Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Bože, co se to zase na YouTube děje? Nejnovější skandál musel vysvětlovat Čech

      15. 2. 2018
Bože, co se to zase na YouTube děje? Nejnovější skandál musel vysvětlovat Čech

Americký youtuber Logan Paul způsobil v posledním měsíci víc škody než užitku. Oběšená těla ani paralyzování mrtvých zvířat na Youtube zkrátka nemají co dělat. Reakce společnosti navíc byla už poněkolikáté zdlouhavá a poměrně nedůsledná. Casey Neistat proto v návaznosti na tyto události požádal o osobní rozhovor Čecha Roberta Kyncla, CBO YouTube, který před setkáním avizoval, že v dotazech odmítá jakékoli bariéry a je připraven zodpovědět úplně vše.

Minulý pátek jeden z nejvlivnějších a nejúspěšnějších zahraničních YouTuberů Casey Neistat zveřejnil video, ve kterém popisuje své pocity ze situace, jež na začátku ledna způsobil jiný, mnohem kontroverznější, youtuber  Logan Paul svým nechvalně známým vlogem z japonského „lesa sebevrahů“ Aokigahara.

Jak je tohle vůbec možné?

Kontroverze, která na začátku roku proletěla internetem jako vichřice, a o které se psalo i u nás, spočívala v dehonestaci kulturních tradic a zvyků v jednom z Loganových videí z výletu v Japonsku. To samozřejmě, jak sám youtuber v úvodním upozornění říká, nebylo původním záměrem. Realita je však taková, že kupování mořských plodů, které se slovy: „Fish!“ strkáte lidem před obličej, křik a utíkání po lokálním tržišti nebo přání si „hell lot of bitches“ v náboženském chrámu, dehonestací je.

Ironicky spíše YouTube už nebude stejný. A start roku vzal Logan za úplně jiné koule než ty z Pokémonů.

Svůj výlet do země vycházejícího slunce korunoval tím, že se se svojí partou kamarádů vydal do zmiňovaného „lesa sebevrahů“, kde mimo vyznačenou cestu objevil oběšeného člověka. Co však udělal Logan Paul, když narazil na mrtvé tělo? Vypnul kameru a kontaktoval příslušné úřady, jako by udělal každý v podobné situaci? Naopak! Celou situaci pojal jako „skutečně zajímavý obsah“ pro svůj vlog a kromě toho, že se u bezvládného těla choval naprosto nevhodně, ještě nebožtíka do detailů natočil a s pořádnou dávkou ziskuchtivého cynismu umístil rovnou do náhledu videa.

V samotném videu si pak každý divák mohl prohlédnout celé bezvládné tělo, Loganův střihač  totiž rozpixeloval pouze obličej zemřelého. Během chvíle se video dostalo na přední příčky trending videí, kde bez povšimnutí YouTube vydrželo několik hodin.

I přes varování na začátku videa a pseudomoralizující řeči typu: „Co kdyby ho v lese našly nebohé děti,“ se však nesetkal s pochopením, navíc následně takový zrůdný obsah bez náznaku úcty k zesnulému nahrál na svůj kanál s bezmála 17 miliony odběrateli, kteří jsou v drtivé většině nezletilí. Po velmi negativní odezvě ze strany ostatních tvůrců a YouTube komunity mimo jeho fanouškovskou základnu video sám smazal. Následovala měsíční pauza a poté zveřejnil omluvné video doplněné ještě jedním edukativním, které vzniklo ve spolupráci s Národní linkou prevence sebevražd. Ve videu najdete rady, jak pomoci lidem v krizi, a rozhovor s mužem, který se sám o sebevraždu v mládí pokusil. Logan Paul navíc přislíbil přispět organizaci miliónem dolarů. Po takovém těžkém provinění bez pochyby správný a jediný možný krok.

Všechno zlé je pro něco dobré

Mnoho tvůrců bylo velmi znepokojeno a natočilo své reakce na celou situaci. Mezi hlavními výtkami byl fakt, že takové video bylo monetizováno, ponecháno i přes četná nahlášení online a vyskočilo dokonce mezi trending videa. Zároveň bylo smazáno až samotným autorem, nikoli ze strany YouTube. Casey se však rozhodl zajít dál než k natočení obyčejného „reaction“ videa. Z frustrace z opožděné a nedostatečně přímé a otevřené komunikace se obrátil na samotné nejužší vedení společnosti – na Susan Wojcicki (CEO) a českého rodáka Roberta Kyncla (CBO). Tentokrát se však nechtěl spokojit s obyčejnou vysvětlující tiskovou zprávou, ale požádal o osobní setkání ve svém newyorkském studiu. A světe div se, Robert Kyncl po této PR příležitosti skočil a nabídku přijal.

Robert Kyncl se narodil v komunistickém Československu, po revoluci se v roce 1992 vydal studovat mezinárodní vztahy a business management do Spojených států, kde nakonec i zůstal. Prvním velkým úspěchem pro něj byla pozice viceprezidenta pro obsah v Netflixu. Stál tehdy ještě u zrodu společnosti jakožto první americké služby doručující filmy a seriály na DVD. Po sedmi úspěšných letech ve funkci ho oslovil YouTube, kde se od roku 2010 na jedné z nejvyšších pozic zabývá komunitou a směřováním obsahové stránky platformy. Dost už ale o Robertovi, pojďme se zaměřit na samotný rozhovor.

Paradoxně to pro Roberta Kyncla bylo první video na YouTube, ve kterém si zahrál.

Naneštěstí hned jedna z prvních otázek, která se týkala zmiňované situace s Loganem Paulem, zůstala prakticky nezodpovězena. Vysvětlovat důvod, proč se video s oběšeným člověkem dostalo na desáté místo „trending“ videí v USA, větou: „Na to neexistují žádné jednoduché odpovědi kromě té, že v tu dobu byl o to video velký zájem, spousta lidí z celého světa ho vyhledávala a kvůli vysokému zájmu tam skončilo,“ je přinejmenším nešťastné, navíc vzhledem k dlouhotrvající snaze platformy být co nejtransparentnější ve svých jednáních.

Na druhou stranu Robert ale vysvětlil devítidenní čekání po incidentu na stanovisko na sociálních sítích – Loganovy oficiální YouTube aktivity jsou totiž spojené se stovkami dalších lidí, které může jakékoli pozastavení spolupráce s youtuberem výrazně ovlivnit. Tleskáme a doufáme, že takhle jasné odpovědi budeme dostávat i nadále.

Pro mnohé byl postup YouTube neadekvátní. Společnost se tak rychle stala terčem mnoha vtipů.

Pravděpodobně nejdůležitějším tématem celého setkání bylo vysvětlení propojení dvou hlavních činitelů, které celou platformu ovlivňují nejvíce a mezi kterými se YouTube nachází – tvůrci a inzerenti. V současné situaci je dle Robertových slov skutečně těžké udržovat rovnováhu mezi tím, jaký obsah chtějí tvůrci publikovat a na jaký obsah chtějí inzerenti umisťovat svoje reklamy. Nachází se totiž v  situaci, kdy je třeba pečlivě vybírat zpeněžitelný obsah, čímž se dostávají do pozice jakési ideopolicie, ale zároveň musí zvažovat otázku svobody slova.

Dalším neméně významným předmětem diskuze byl obsah tvořený primárně za účelem přilákání co největšího obecenstva. Díky tomuto trendu totiž vznikají právě ona kontroverzní videa z japonských lesů nebo více či méně smysluplné hádky a dramata mezi YouTubery. Kroky podnikané ze strany YouTube proti tomuto typu obsahu jsou, slovy pana Kyncla, vytváření pobídek k tvoření lepšího obsahu a zároveň zábran, které budou tvůrce odpuzovat od vytváření senzacechtivých videí. YouTube prý věří, že spolu s vyvíjením komunitních pokynů toho lze dosáhnout.  Je těžké nyní odhadnout, co to v podstatě znamená. Blokování nežádoucích uživatelů? Permanentní zastavení reklam na jejich kanálu? My jsme každopádně opět smutní z klasické hezky znějící, ale v tuto chvíli nicneříkající komunikace.

Za co si ale rozhodně zaslouží palec nahoru, je podpora youtuberů něžného pohlaví. Ačkoli to byla odpověď na otázku osobních preferencí v obsahu, Robert odpovídal v množném čísle za celou společnost. Při současném stavu, kdy k únoru 2018 je mezi první stovkou nejodebíranejších kanálů pouze šest youtuberek (a pouze dvě jsou mezi prvními padesáti), je to nepochybně vítaný krok. Klobouček! Je však otázkou, kolik dívek a žen má ale teď vůbec chuť začít.

Podle dat ze SocialBlade je v součané chvíli nejodebíranější anglicky mluvící youtuberkou JennaMarbles s téměř 18 miliony odběrateli. V celkovém žebříčku je ale až na 41. místě.

Co to vlastně znamená?

Logan Paul se chová, jako by odmítal pochopit, že jeho kroky ovlivňují celou komunitu a bohužel i budoucnost platformy YouTube. Pro vyšší sledovanost je schopen překračovat pomyslné hranice morálky, což si ale naštěstí vedení YouTube dobře uvědomuje. V příspěvku na svém blogu například oznamuje, že si začne vyhrazovat právo tvůrce skutečně odstranit z doporučených či trending videí, pozastavit jejich monetizaci, nebo s nimi úplně rozvázat partnerský program, pokud nahrají video, které by závažným způsobem mohlo ublížit komunitě tvůrců, divákům či inzerentům.

Těžko však říct, jestli si z toho náš hlavní  „antihrdina“ Logan Paul vůbec něco odnesl. Minulý týden se totiž na jeho kanálu objevilo video, kvůli kterému YouTube na Twitteru oznámil dočasné pozastavení monetizace všech jeho videí. Myslíme si, že to bylo kvůli jeho novému vlogu, ve kterém pro  „srandu“ opakovaně paralyzuje mrtvé krysy. Jak daleko byste kvůli sledovanosti a zajímavému obsahu zašli vy? Nyní to vypadá, že si Logan Paul trochu naběhl a bude muset žít jen z prodeje svého merchandasingu a ze sponzorských smluv, které si domluví sám.

Jinak samotné interview s Robertem Kynclem bohužel nepřineslo příliš konkrétních, převratných informací. Někteří youtubeři kritizovali Caseyho nedůslednost a přílišnou pasivitu při pokládání otázek. Konečně jsme ale dostali pohled na situaci osobně přímo od někoho z vedení Youtube a situace, ve které se společnost již dlouhodobě nachází, nemá ani zdaleka jednoduché řešení. Bude se muset zkrátka v budoucnu hodně snažit, aby uklidnila stále hlasitější vlnu kritiky ze strany předních tvůrců, a zároveň uspokojovala přání inzerentů mít své reklamy výhradně před  „family friendly“ obsahem. Třeba si časem firmy uvědomí, že je lepší začlenit svůj produkt či službu přímo do obsahu videa ve spolupráci s oblíbenými tvůrci a nestrkat své reklamy před jakékoli video, ze kterých stejně většina uživatelů uvidí prvních 5 sekund.

Určitě však byl tento rozhovor zářící hvězdou ve srovnání s předchodími PR výstupy ze strany Youtube směrem ke svým tvůrcům a velkou nadějí do budoucna. Třeba bude tato platforma časem skutečně jasně a transparentně komunikovat se svými stakeholdery. Snad se nejednalo o výjimku potvrzující pravidlo…

Každopádně víc podobných výstupů, prosím. Way to go, YouTube!

Jak citovat tento článek?

MAREK, Michal. Bože, co se to zase na YouTube děje? Nejnovější skandál musel vysvětlovat Čech. Radoslav PENKOV, editor. In: Markething [online], 2018. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/youtube-robert-kyncl ‎

Použité zdroje

[1] https://zpravy.idnes.cz/youtuber-logan-paul-obesenec-japonsko-dhj-/zahranicni.aspx?c=A180103_092735_zahranicni_kha

[2] https://www.youtube.com/watch?v=QwZT7T-TXT0

[3] https://www.youtube.com/watch?v=oWjxSkJpxFU

[4] https://www.linkedin.com/in/susan-wojcicki-b136a99/

[5] https://www.linkedin.com/in/robertkyncl/

[6] https://socialblade.com/youtube/top/100/mostsubscribed

[7] https://youtube-creators.googleblog.com/2018/02/preventing-harm-to-broader-youtube.html

[8] https://www.youtube.com/watch?v=ycuMyyqBWQY

Zdroje obrázků

Náhledová fotografie: Radoslav Penkov

[1] https://www.instagram.com/p/BdSywkRFCFk/?hl=en&taken-by=loganpaul a https://www.instagram.com/p/BdbUuBAF4nS/?hl=en&taken-by=loganpaul

[2] http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/001/328/152/fce.jpg

[3] https://www.youtube.com/watch?v=ycuMyyqBWQY

[4] https://nextshark-vxdsockgvw3ki.stackpathdns.com/Logang-YouTube-1024×513.png

[5] https://www.tubefilter.com/wp-content/uploads/2015/07/Jenna-Marbles.jpg

Student 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Kromě piva nemá na nic jasný názor. Miluje trash memes v jakékoli podobě. Jeho snem jsou bílý sneakers s Dubínkem.