Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Zdenek Rykr: Reklamní mág první republiky

      14. 6. 2016
Zdenek Rykr: Reklamní mág první republiky

Znáte Orion, čokoládovou hvězdu? Nebo tyčinku Kofila? Jejich autorem je Zdenek Rykr, avantgardní malíř a především úspěšný reklamní grafik první republiky. Národní galerie v Praze mu letos uspořádala velkou výstavu, na kterou můžete zajít až do konce prázdnin.

Zdenku Rykrovi bylo dvacet, nevzali ho na AVU a myslel si, že svůj sen stát se malířem bude muset nadobro opustit. Jenže se psala dvacátá léta, Československá republika byla mladá dynamická země se spoustou průmyslových podniků a domácích firem. A příležitostí bylo spoustu.

Zdenek Rykr - obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Zdenek Rykr – obal čokolády Orion (Orion – Maršner). Courtesy Nestlé ČR

I když se nechal zapsat jako student na pražskou Filosofickou fakultu na dějiny umění a klasickou archeologii, vzal mladý Zdenek pár drobných zakázek: namalovat plakáty pro Kolínskou rafinerii petroleje nebo výrobce baterií ve Slaném. Pak ho oslovila další firma, zda by s nimi nechtěl spolupracovat. Ta se jmenovala „První česká továrna na orientálské cukrovinky na Královských Vinohradech, A. Maršner“. První, co Rykra napadlo, bylo, že by to jméno potřebovalo trochu zjednodušit a zkrátit.

Čokoládovna nedávno nakoupila novou linku a pro produktovou řadu nejjemnější čokolády začala používat název Orion. Orion byl ale v jejím podání spíš neohrabaný lovec. Stejně to byl pokrok, když firma v roce 1896 vznikla, prodávala hlavně šumáky a turecký med a ve znaku měla dva červené trpaslíky, jak si libují u sklenice šumivé limonády. Rykr šel ale dál a u podpisu smlouvy v březnu 1921 už nakreslil jednoduché logo – čtyřcípou hvězdu Orion.

Zdenek Rykr - obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Zdenek Rykr – obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Ředitel továrny viděl v Rykrovi talent a potenciál a dal mu téměř úplně volnou ruku. Měl právo na to vytvářet všechny obaly na čokolády a další produkty, všechny tiskoviny, logo, prezentaci firmy na výstavách, balicí papíry a podobně. Zdenkovi to ale nestačilo. Začal ještě vydávat časopis Čokoládový svět, kam psal rady, jak uspořádat výlohy nebo jak komunikovat se zákazníky. Bral za to královský plat, který mu umožňoval cestovat – Zdenek projel půl Evropy, každý rok jezdil do Paříže a užíval si luxusních restaurací a hotelů. Za to ale musel být v továrně kdykoliv k dispozici.

Zdenek Rykr - obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Zdenek Rykr – obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

V roce 1928 firma pod Rykrovým vedením prošla kompletní proměnou značky, dnes bychom řekli rebrandingem, a vznikl moderní podnik Orion. Orionka byla jednička na trhu, zaměstnávala 1500 lidí a dosahovala až třetiny trhu s čokoládou. Portfolio jejích produktů se rozšiřovalo a Zdenek Rykr používal jak motivy tradiční – exotické motivy nebo krajiny připomínající švýcarské hory, tak luxusní dezény nebo obaly, které se líbily dětem.

Zdenek Rykr - obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Zdenek Rykr – obal čokolády Orion. Courtesy Nestlé ČR

Proslavil se ale hlavně neobyčejně vkusnými, moderními grafickými vzory, které obdivujeme dodnes. Zdenek Rykr ukončil svůj život dobrovolně po začátku německé okupace v roce 1940. Jeho čokoládová hvězda ale svítí dál.


Zdroj náhledového obrázku:

Nestlé

Jak citovat tento článek:

HEJLOVÁ, Denisa. Zdeněk Rykr: Reklamní mág první republiky.[online]. 14. června 2016 . Dostupné z: http://www.markething.cz/zdenek-rykr-reklamni-mag-prvni-republiky


Spoluzakladatelka serveru Markething.cz a vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zaměřuje se na marketing módních značek, public relations, strategický management reputace a interkulturní komunikaci.