Connect with us

FAMUFEST

FAMUFEST 2025: Happy end na Letné

Začátkem března se Letenské kino Bio Oko a jeho okolí proměnilo v centrum studentské kreativity. Proběhl totiž 41. ročník festivalu FAMUFEST, který letos nesl podtitul „happy end“. Festival po roce opět dokázal, že studentská energie a kreativita mají sílu rozhýbat nejen filmová plátna, ale i společenská témata a taneční parkety.

Když dokument otevírá festival

Festival zahájil dokument Reportáž psaná na benzínce od Zory Čápové – film, který se bez patosu dotýká jednoho z nejzásadnějších témat současnosti: dezinformací a práce novinářů v digitálním věku. Už úvodní večer tak nastavil tón celého festivalu. Nešlo o útěk do snových světů, ale o hledání bezpečného prostoru pro diskuzi a tvorbu, která mluví pravdivě.

Výběr toho nejsilnějšího z tvorby mladé generace

Více než 120 filmů, projekce v Bio Oku, na AVU nebo v Holešovické šachtě. Mezi nimi čtyři kousky nominované na Českého lva a desítky dalších, které zanechaly dojem svou formou i obsahem. Od animovaných grotesek po intimní výpovědi, od dystopií po vtipné experimenty. Letošní dramaturgie ukázala, že mladá generace tvůrců se nebojí jít na dřeň – ale zároveň ví, kdy stačí málo, aby vzniklo něco skutečného.

Nostalgie, která nepůsobí lacině

Jedním z vrcholů festivalu bylo slavnostní ocenění Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře, kteří uvedli promítání filmu Ať žijí duchové! a zazpívali několik svých legendárních skladeb. Jejich účast byla symbolická – připomněla, že happy end často hledáme i v návratech k tomu, co nás formovalo. A právě tenhle druh nostalgie, který není prvoplánový, ale upřímný, se festivalu podařilo vystihnout i vizuálně – stylizací inspirovanou animovanými pohádkami.

Švédská linka a filmy naslepo

FAMUFEST 2025 nebyl jen o domácí tvorbě. V rámci sekce FAMU meets GÖTEBORG se představili studenti z HDK-Valand a proběhla i speciální retrospektiva rané tvorby Rubena Östlunda. Výběr studentských filmů z jeho šuplíku ukázal, že i světová jména někdy začínají skromně – ale s jasným tvůrčím rukopisem.

Za zmínku stojí i projekce naslepo – experimentální formát, ve kterém se diváci nechali překvapit výběrem filmů navrženým pomocí AI. Kromě originálního nápadu šlo i o připomenutí, že důvěra v dramaturgii může být osvobozující.

Industry program, který reflektuje realitu

Velkou roli sehrál i Industry program, který letos rezonoval tématy, která se týkají nejen filmové branže, ale obecně kreativního prostředí. Diskuze o wellbeingu mladých tvůrců, o postavení žen za kamerou, nebo o fenoménu českých pohádek nabídly nejen inspiraci, ale i konkrétní vhledy do každodenní reality práce ve filmu.

Všechny panely měly jedno společné – otevřenost, sdílnost a chuť mluvit i o věcech, které se běžně spíš přecházejí. I díky tomu působila letošní odborná část festivalu živě a relevantně.

FAMUFEST 41 byl přesně tím, co sliboval – prostorem pro kulturu, setkání a hledání vlastního happy endu.

Tým Markethingu děkuje studentům FAMU, že mohl být u toho – a už teď se těší na to, co přinese další ročník.

Jak citovat
PERNEKROVÁ, Barbora. FAMUFEST 2025: Happy end na Letné. In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/famufest-2025

Continue Reading

More in FAMUFEST

To Top