prožívali automobiloví nadšenci po celém světě krušné období – jejich milovaný Top Gear padal po odchodu moderátorů Clarksona, Hammonda a Maye strmě dolů. Tento pátek ale mohla jejich srdíčka opět zaplesat – oblíbené trio se velkolepě vrátilo v blyštivějším “novém Top Gearu”, totiž v pořadu The Grand Tour streamovací služby Amazon Prime.
Americký Amazon Prime vyrukoval do boje s konkurenčním Netflixem a dalšími streamovacími službami se skutečně silnou zbraní. Využil rychlého úpadku slavného motoristického pořadu Top Gear a zlákal ke spolupráci původní trojici moderátorů, která společně britský seriál opustila po vyhazovu Jeremyho Clarksona. S nimi pak vytvořil “nový Top Gear” – ještě ostřejší, provokativnější, akčnější, výpravnější a filmařsky zajímavější. Jak se ale mohl příběh populárního britského pořadu tak náhle zvrtnout?
Vzestup a pád modly všech automilů
První díly britského pořadu Top Gear byly natočeny již v 70. letech, jeho současnou tvář mu ale vtisklo až moderátorské trio Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May, které stálo u jeho obnovení v roce 2002. Právě jejich autentické přátelství a nevybíravý humor daly v kombinaci s velmi odvážnými testy a bláznivými výlety vzniknout fenoménu Top Gear, nejslavnějšímu a nejsledovanějšímu motoristickému seriálu světa. S Clarksonem, Hammondem a Mayem vyrostl během dvaadvaceti sérií obr, který své matce BBC přinášel ročně včetně tržeb za licencování do dalších zemí asi 50 milionů liber.
Tvůrcům pořadu se dařilo výborně skloubit formát extrémně kvalitní motoristické show s četnými komediálními prvky, nekorektním humorem a neustálou provokací. A diváci to milovali – poslední série v tradiční moderátorské sestavě si jen v Británii vysloužila průměrnou sledovanost asi 7 milionů, po celém světě pak až 350 milionů. Spolu s neuvěřitelným růstem pořadu ale postupně, jak se nedávno vyjádřil sám Jeremy Clarkson v rozhovoru pro BBC, rostly také jeho problémy – produkce BBC přestávala stačit na zvyšující se očekávání ze strany fanoušků a stres uvnitř týmu Top Gearu sílil. Podle tehdejšího producenta Andyho Wilmana se v průběhu natáčení poslední série vytvořila obrovská propast mezi týmem Top Gearu a managementem BBC, která nemohla být překonána žádným kompromisem, nýbrž pouze vítězstvím jedné strany.
Rozuzlení tomuto rozkolu přinesl incident z března roku 2015, kdy se Clarkson, jenž byl už dříve terčem kritiky pro své šovinistické a xenofobní vtipy, zřejmě v návalu stresu přestal ovládat a při hádce kvůli cateringu nazval producenta Oisina Tymona “línou irskou pí*ou”, aby ho následně fyzicky napadl a roztrhl mu ret. Tím překročil mez, jež byla BBC ochotna tolerovat. Vyhazov Clarksona přiměl k odchodu nejen jeho dva moderátorské kolegy, ale také značnou část tvůrčího a produkčního týmu pořadu. Vedení BBC neobměkčila ani on-line petice na podporu Clarksona, kterou záhy po jejím spuštění podepsalo více než milion lidí.
Letos na jaře se fanoušci Top Gearu dočkali obnovení pořadu, jehož moderování se nově ujali herec Matt LeBlanc a rozhlasový moderátor Chris Evans.
Sledovanost prvního dílu premiérové řady (asi 4,4 milionů) byla nepochybně zklamáním, které jen potvrdily reakce diváků na sociálních sítích. Uživatelé Twitteru sepsuli hlavně výkon a rétoriku Evanse. Naštěstí nebyl na vstřebání této silné kritiky sám – velká část uživatelů ve svých tweetech omylem označila místo zrzavého britského moderátora amerického herce Chrise Evanse, nového Kapitána Ameriku, který s úpadkem Top Gearu nemá, chudák, pranic společného.
This new #TopGear isn't bad…If the tv is muted, and you have your eyes closed, and throw the tv out the window…or yourself…
— Greg Williams (@GreggyBoop) May 29, 2016
Sorry #TopGear … switching off … looking forward to the proper boys on @amazonprimenow soon … night all xxx
— Carol Vorderman (@carolvorders) May 29, 2016
Sledovanost celé řady měla sestupnou tendenci, až dosáhla při finále série dna celé novodobé historie pořadu – 1,9 milionu diváků. Angažování nových tváří Top Gearu nezafungovalo. Fanoušci v pořadu postrádali kouzlo původní moderátorské trojice. BBC se nepodařil ani pokus nahradit rebela Clarksona Chrisem Evansem, moderátorem s podobnou pověstí. Ten totiž krátce po odvysílání oznámil, že v pořadu sám skončí, shodou okolností krátce poté, co jej policie obvinila ze sexuálního obtěžování. Britská stanice navíc oznámila, že neplánuje Evanse nikým nahradit a “Joey z Přátel” Matt LeBlanc tak bude muset příští řadu Top Gearu táhnout v roli moderátora úplně sám.
"If you get your willy out, it's the funniest thing in the world… girls love it" – Chris Evans, Sunday Times interview, 2005.
— Mr Biffo 🦀🆙 (@mrbiffo) July 4, 2016
Prius po pás v chodníku a nový začátek s Amazonem v zádech
Média začala pochopitelně okamžitě po odchodu Clarksona a spol. z Top Gearu plodit nejrůznější spekulace o jejich budoucnosti. Motoristická veřejnost očekávala lítý boj mnoha televizních stanic o možnost spolupracovat s těmito miláčky všech automobilových fandů. Za hlavní favority na jejich angažování byly považovány televize Sky Ruperta Murdocha, který se netají svým přátelským vztahem s Clarksonem, a streamovací gigant Netflix. Žádné konkrétní zprávy ale dlouho nepřicházely. Nejprve se objevily informace o vývoji nové sociální sítě pro automobilové nadšence, kterou plánuje trio bývalých moderátorů spustit pod názvem DriveTribe, aby pak tuto novinku zcela přebilo ohlášení spolupráce Clarksona, Hammonda a Maye s Amazon Prime.
Amazon Prime je streamovací službou, jež funguje na stejném principu jako Netflix: Za předplatné získáte přístup k veškerému obsahu, který tato platforma nabízí. Ve Spojených státech se Amazon Prime těší přízni asi 50 milionů předplatitelů, v Evropě je momentálně dostupný pouze v několika zemích, ovšem plánuje postupně expandovat. Nemusíte být zrovna doktor ekonomie, abyste si spočítali, že Amazon šel do spolupráce s Clarksonovým týmem s cílem vytvořit novou vlajkovou loď své streamovací služby, která přitáhne obrovské množství předplatitelů. A pokud chcete překonat Netflix a jeho House of Cards, Narcos nebo Stranger Things, potřebujete vytasit vskutku silný kalibr. Očekávání fanoušků tak logicky okamžitě nabraly obrovských rozměrů.
Zvěsti o chystaném pořadu The Grand Tour se spolu se spekulacemi o rozpočtu až dvanáctkrát větším, než byl ten Top Gearu, šířily zcela přirozeně, velké kampaně tak ani nebylo třeba. Natěšenost fanoušků Top Gearu pak ještě přiživil Jeremy Clarkson, který nejprve prohlásil, že “teď jsme na internetu a můžeme si dělat a říkat, co chceme”, a následně všechny ubezpečil, že nová show bude mít stejný charakter, humor a tvář jako starý dobrý Top Gear, protože “show moderujeme my tři a jsme takoví, jací jsme – May je pomalý, Hammond je malý a já jsem bombastický (a tlustý) – to nemůžete změnit.” Jediným výrazným reklamním počinem Amazonu před premiérou prvního dílu se staly tři zinscenované nehody Clarksonovy “oblíbené” Toyoty Prius s poznávací značkou “CL4RK50N”, které přitáhly pozornost kolemjdoucích a hlavně médií v Berlíně, Londýně a Los Angeles jen tři dny před premiérou.
The only real acceptable use for a Prius. #TheGrandTour pic.twitter.com/ElazbLjivB
— The Grand Tour (@thegrandtour) November 15, 2016
Reklamu okamžitě napadli zástupci organizace Brake, která propaguje bezpečnou a opatrnou jízdu. Podle nich jsou takové instalace za hranou reklamní etiky, neboť propagují rychlost a bezohledné řízení. Vzhledem k provokativní nátuře Clarksona a jeho týmu ale možná mohou být rádi, že se moderátoři The Grand Tour doopravdy neprojeli londýnskou poštovní schránkou nebo nezaparkovali Prius střechou dolů uprostřed hollywoodského chodníku slávy.
America has also discovered an appropriate use for a Prius. #thegrandtour pic.twitter.com/kHuPMvtRoo
— The Grand Tour (@thegrandtour) November 15, 2016
Jak rozplakat dospělého chlapa snadno v pěti minutách
V pátek 18. listopadu uronilo slzu kromě bezpočtu divaček také neobyčejně mnoho dospělých mužů, ať už spíše citlivé či drsné nátury. Dojetí a husí kůži musela snad u každého pravého fandy Top Gearu vyvolat už jen úvodní pětiminutovka. V té se slavné moderátorské trio střetne na typické kalifornské dálnici, aby spolu s chaotickým konvojem připomínajícím přehlídku všech vozidel od počátku století až po Mad Maxe dorazily na megalomanskou rockovou párty na jejich počest před stanem v Mohavské poušti, dočasným studiem The Grand Tour, nad kterým samozřejmě po jejich příjezdu přelétne letka stíhaček. Z obrazovky přímo stříkala akce, typický nekorektní humor a hlavně stamilionový rozpočet, který Amazon poskytne na produkci každého z dvanácti dílů první série.
https://twitter.com/corbinwalters1/status/799404657508515840
Pořad si licencovat můžete, moderátory ne!
Tvůrci museli po poradách s právníky vyškrtnout celou řadu prvků, na které by si mohla nárokovat práva britská BBC. V The Grand Tour tak rozhodně neuvidíte testovacího jezdce Stiga, celebrity v autě za rozumnou cenu nebo některé plánováné hosty. Každý díl se navíc bude muset odehrávat na jiném místě v dočasném studiu. Ukazuje se ale, že Jeremy Clarkson měl pravdu – světovou popularitu Top Gearu netvořily detaily samotného formátu pořadu, ale hlavně jeho moderátoři. A ti jsou v The Grand Tour zase ve formě. Vyjma některých negativních názorů na příliš dlouhou stopáž prvního dílu (70 minut) byly ohlasy kritiků i veřejnosti více než pozitivní. Kromě klasických ostrých vtipů a šílených řidičských testů po celém světě diváci ocenili hlavně nevídaně kvalitní filmové zpracování, kvůli kterému by dokonce někteří rádi viděli celou sérii v kinech. Producent Andy Wilman prohlásil, že jeho tým bude úspěch prvního dílu měřit podle reakcí na Twitteru, jelikož jim Amazon neposkytne žádné údaje o sledovanosti. A ve štábu pořadu měli po premiéře zaručeně důvod k oslavám.
https://twitter.com/WillCarne/status/799414051092758529
Wilman také po premiéře dementoval informace o rozpočtu vyšším než 4 miliony liber, pouze připustil, že byl vyšší než 1 milion. Přesto je The Grand Tour na první pohled výrazně velkolepější a po filmařské stránce preciznější a hravější než Top Gear.
Hlavní hvězda pořadu Clarkson si spolupráci s Amazonem nemůže vynachválit: “Když pošlete film do L.A. lidem z Amazonu, kvičí radostí. Něčeho takového jsme se v BBC nikdy nedočkali.” Ještě aby si v Amazonu spokojeně nevrněli – podařilo se jim vytvořit větší, blyštivější, krásnější a akčnější verzi slavného Top Gearu, dosud bezkonkurenčního lídra mezi motoristickými pořady, aniž by přitom diváky připravili o cokoliv z toho, co na britském seriálu milovali. Zda se podaří The Grand Tour udržet laťku stejně vysoko se dozvíme již v pátek, kdy Amazon Prime zpřístupní druhý díl pořadu, odehrávající se tentokrát v jihoafrickém Johannesburgu.
Jak citovat tento článek?
HÁŠA, Marek. Bombastický “nový Top Gear” je tady! Kromě koulí má teď Clarkson také stamiliony Amazonu. Radka FLÉGLOVÁ, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/bombasticky-novy-top-gear-je-tady-krome-kouli-ma-ted-clarkson-take-stamiliony-amazonu
Zdroje:
https://magazin.aktualne.cz/televize/the-grand-tour/r~5ea9ff20ad7911e6af6e002590604f2e/
http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/history-cancels-top-gear-usa-906892
https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Gear_controversies
http://deadline.com/2016/05/top-gear-averages-4-3-million-viewers-in-season-opener-1201764473/
http://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/rip-top-gear-set-dismantled-5412114
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-38012655
Obrázky a videa:
http://streamondemandathome.com/wp-content/uploads/2016/09/GrandTour.jpg
http://cdn.wp.sunmotors.co.uk/get/2015/03/inline_2b6878ee-d3_2285686a.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=dGEd6ZmwZ7Q
https://twitter.com/mrbiffo/status/749972974032326656
https://twitter.com/GreggyBoop/status/736997060902326272
https://twitter.com/carolvorders/status/737006359393239040
https://www.youtube.com/watch?v=kLtpcxtk4HI
https://twitter.com/corbinwalters1/status/799404657508515840