Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Zákon a (ne)pořádek: Obchody ukazují svou kreativitu v obcházení pravidel

      28. 10. 2016
Zákon a (ne)pořádek: Obchody ukazují svou kreativitu v obcházení pravidel

Internetem v posledních několika dnech hýbe nově prosazené omezení prodeje o státních svátcích v prodejnách nad dvě stě metrů čtverečních. Zákon, který budí ve společnosti kontroverzi a je označován jako diskriminující, zmatený a nedomyšlený, začíná platit od 28. října 2016, kdy budou muset obchody přesahující stanovenou prodejní plochu zůstat uzavřeny. Opravdu však zákon říká, že „uzavřeny“?

Ne všechny prodejny, kterých se omezení týká, se rozhodly vzdát bez boje a některé projevily překvapující vynalézavost v tom, jak se mohou zákazu šikovně vyhnout.

Na setkání s živým“ medvědem či dinosaurem jen tak nezapomenete

Pražské hračkářství Hamleys – obří vícepatrová prodejna plná atrakcí, prolézaček a her – například 28. října otevřené zůstane. Člověk nemusí být žádný matematik, aby si dal dohromady, že prodejní plocha největšího hračkářství ve střední Evropě mnohonásobně přesahuje hranici stanovenou zákonem. Tak jak je to možné?

Ne snad, že by se úředníci nechali podplatit jízdou na skluzavce nebo fotkou s obřím robotem. Hamleys pouze šikovně využilo kličky v zákoně, když se rozhodlo brát jeho znění úplně doslova. Říká se v něm totiž, že obchody nesmějí prodávat, nikdo však už nenakazuje pověsit na dveře cedulku „zavřeno”.  

„Máme otevřeno, no a co!“

Hračkářství proto zůstane otevřené a všechny atrakce, které jsou ostatně jeho hlavní konkurenční výhodou, nechá zdarma přístupné návštěvníkům. Hamleys tak sice během svátků oficiálně neutrží ve své prodejně ani korunu, přesto mu i tyto dny nejspíš nějaký zisk přinesou. I když si tedy nebudete v obchodě zrovna moci zakoupit vysněného plyšového medvěda, můžete tam svůj smutek zahnat v pohádkovém domečku, naházet pár míčů do vodního víru nebo to všechno povědět mluvícímu stromu.

Ostatně i sám Pavel Čmelík, podnikatel, který nechal v Praze Hamleys vybudovat, popisuje, že hlavní výhoda před ostatními značkami spočívá v event marketingu, tedy v zážitcích, které si děti (a upřímně řečeno i příslušníci starších generací) z návštěvy prodejny odnesou. Podle jeho slov by měl obchod fungovat jako takový menší zábavní park, kam budou zákazníci přicházet nejen kvůli zakoupení hraček, ale hlavně pro pobavení a nabytí nových zážitků.

Kvůli zákazu zavírají dokonce celá obchodní centra, kterým se ve sváteční dny nevyplatí nechávat otevřené jen menší obchůdky. Třeba liberecká Plaza ale nic takového neplánuje, může totiž nabídnout více než jen nákupy, stejně jako Hamleys chce totiž nalákat nakupující na zážitky. Pod centrum spadá DinoPark, kde na vás číhají nejen děsiví dinosauři, dalšími atrakcemi je třeba 4D kino, DinoLaser nebo nejstarší rostlina na světě. Plaza se tak stává častým cílem rodinných výletů, kterých možná právě během svátečních dnů přibude.

das

Obchodníky prorokované ztráty zisků takového pterodaktyla či stegosaura trápit nemusejí

I na „výdejně” si můžete koupit počítač

Po svém si s problémem zákazu prodeje poradil také obchod s elektronikou Alza.cz. Ačkoliv jde vlastně o největší český e-shop, zahrnuje Alza.cz i kamenné obchody, a na ty se nový zákon, na rozdíl od těch internetových, vztahuje. Jenže zelený mimozemšťan se ani tentokrát odradit nenechá. Poslední dobou se stává trendem, že je zákazníkovi umožněno přijít si přes internet objednané zboží vyzvednout osobně na jím zvoleném výdejním místě. Právě zákazníci Alzy si takovým způsobem loni vyzvedli sedmdesát procent všech objednaných věcí.

Jenže tady jde o trochu jiný případ, Alza totiž oficiálně označuje místa, kam si zákazníci chodí pro své zboží, slovem prodejny. Nejde jen o to, že termín používá na svém webu. Například v pražských Holešovicích si můžete v obchodě, kromě vyzvednutí své elektroniky, také objednat a zaplatit zboží prostřednictvím objednávkových terminálů. Aby to nebylo jednoduché, právníci se navíc nedokážou shodnout, zda se proces vyzvednutí zboží nazývá prodejem, nebo je pouze „dokončením prodeje”. Tak jako tak, pár dní před 28. říjnem se prodejny Alzy záhadně změnily na výdejny a žádnou pauzu na svátek neplánují. Na otázky týkající se zákazu prodeje odpovídá Alza.cz vyhýbavě, uvidíme tedy, jestli kouzlení se slovy nakonec projde. Pokud ne, pokuta od České obchodní inspekce může dosáhnout až milionu korun.

Vyzvedni, ale nenakupuj

Z metra nádražím snadno a rychle

Jestli se ale někdo pohybuje takříkajíc na hraně zákona, je to obchodní řetězec Albert. Ten využil (nebo podle některých spíše zneužil) výjimky, která se týká obchodů v nemocnicích, na letištích, čerpacích stanicích a nádražích. Ty totiž, bez ohledu na svou rozlohu, zavřít nemusí a Albert se mezi ně rozhodl šikovně vmísit. Aby uchránil alespoň některé své prodejny před ztrátou zisku, čerpal dokonce ze zákona o drahách. V něm se totiž píše, že metro spadá pod železnici, železnice znamená nádraží a obchody na nádražích otevřené zůstávají, což tím pádem platí i pro obchody ve stanicích metra, které Albert proto nechává přístupné zákazníkům. Otázkou je, jak tato zajímavá logická implikace zapůsobí na Českou obchodní inspekci, která se k celé záležitosti zatím nevyjádřila.

Vedlejším efektem nového opatření se už teď stává vnesení zmatku mezi zákazníky. Pokud si ani samotné obchody neví rady, zda mají otevřít, zavřít nebo se uchýlit k nějakému kompromisu, nakupující se v celé záležitosti budou stěží orientovat lépe a nejspíš tak zákazem utrpí i prodejny, kterých se zdánlivě netýká.

Každopádně už je jisté, že nově vydaný zákon bude potřebovat mnoho úprav a specifikací, aby se předešlo podobným situacím, vyhovět všem stížnostem z různých stran na diskriminaci a nespravedlivé podmínky se ale nejspíš nepodaří nikdy. Při všech těch zuřivých diskuzích a společenských debatách na dané téma se zdá, že snad jediný, kdo bere celou záležitost se stoickým klidem, je řetězec IKEA, jehož generální ředitel rozruch kolem nového zákona okomentoval slovy: „Nám to nevadí. Respektujeme legislativu.“

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: http://www.blog.thehoya.com/wp-content/uploads/2013/10/Sorry-Were-open-copy.jpg

http://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/mezera-v-zakazu-prodeje-o-svatcich-velky-obchod-zustane-otev/r~1d9048668eeb11e6bc7c0025900fea04/

http://byznys.ihned.cz/c1-65471360-obchody-nasly-mezeru-v-zakazu-prodeje-o-svatcich-hrackarstvi-hamleys-se-zmeni-v-zabavni-park-alza-bude-predvadet-zbozi

http://liberec.dinopark.cz/home-m29.htm

http://www.lupa.cz/clanky/jaromir-ranek-alza-cz-objednavka-vyzvednuta-na-pobocce-nas-stoji-94-korun/

https://www.facebook.com/hamleyscz/photos/a.1530486690603730.1073741828.1443494269302973/1616670138652051/?type=3

http://liberec.dinopark.cz/prochazka-parkem-li-m39.htmaz

http://jablickar.cz/alza-cz-v-praze-otevira-apple-shop-chysta–15-slevy/

Jak citovat tento článek?

TÍŽKOVÁ, Tereza. Zákon a (ne)pořádek: Obchody ukazují svou kreativitu v obcházení pravidel. Jakub KOPÁČEK editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/zakon-a-neporadek-obchody-ukazuji-svou-kreativitu-v-obchazeni-pravidel

Má ráda hru na klavír, špatné počasí, matematiku a Harryho Pottera. Druhým rokem studuje ekonomii a finance + marketing na Univerzitě Karlově.