Connect with us

Komentáře

Mark Zuckerberg a jeho 7 miliard přátel

Letos Facebook oslavil své 10. narozeniny. První část své mise má již úspěšně za sebou, nyní přichází ta náročnější. Spojit všechny lidi na světě a poskytnout jim základní připojení k internetu.

Miliarda uživatelů není cool, víte, co je cool? Sedm miliard uživatelů.

 

 

 

Tak by pravděpodobně dnes zněla předělávka slavné věty z filmu Social Network, který mapuje začátky vzniku největší sociální sítě světa, pokud by se natáčelo jeho pokračování. Od původního plánu, který měl spojit dva lidi, přes spojení spolužáků na univerzitách, až po dnešní podobu Facebooku utekla dlouhá doba, přesněji jedna dekáda. Nyní přichází úctyhodný krok, který má mít za výsledek spojení celého světa.

Digitální generace

Nacházíme se v době, kdy na každou otázku na internetu nalezneme vícero odpovědí. Ptáte se, co je na tom špatně? Všechny jsou totiž správně. Nyní už nevíme, čemu vlastně věřit. Každý má tu možnost podělit se se svým názorem, přispět při tvorbě encyklopedie, vytvořit názorový blog, vést masu lidí. A bude hůř. Představte si, že ze současných 2,5 miliard uživatelů internetu se během několika let stane celá planeta. Každý z nás. Všude. Připojen.

Připomeňme základní vizi Facebooku, se kterou se všude prezentuje: “Misí Facebooku je poskytnout lidem moc ke sdílení a vytvořit tak svět, který je více spojený a otevřený. Lidé používají Facebook, aby zůstali ve spojení s jejich přáteli, rodinou, aby objevili, co se děje ve světě a aby mohli sdílet a vyjádřit, na čem jim záleží.“

Je konektivita lidským právem?

20. srpna 2013 vystoupil Mark Zuckerberg s oznámením spuštění nového projektu, nazvaný Internet.org, na kterém se bude Facebook podílet společně s dalšími 6 technologickými giganty – Ericsson, MediaTek, Nokia, Opera, Qualcomm a Samsung – jejich společnou snahou tak bude poskytnutí připojení k internetu zbylým dvěma třetinám lidí, kteří jsou stále bez internetu. Jak toho vůbec dosáhnout a vytvořit tak svět, ve kterém budou mít všichni přístup k informacím, ke vzdělání, zdravotním informacím, nikoliv skrze počítače, nýbrž skrze mobilní telefon? Aby si internet mohly dovolit i zbylé dvě třetiny lidí, bude zapotřebí, aby byla tato služba více než 100x dostupnější. Dosáhnout se toho dá dvěma způsoby. Snížení ceny za poskytnutí dat a zároveň snížení velikosti přenesených dat. Pokud vás zajímá více, podívejte se na níže přiložené video. Základními pilíři proto bude transformace dostupnosti, efektivity a obchodních modelů.

ARVE Error: need id and provider

Omílání Facebooku stále dokola

„Zpřístupnění internetu každému člověku na planetě je příliš velkým a příliš důležitým soustem, než aby si s ním poradila jedna společnost, skupina nebo vláda. Partneři iniciativy Internet.org se spojili dohromady, aby se společně postavili této výzvě, protože věří v sílu propojeného světa.“ Byť na projektu pracuje společně 7 technologických gigantů, zdá se, že hlavním tahounem je právě Facebook, respektive Mark Zuckerberg. Pokud se chcete dozvědět nové informace o tomto projektu, máte prakticky jen dvě možnosti. Jednou z nich je oficiální stránka internet.org a druhou je pak Newsroom Facebooku – informační středisko, kde naleznete veškeré novinky týkající se největší sociální sítě světa. Na jednu stranu se ale není čemu divit. Pokud se vše v budoucnu zdaří, bude to znamenat velkou výhru pro Marka Zuckerberga, jelikož se změní vnímání lidí a budou připisovat zásluhy právě a jen jemu.

Miliardy střípků

V posledních měsících se Facebook přesto netěší veliké oblibě. Můžou za to především nekončící nákupy společností, kterým vládli mladí lidé. Lidé, kteří se snažili odlišit od zbytku společnosti, a tak hledali vhodné alternativy, jak se spojit s ostatními, podělit se o své zážitky, fotky, příběhy, aniž by kvůli tomu museli být na Facebooku. Ke své miliardě aktivních uživatelů se přidává 200 milionů uživatelů z Instagramu a nově také 450 miliónů uživatelů chatovací aplikace WhatsApp, kterou Facebook koupil za neuvěřitelných 19 miliard dolarů. Nechybělo málo a věci se měly trochu jinak, původním kandidátem na koupi byl totiž Snapchat, služba podobná aplikaci Poke, která nedosáhla potřebné slávy, ani počtu uživatelů, aby přežila, a tak ji zakladatel společnosti Mark Zuckerberg musel poslat k ledu se slovy, že šlo pouze o vtip. Proč chtěl koupit snapchat? Facebook měl vlastní, ale ne tak úspěšný. Následovalo tak rozhodnutí koupit WhatsApp. Mark Zuckerberg se netajil tím, že jeho plánem bylo koupit nějakou mobilní společnost, protože jedině tak se stane jeho vize do budoucna reálnou. Přestože se může zdát, že každý nákup pomáhá přiblížit se k hlavnímu cíli, mnozí mají nadále obavy. Byť se jedná o služby separované od samotného facebooku, všichni vědí, kdo je jejich hlavním majitelem.

Každým krokem, kterým se chce Facebook stát lepším se zároveň dostávají navrch další otázky, zda vše, co dělá, je správně. Naše životy už změnil, nyní je čas na to, aby změnil životy lidí, kteří nejsou jeho přímou součástí. Není nic jednoduššího, než nechat každého z vás, jak se k tomu postaví. Kdo ví, kam povedou další cesty, pokud se Facebooku opravdu podaří spojit celý svět pomocí internetu.

Zdroje:

Náhledový snímek: http://internet.org/

http://internet.org/

http://newsroom.fb.com/news/2013/08/mark-zuckerberg-is-connectivity-a-human-right/

http://www.wired.com/2013/04/facebookqa/

http://www.wired.com/2014/02/facebook-plans-conquer-world-slew-low-end-handsets/

http://www.theverge.com/2014/1/30/5360718/mark-zuckerberg-bloomberg-businessweek-interview-poke

Jak citovat tento článek?

ŠLAHAŘ, Daniel. Mark Zuckerberg a jeho 7 miliard přátel. Markething [online].  2. září 2014 [cit.2014-09-02]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/mark-zuckerberg-a-jeho-7-miliard-pratel

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se o nová média, kulturu a design.

More in Komentáře

To Top