Connect with us

Marketing

Vertikální videa jsou na vzestupu. Smiřte se s tím

Pamatujete si ten strašný povyk pokaždé, když někdo nahrál na internet video natočené na výšku? Mnozí takový čin ještě nedávno považovali za naprostý zločin. Poslední dobou ale vertikální videa tvoří i přední jména světového popu jako Sam Smith a Billie Eilish. Nemyslím tím pouze vertikální stories na Instagramu, kde sdílejí střípky ze svého osobní života. Mám na mysli vysokorozpočtové videoklipy na YouTube.

Nenáviděný druh obsahu je všude

Nemusíte být zrovna expertem, abyste si všimli, že dnes konzumujeme média jinak. Před velkou širokoúhlou obrazovkou trávíme čím dál méně času, přibývají hodiny strávené na vertikálním displeji našich telefonů. Jasně, i mobil jde otočit na šířku – podle výzkumu Scientiamobile ale 94 % času používáme mobil ve vertikální orientaci, která nám je bezesporu přirozenější a pohodlnější. A výrobci obsahu, kteří o naši pozornost tolik stojí, se tomu musí přizpůsobit. 

První velký hráč, který potenciál vertikálních videí odhalil, byl Snapchat. Nejen, že k tvorbě obsahu na výšku vybízel zejména mladé uživatele, na nový formát videí nalákal i firmy, které mohly na sociální síti svůj obsah na výšku nabídnout veřejnosti ke zhlédnutí. 

V prostředí sociálních sítí zároveň závratně stoupá TikTok, který staví na vtipných vertikálních videích. Čínská aplikace za necelé 3 roky existence nasbírala více aktivních uživatelů než již zmíněný Snapchat nebo dokonce Twitter.

Svět vertikálních videí na sociálních sítích má ale i své poražené. Instagram loni velkolepě spustil IGTV, které mělo být prostorem pro vertikální videa s delší stopáží. Ani po roce od spuštění ale nezažilo IGTV žádný velký boom. Vývojáři naopak na této platformě, která měla být vyhrazena jen pro videa na výšku, povolili letos i ta širokoúhlá.

Můžeme pozorovat, že YouTube jde trendu naproti. Minulý rok aktualizovalo rozhraní své mobilní aplikace tak, aby byla pro vertikální videa přívětivější.

Ukázka zobrazení vertikálního videa na YouTube

Před a po. Hrůzné černé obdélníky zmizely.

Co je na tom? Oříznout video umí každý…

Jasně, nejrychlejším způsobem, jak vytvořit vertikální video, je nažhavit Movie Maker a během pár minut oříznout horizontální verzi. 

Když se podíváme na snímky z hudebních videí Billie Eilish, Halsey nebo Sama Smitha, všimneme si, že produkční týmy popových hvězd takto rozhodně nepostupovaly. Kdyby jenom ořízli původní dílo, nenabízelo by video na výšku žádnou přidanou hodnotu – jen bychom byli ochuzeni o velkou část původního obrazu.

Videa na výšku mohou vytvořit osobnější zážitek. Okolní scenérie musí jít stranou, pro tu není na vertikálních displejích místo. O dost lépe si ale můžeme všímat výrazů a emocí umělců. 

Ukázka vertikálních videí

You Should See Me In A Crown od Billie Eilish, Without Me od Halsey a Dancing With a Stranger v podání Sama Smitha

 

Jsou i případy, kdy interpreti sází na jednoduchost. Některé hudební klipy na výšku jsou spíše montáží dlouhých selfie-videí s průměrným osvětlením i kvalitou. Výběr tohoto směru může souviset s menšími náklady, je ale samozřejmě možné, že takový typ videí ještě více zdůrazňuje osobitost umělců.

 
Ukázky osobních vertikálních videí

Wolves od Seleny Gomez a Delicate od Taylor Swift

Hudební vydavatelství s formátem experimentují. Videa na výšku v tuto chvíli slouží spíše jako doplněk ke klasickým videím. Může se tím vytvořit i jakási symbióza těchto dvou typů videí – Nicki Minaj použila „amatérské” vertikální video k Chun–Li jako teaser pro propracované širokoúhlé video. To dosáhlo celkově 129 milionů zhlédnutí, vertikální video se ale rozhodně nemusí za svých 29 milionů zhlédnutí stydět. Billie Eilish zas ve videu na výšku k Bad Guy dává nahlédnout do zákulisí natáčení. V tomto případě se počet zhlédnutí zastavil na „pouhých” 10 milionech.

Jen zřídka vidíme skladbu zpracovanou pouze ve vertikálním klipu. Takový krok ale podnikl tým výše zmíněné Billie Eilish s videem You Should See Me In A Crown, ke které neexistuje širokoúhlá varianta. Možná díky tomu nasbíralo vertikální video 150 milionů zhlédnutí. Zajímavé je, že v komentářích kritiku výškového formátu téměř nenajdeme – může to být způsobené mladší cílovou skupinou, která je v prostředí digitálních technologií méně konzervativní. 

YouTube ale není jediné místo, kde se protíná hudba a streaming. Od konce minulého roku si s vertikálními videi hraje i Spotify, i když v jiné podobě – umělcům na své platformě umožňuje k písničce přidat 3 až 8sekundové video, které se přehrává ve smyčce. 

Ukázky Spotify Canvas

Canvas – vstupenka Spotify do světa videí

Velká příležitost, nebo slepá ulička?

Videa na výšku nejsou jediným trendem, který se v oblasti videoprodukce v poslední době objevil. Možná si pamatujete smršť 360° videí, které vehementně podporovali Facebook i YouTube – video, u kterého se vám zatočí hlava, natočila třeba britská hudební skupina Muse. V roce 2019 ale nebyl zaznamenán žádný významný nárůst v tvorbě tohoto typu obsahu.

Ukázka 360° videa od Muse

360° hudební video od Muse. Kam mobilem pohnete, tu část obrazu uvidíte.

Problémem tohoto fenoménu může být fakt, že naše zařízení nejsou na takový obsah plně připravena. 360stupňové video je náročné jak na přenesená data, tak na výkon. Nehledě na to, že pro nejlepší konzumaci takových videí je potřeba si pořídit headset s virtuální realitou, který teď není rozhodně levnou záležitostí. Možná přijde čas, kdy 360stupňová videa dorazí znovu s větší parádou – může se tak stát, až budou zařízení s virtuální realitou cenově dostupnější.

Technické problémy u vertikálních videí jsou však mnohonásobně menší. Obtížnost produkce videa na výšku není nijak vyšší, konzumace na mobilních zařízeních je i více intuitivní – jde pouze o to, aby producenti obsahu dokázali zaplnit vertikální prostor kvalitním obsahem. 

Problémem může být už jenom nevole uživatelů. Zejména ti mladší ale už jsou díky Snapchatu a TikToku na vertikální videa zvyklí. Stačí tedy, když jim bude nabízen poutavý obsah, na který se budou chtít dívat.

Rozhodně netvrdím, že vymizí milovaná videa na šířku. Jen stěží si asi představíte fotbalový zápas nebo akcí nabitý film ve výškové orientaci. U hudby je ale evoluce ve formátu přirozená, většinu času totiž hudbu posloucháme právě na mobilních zařízeních.

Jak citovat tento článek?

NGUYEN, Tony. Vertikální videa jsou na vzestupu. Smiřte se s tím. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], 2019 [cit. 2019-11-19].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/vertikalni-videa

Zdroje

https://berndigital.com/digital-strategy/vertical-video-stay/
https://techcrunch.com/2019/10/10/get-ready-to-see-more-looping-videos-on-spotify-as-canvas-launches-into-beta/
https://ukhiphoptalk.com/how-the-vertical-music-video-finally-took-off/
https://www.electronicsdiary.com/2017/12/the-streaming-effect-music-consumption.html
https://www.highsnobiety.com/p/vertical-music-videos/

Continue Reading

Student 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Rád objevuje, co je ve světě marketingu a technologií nového. Podle nálady fotí, natáčí i píše.

More in Marketing

To Top