Komentáře
Křivá zelenina: odpovědné supermarkety, nebo jen módní trend?
Nejen obchodní řetězce, ale i menší koloniály si vždy hlídaly správnou velikost, tvar a kvalitu ovoce a zeleniny. Zákazníci přece raději volí stejně velké vzhledné brambory před křivými kusy, které většinou končí na skládce. Iniciátoři projektu Zachraň jídlo si však před půl rokem řekli dost. Rozhodli se proti plýtvání potravinami bojovat marketingovou kampaní s heslem „Jsem připraven“, která se masově rozšířila po sociálních sítích. Křivou zeleninu do svého sortimentu postupně zařadily Penny Market a Rohlík.cz. Naposledy se trendu chytilo Tesco, které v lednu uvedlo svou řadu „Perfectly Imperfect“ a vyslalo tak signál, že prodej křivé zeleniny nejspíše nebude jen krátkodobou módní záležitostí.
#jsempripraven
Historie projektu „Zachraň jídlo“, o kterém jsme napsali už v minulém článku, sahá až do roku 2013, kdy se její iniciátoři připojili k první Národní potravinové sbírce, jež za jediný den zajistila charitám 66 tun jídla. Rok na to pokračovali organizováním přednášek o plýtvání potravinami a projekt se zároveň oficiálně zapsal do evidence neziskových organizací. V roce 2015 pak přišli s aktivitou, kterou neoficiálně nazývají „Paběrkování“. Ta spočívá ve sběru nesklizené zeleniny na polích a jejím smysluplném využití darováním Potravinové bance. Nejvíce však na sebe organizace upozornila loni v červnu, kdy spustila na poměry neziskovek celkem masivní kampaň na sociálních sítích „Jsem připraven“.
Cílem této kampaně bylo především informovat veřejnost o tom, že „až 20 % zemědělské produkce se nedostane ke spotřebitelům kvůli přísným estetickým standardům při posuzování ovoce a zeleniny.“ Organizace začala spolupracovat s celou řadou odborníků v oblasti gastronomie, a dokonce se jí dostalo podpory od státních institucí – Ministerstva zemědělství a Akademie věd ČR.
Neobyčejné kousky v Penny
Západní supermarkety se pokoušely zařadit nevzhlednou zeleninu do svých regálů už dávno. V Česku byl první Penny Market, který se tak mohl svézt na vlně úspěchu organzace Zachraň jídlo. Cílem kampaně „Neobyčejné kousky“, kterou Penny Market spustil v srpnu minulého roku, je zejména snížit plýtvání potravinami, a vzhledem ke strategii tohoto řetězce, jež spočívá v nabídce především tuzemských výrobků, také podpořit české farmáře, kteří jsou jinak nuceni vypěstovanou nestandardní zeleninu zaorávat.
Křivá zelenina on-line
S podobnou nabídkou jako Penny Market přišel i online supermarket Rohlík.cz, který všechnu „ošklivou zeleninu“ zlevnil o 50 %. Rohlík je známý svými zelenými aktivitami a podporou prodeje fair trade a bio produktů. V loňském roce na sebe v tomto směru upozornil zejména zavedením filtru na potraviny bez palmového oleje v reakci na kauzu ohledně ničení životního prostředí při jeho produkci. Rohlík se nebojí podporovat zelené projekty, zařazení křivé zeleniny do stálé nabídky tak bylo nepochybně správným krokem a setkalo se logicky s velmi pozitivními ohlasy.
Perfectly Imperfect
Letos v lednu se k Penny Marketu a Rohlíku.cz přidal i řetězec Tesco, který rovněž zařadil nehezké ovoce a zeleninu do prodeje. Tesco spustilo pilotní projekt Perfectly Imperfect zatím ve střední Evropě a produkty s tímto logem nabízí s dvacetiprocentní slevou. Podle komerčního ředitele společnosti závisí budoucnost těchto produktů na zpětné vazbě zákazníků. Podle všeho tak Tesco tomuto konceptu, se kterým přišlo až půl roku po konkurenci, tak úplně nevěří. Ze strany Tesca se jednalo pouze o pozdní reakci na aktuální trend, kterou je navíc připraveno vzít zpět hned, jakmile zájem o nevzhlednou zeleninu a ovoce poklesne.
Módní trend, nebo skutečně odpovědné supermarkety?
Poptávka po zelených produktech neustále roste, iniciativa proti plýtvání potravinami nabírá na síle a na ochraně životního prostředí už dávno nelpí jen mladá generace. Na podobné kampaně a marketingové snahy tak budeme narážet stále častěji, a to i ze strany větších společností. Otázkou však zůstává, zda se jedná pouze o módní trend, který chtějí velké obchodní řetězce využít k vylepšení vlastní image, nebo zda supermarkety skutečně začaly cítit (díky tlaku ze stran zelených hnutí a neziskových organizací) odpovědnost vůči společnosti a životnímu prostředí, jehož ochrana nikdy nebyla skloňována tak často, jako je tomu dnes. Pokud platí druhá možnost, pak se lidem ze Zachraň jídlo povedl skutečně mistrovský kousek. I kdyby však supermarkety svou zelenou odpovědnost nemyslely upřímně, jejich kampaně jsou nepochybně prospěšné pro obě strany. Soudě podle úspěšnosti kampaní s křivou zelenou se řetězcům jednoduše vyplatí alespoň jednou za čas ekologickým hnutím naslouchat.
Jak citovat tento článek?
HONC, Martin. Křivá zelenina: odpovědné supermarkety, nebo jen módní trend? Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/kriva-zelenina-odpovedne-supermarkety-nebo-jen-modni-trend
Zdroje:
http://zachranjidlo.cz/historie/
http://zachranjidlo.cz/jsem-pripraven/
http://mam.ihned.cz/marketing/c1-65603600-tesco-zarazuje-do-prodeje-osklive-ovoce-a-zeleninu
Zdroj náhledového obrázku:
https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/gfx/news/hires/2016/uglyvegetabl.jpg
Zdroje obrázky:
http://zachranjidlo.cz/wp-content/uploads/dusan_je_pripraven2.jpg
https://www.zdravagurmanka.cz/files/screen-shot-2016-11-07-at-20.19.24.png
https://blog.rohlik.cz/wp-content/uploads/2016/10/Rohlikcz_krive_okurky-1024×768.jpg
http://itesco.cz/img/tescoce_cz/Perfectly%20Imperfect/Page-banner-1920×560-cz.jpg