Connect with us

Komentáře

Propagační videa českých vysokých škol: Díl 1.

Uzávěrky přihlášek na většinu vysokoškolských oborů se kvapem blíží a jako každý rok, i letos se objevilo několik videí, kterými se vysoké školy snaží nalákat uchazeče a své potenciální studenty. Jejich propagační videa se dají rozdělit do dvou kategorií. Ta klasická, která v několika minutách vychrlí co možná nejvíce líbivých obrázků a zajímavých čísel, a ta, která se pokouší školu představit jinak, kreativně. Abych čtenáře nezahltil přemírou videí, rozdělil jsem článek do dvou dílů. V tom dnešním se podíváme na první zmíněnou kategorii.

Výběr vysoké školy je velmi racionálním myšlenkovým procesem. Tedy alespoň by měl být. Co mi škola dá? Jaké budu mít šance na pracovní uplatnění? Jaké má zázemí? Jak vypadá město, kde je situovaná? Kdo jsou úspěšní absolventi? Kdo na ní přednáší? Jaké jsou šance na studijní pobyt v zahraničí? A tak dále. Z toho vyplývá, že propagace škol by se měla odehrávat ve velmi racionální a tvrdá data poskytující nótě. Není se tedy čemu divit, když obsah těch klasických videí je v podstatě stejný. Jen se odehrávají v jiných lokacích, vystupují v nich jiní lidé a prezentují se jiná čísla. Jediným rozdílem tak bývá kvalita a nápaditost zpracování. A nutno podotknout, že ten rozdíl může být opravdu značný. Pro ilustraci jsem tedy vybral několik z nich, přičemž zařazena budou videa nejen celouniverzitní, ale rovněž i fakultní.

Vysoké školy se představují…

Když se člověk podívá na video VŠB TU Ostrava, které vypadá, jako by bylo točeno někdy v 70. letech minulého století, v hlavě mu pravděpodobně vytane vzpomínka na ta statická, nudná instruktážní videa z hodin chemie na základní škole. Video sice poskytne o škole poměrně dost informací, bohužel ale v tak šílené formě, že by lepší bylo zájemce rovnou odkázat na webové stránky, kde najde to samé, ale uceleněji a přehledněji. Smutné je, že toto video je na oficiálním YouTube kanálu školy nastaveno jako featured video.

ARVE Error: need id and provider

 

Slezská univerzita v Opavě možná diváku poskytne o něco hezčí záběry, ve výsledku je to však pouze sbírka plytkých obrázků, které o škole neřeknou ale vůbec nic. Protože pokud bychom vynechali nápis „Vítejte v Opavě“, mohlo by to prezentovat vlastně jakoukoliv školu.

ARVE Error: need id and provider

 

Podstatně zajímavěji už své video pojala jedna z fakult VŠB TU, konkrétně Fakulta elektrotechniky a informatiky. Vytknul bych mu však zejména lenost udělat odděleně českou a anglickou verzi, takže v popiscích se dohromady bije čeština s angličtinou. Nepůsobí to dobře a vytvoření cizojazyčné verze už opravdu nezabere tolik času navíc.

ARVE Error: need id and provider

 

Ještě o něco lépe na tom je se svým letošním videem Katolická teologická fakulta UK. Nabízí poněkud konzervativní, ale zajímavé představení studijních oborů, které Fakulta nabízí. U KTF je navíc třeba brát v potaz velmi specifickou cílovou skupinu.

ARVE Error: need id and provider

 

Video z října 2011, kterým se prezentuje Fakulta sociálních věd UK, jako jedno z mála využívá i doporučení známých absolventů a vyučujících. Moravec, Tůma nebo Sedláček, to jsou jména, která bezesporu dokáží oslovit mnoho potenciálních zájemců a je určitě škoda, že se s absolventy (ale i současnými studenty) nepracuje ve spotech vysokých škol častěji. Protože právě oni o škole vypoví mnohem více, než sebelíbivější záběr na fasádu rektorátu nebo uvedení celkového počtu studentů. Pro příště by ale neuškodilo vystupující více genderově vyvážit. Devět kluků a jedna holka je velký nepoměr. Novějšímu spotu FSV z loňského roku se budu věnovat v druhém díle článku.

ARVE Error: need id and provider

 

Za nejpovedenější videa považuji ta od ČZU a Univerzity Palackého. Vyznačují se dynamickými záběry, zajímavým střihem, chytlavým hudebním podkresem a zejména pak celistvým představením univerzity i jinak, než jen pomocí několika snímků ze školní chodby a největší auly. Jako jediná také po zásluze dosáhla i poměrně vysokých počtů zhlédnutí na YouTube (což znamená, že nebyly natočeny pro formu do šuplíku, ale lidi se na ně opravdu dívají).

ČZU vsadila na chytlavý instrumentální doprovod od známé kapely Sunflower Caravan a personalizovanou prezentaci jednotlivých fakult. Pochvalu určitě zaslouží i anglická verze videa pro zahraniční uchazeče o studium.

ARVE Error: need id and provider

Letní verze videa zde.

 

Dominantním prvkem propagačního videa Univerzity Palackého je prezentace univerzity skrze nejrůznější čísla doplněná odpovídajícími záběry – od počtu studentů, přes množství udělených zápočtů, vypsaných propisek až po počet naběhaných kilometrů za den.

ARVE Error: need id and provider

Zajímavostí je, že toto i následující video (a dále rovněž třeba spot propagující Filozofickou fakultu téže univerzity) jsou dílem tamějšího studenta filmové vědy a žurnalistiky, Marka Partyše. Zatímco u jiných spotů bývá studentská produkce spíše hendikepem, zde je tomu právě naopak.

Specifickým rysem propagace Univerzity Palackého je pak důraz na provázanost univerzity s městem (Olomouc – univerzitní město), který byl ještě více umocněn ve zcela novém spotu z tohoto čtvrtka. Jak uvádí server zurnal.upol.cz, video vznikalo zhruba devět měsíců. Oproti tomu předchozímu  zde čísla nahrazuje příběhový voiceover v podání Kryštofa Hádka a celé video je natočeno technikou point of view, tedy očima kameramana. Díky dobře zvolené hudbě od Youth Lagoon video skvěle graduje a v divákovi zanechá přesně to, co by zanechat mělo (a vlastně k tomu ani nepotřebuje žádná čísla). Nutno podotknout, že během čtyř dní už má video téměř 60.000 zhlédnutí.

ARVE Error: need id and provider

 

A právě tohle video považuji za pomyslného vítěze.

 

Lepší nic, než podprůměr

Co říci závěrem ke klasickým propagačním videím? Vzhledem k trendu v konzumaci videoobsahu je určitě dobré, aby školy či fakulty svá imageová videa měla, protože reálné záběry z prostředí školy vhodně doplní staticky podané informace na webu. Ale mít by je měly pouze za předpokladu, že budou za něco stát (a že budou odkazovat na přehledné webové stránky). Poněvadž než se při vlastní propagaci prezentovat nekvalitním a nudným videem, je lepší nemít žádné. A vynaložené prostředky i čas investovat jinam a užitečněji.

V druhém díle článku jsme se podívali na videa, kterými se školy pokouší prezentovat netradiční formou. Vybrané spoty hodnotí Mgr. Tomáš Mrkvička, reklamní stratég a externí vyučující na MKPR FSV UK, a Martin Charvát, kreativní ředitel agentury Konektor.

 

Zdroj náhledového obrázku: youtube.com, spot FSV UK

 

Jak citovat tento článek?

PAVLŮ, Ondřej. Propagační videa českých vysokých škol: Díl 1. Markething [online]. 24. února 2013 [cit.2013-02-24]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/propagacni-videa-ceskych-vysokych-skol-dil-1.

Continue Reading

Spoluzakladatel a první šéfredaktor serveru Markething.cz. Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Když neukájí svoji grafomanii, běhá po horách.

More in Komentáře

To Top