Connect with us

Marketing

Návrat Nokie 3310: Marketingový trik nebo začátek nového trendu?

 

Vydrží nabitý měsíc a je na něm Had. S těmito slovy představili zástupci firmy Nokia novodobou 3310. Návrat legendy, jež se do historie zapsala svojí spolehlivostí, představila Nokia až téměř mimoděk v závěru své prezentace na mobilní konferenci v Barceloně. Z technologického hlediska se nejedná o nic výrazného, z hlediska marketingového je to však skvost.

Ještě před několika lety vzbuzoval trh s mobilními telefony vážné obavy. Displeje telefonů se každým rokem zvětšovaly, zatímco kapsy u kalhot zůstávaly stále stejné. K největšímu společenskému kolapsu od dob velké hospodářské krize v 30. letech nakonec naštěstí nedošlo. Výrobci si totiž uvědomili, že výrazně větší než 5palcové telefony přinášejí více nevýhod než výhod, a tak své vlajkové modely přestali neustále nafukovat. Společnostem tedy nezbylo než tasit jiné zbraně, například tlačítka a nostalgii, tak jak se o to nyní pokouší Nokia.

Finský výrobce byl od roku 2014, kdy prodal svoji relativně úspěšnou značku Lumia Microsoftu, považován za pohřbeného. Letos se na mobilní scénu vrátil s řadou telefonů využívající operační systém Android. Jak se ale dalo předpokládat, u veřejnosti vzbudil mnohem větší pozornost hloupý telefon navazující na 17 let starou ikonu.

Nostalgie jako zbraň

Nokia ve skutečnosti neuvedla nic přelomového. Telefony s tlačítky a bez moderních funkcí z mobilního trhu nikdy nezmizely. Ve většině rozvojových zemí mají dokonce pořád významnou převahu. BBC předpovídá, že v roce 2017 se celosvětově stále ještě za každé dva prodané smartphony prodá jeden telefon klasického typu.

Nokia argumentovala hlavně dlouhou výdrží baterie, 30 dní v pohotovostním režimu však na tomto trhu není nic výrazně nadprůměrného. K tomu přičtěme design, který se od původní “třicetřidesítky” dost liší, a zpracování, které, jak se dá předpokládat, jistě nebude kvůli ekonomizaci výrobních postupů dosahovat takových kvalit jako u původního modelu. Nakonec ani Nokií tolikrát zmiňovaný Snake nezůstal nedotčen. Nová 3310 tedy opravdu připomíná svou předchůdkyni jen rámečkem kolem displeje a barevností jedné z verzí.

Snake připomíná, stejně jako celý telefon, svého předchůdce jen vzdáleně (zdroj: Nokia.com)

 

Stručně řečeno, Nokia získala spoustu mediálního prostoru a dokázala svým novým telefonem zacílit i na lidi, jež by novinka na poli tzv. feature phonů jen těžko zajímala. To vše jen díky vhodně zvolenému názvu. Celá kampaň navíc působila, jak už bylo řečeno, vcelku nenuceně. Nokia představila svůj nový model tak, jako by si snad pozornost ani nepřála. Ve skutečnosti však jistě věděla, jak silnou diskuzi tato novinka vyvolá, a že její přikrmování by bylo kontraproduktivní. Kromě inovovaného designu ale vzbuzuje skepsi také fakt, že nový model bude pro přenos telefonního signálu využívat technologii 2G, která je zastaralá a operátoři od ní pomalu upouští. Například ve Spojených státech nebo Austrálii už byste si dnes s novou 3310 nezavolali.

Už žádný Instagram

Nokia nicméně není jediná, kdo se snaží prodávat jednoduché mobily i někomu jinému než starším lidem nebo firmám jako služební telefony pro své zaměstnance. Jako argument jiných výrobců často zní nadužívání moderních technologií, závislost na sociálních sítích a jiné neřesti, které mají snižovat kvalitu života především mladší generace.

Před pár lety se na Kickstarteru objevila kampaň s názvem The Light Phone, která vybírala peníze pro výrobu nejhloupějšího mobilního telefonu na světě. Uživatelům tento přístroj, jenž funguje pouze jako prodloužená ruka “skutečného” telefonu, neumožňuje nic jiného než volat. Přesně tak, žádný budík, žádné SMS, žádné kontakty. Společnost Light, která je pod tímto projektem podepsána, se ale potýká s technickými problémy a ačkoliv měl být Light phone k dispozici od loňského května, více než dva a půl tisíce přispěvatelů na svoji stodolarovou odměnu stále čeká.

Nokia není jediná, kdo se snaží prodávat jednoduché telefony i mladým lidem. (zdroj: Lightphone.com)

Nokia není jediná, kdo se snaží prodávat jednoduché telefony i mladým lidem. (zdroj: thelightphone.com)

To, zda Nokia nebo někdo jiný dokáže zvýšit zájem o klasické telefony a přiměje hipstery, aby v duchu obdivování retra vyměnili svůj nejnovější iPhone za pestrobarevnou Nokii, ukáže čas. Podle průzkumů se však dá předpokládat, že podíl chytrých telefonů bude stále stoupat. Nicméně, pokud někdo stále cítí silnou nostalgii, může svůj vysněný originál sehnat za pár set korun například na eBay.

Jak citovat tento článek?

NOVOTNÝ, Jan. Návrat Nokie 3310: Marketingový trik nebo začátek nového trendu?. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online], 2017. Dostupné z http://www.markething.cz/navrat-nokie-3310-marketingovy-trik-nebo-zacatek-noveho-trendu

Zdroje

zdroj náhledového obrázku: http://www.nokia.com/cs_cz/phones/nokia-3310
http://www.bbc.com/news/business-22390444
http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/nokia-3310-2017-supports-old-gsm-frequencies-will-be-useless-in-the-us-and-canada-1664424
http://www.thelightphone.com/faq/
http://www.bbc.com/news/technology-37987055
http://www.mobilmania.cz/clanky/nokia-3310-slavne-jmeno-je-opravdu-zpet-baterie-vydrzi-mesic/sc-3-a-1337653/default.aspx

 

Continue Reading

More in Marketing

To Top