Komentáře
KOMENTÁŘE: Strana LIDEM rozpoutala svým novým logem bouřlivou diskuzi
Nová politická strana LIDEM, též někdy nazývána jako “platforma Karolíny Peake” , si v průběhu minulého týdne vybrala své nové logo, nad kterým se okamžitě rozpoutala názorově bohatá debata. S odstupem několika dnů se redakce Markethingu rozhodla udělat analýzu mediálního pokrytí tématu, uspořádala anketu pro svou čtenářskou obec a připravila komentáře několika svých redaktorů.
Asi největším tématem dnešních dnů ve spojitosti s novým logem je nařčení, které má původ v diskuzi na oficiálním facebookovém profilu strany. Jeden ze čtenářů vynesl do zorného pole české veřejnosti logo zastupující sérii průzkumů veřejného mínění probíhající pod sekcí Analýz veřejného mínění Evropské komise. Tradiční duel, kdy vox populi přisuzuje novému logu kladné, případně záporné hodnoty, se v tomto případě jaksi rozšířil do další sféry. Diskutována je i pomyslná originalita a virtuální obvinění devatenáctiletého studenta Jakuba Figury z plagiátorství.
Server Eurozprávy se rozhodl na nic nečekat a logo rovnou označil za “zjevně ukradené“. Podobnost s Eurobarometerem rozebírá i portál Aktuálně.cz, kde naleznete galerii parodických log. Anketa dotazující se na atraktivitu loga proběhla na serverech idnes.cz a lidovky.cz, kde jej čtenáři ohodnotili velmi kladně. Novinky.cz se dotazovaly podobným způsobem – nadpoloviční většině čtenářů se logo v tomto případě nelíbilo. Poutavou diskuzi věnující se nařčení z okopírování loga lze sledovat i na facebookovém profilu strany.
Nadace LIDEM – pomozte africkým rodinám
V anketě na naší facebookové stránce hlasovalo 87 čtenářů, z nichž 52 se k podobě loga vyjádřilo negativně a 35 pozitivně. Zajímavé bylo ovšem sledovat jednotlivé komentáře, kterých se objevilo přes šest desítek. Řada z nich se shodovala v tom, že užitá symbolika evokuje spíše mateřskou školku či dům pro děti a mládež. Objevily se i konotace typu organizace na ochranu menšin, nadace a neziskový subjekt. To dle čtenářů vychází především z faktu, že barvy a piktogramy působí optimisticky a radostně. Z vybraných komentářů vybíráme třeba “vypadá to jako fronta před úřadem práce”, “školka a nebo neziskovka – misto LIDEM by tam melo byt spis DETEM…” či “Nadace LIDEM – pomozte africkým rodinám”. V neposlední řadě je nutné též zmínit hlasy tvrdící, že logo bylo jednoduše vytvořeno mladým studentem, který není kovaným profesionálem. Nepředstavuje to ale právě základní kámen úrazu? Bylo by zajímavé slyšet názor pana Figury.
Pokud se na celou situaci podíváme z druhé strany, realizační team okolo Karolíny Peake si musí mnout ruce. Nové logo rozpoutalo diskuzi na všech významných webových informačních portálech a povědomí o straně tak nepochybně významně stouplo. Pokud ve všech nařčeních chceme hledat něco pozitivního, stačí zmínit prostý fakt, že se o straně frekventovaně hovoří v médiích. Nemluvě o výzkumnících z Analytické sekce Evropské komise, kterým se o takovém hypu ani nesnilo. Nebo také fakt, že na rozdíl od jiných kontroverzních log, toto stálo zadavatele 10.000 Kč. Těžko by za podobnou částku získali více mediálního prostoru.
Názory redakce
Jiří Šindelář: “Podoba loga s Eurobarometerem může být čistě náhodná, neboť na první pohled vychází z názvu „LIDEM“. Jedná se o první uveřejněné logo, nemyslím si tedy, že je takový problém ho po nějakém čase pozměnit či vyměnit. Úprava loga u politických stran není nic neobvyklého – vzpomeňme například na první představené (ne zcela vyvedené) logo TOP 09, které strana před samotnou kampaní změnila (staré logo TOP 09 k vidění zde). Pokud se strana LIDEM časem vyvine v plnohodnotnou platformu, je možné že se logo zjednoduší. “
Johana Amlerová: “Logo nové platformy Karoliny Peake jistě vzniklo s dobrým úmyslem. Barevné spektrum se však ukázalo v komunikaci státního sektoru jako nepříliš dobrá volba už v „bublinovém“ logu propagujícím Českou republiku. Na oko sice příjemné, avšak přespříliš univerzální logo LIDEM může stejně odkazovat k mateřské školce jako politické straně. Problematické se toto může ukázat ve volbách, kdy se strana nebude moci propagovat jako ODS či ČSSD, tedy pomocí své typické barvy. Billboardy Liberálních demokratů se tak méně dostanou do podvědomí voličů a více splynou s materiály menších stran.”
Přemek Adamec: “Podobnost s logem Eurobarometeru je vcelku velká, na druhou stranu to, že jejich nové logo hned od prvního dne zveřejnění rozjíždí velkou diskuzi a má ohlas, je vlastně výborná reklama pro novou politickou stranu. Jinak po vizuální stránce mě logo moc nezaujalo, evokuje ve mně spíše neziskovou organizaci na pomoc menšinám, než politickou stranu. Ve chvíli kdy se uskupení jmenuje LIDEM, lze předpokládat, že logo bude mít s lidmi (panáčky) nějakou spojitost.”
Ondřej Pavlů: “Logo jako takové na mě působí příjemně, přátelsky, pozitivně, ale také infantilně. Což u strany, která by chtěla aspirovat na úspěch v následujících sněmovních volbách, považuji za poněkud problematické. Logo evokuje spíše subjekt z neziskového sektoru, než seriózní politickou stranu a například pro venkovní komunikaci (billboardy) mi nepřijde ideální. Navíc vyvolává až příliš mnoho nežádaných konotací. Co se kopie Eurobarometeru týče – těžko posoudit. Autorem není profesionální grafik, ale devatenáctiletý student. Copycat se nedá vyloučit stejně jako se nedá vyloučit původní autorská myšlenka.”
Zdroj titulní fotografie: Foto Aleš Běhounek, Mediafax.
Jak citovat tento článek:
REDAKCE. KOMENTÁŘE: Strana LIDEM rozpoutala svým novým logem bouřlivou diskuzi [online]. 2012 [cit. 2012-06-28]. Dostupné z: http://www.markething.cz/logo-lidem