Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Výzkum studentů FSV UK ukazuje, že skrytou reklamu pozná jen jedno dítě z deseti

      14. 5. 2018
Výzkum studentů FSV UK ukazuje, že skrytou reklamu pozná jen jedno dítě z deseti

Youtube, Facebook, Instagram a další sociální sítě představují pro dnešní teenagery bezpochyby jeden z nejčastějších způsobů trávení volného času. Pouze nepatrná část z nich se nedostává do kontaktu s internetovými osobnostmi a influencery. S rozvojem tohoto fenoménu se však objevuje nový problém. Nejmladší uživatelé velmi často nedokáží rozpoznat skrytou reklamu. Tvrdí to průzkum expertů z Univerzity Karlovy. 

U nejmladších uživatelů vede Youtube, velká část z nich ale denně sleduje také Instagram a Facebook. To se naučili využívat nejrůznější komerční subjekty, které influencery využívají k propagaci svých produktů a služeb. Jak ale na podobné spolupráce influencerů a firem reagují diváci? Často je ani nepoznají.

Označení #ad nestačí

Součástí výzkumu bylo například rozpoznání reklamy v Instagramovém příspěvku. Zajímavé je, že ačkoliv až 87 % procent respondentů si všimlo vyobrazené plechovky Coca Coly, pouze třetina dětí ve věku 9–15 let vybralo ze čtyř možností jako účel příspěvku propagaci tohoto výrobku, a to i v případě, kdy byl příspěvek označen hashtagem #ad, tedy jedním z nejčastějších způsobů označování reklamy u českých influencerů. Jakýkoliv sponzorovaný obsah totiž musí být označen, ukládají to uživatelům nejen podmínky používání sociálních sítí, ale nepřímo také česká legislativa.

Plechovky Coca Coly si všimne 80 % dětí, to, že se jedná o reklamu, však uvede pouze desetina.

Potvrzuje se tedy to, že děti jsou velmi všímavé, nicméně jen malá část z nich dokáže pochopit podstatu reklamy a sponzorovaného obsahu na internetu. Není se co divit, s nějakou formou mediální výchovy přišla do styku jen polovina z nich. To vše by nebylo takovým problémem, kdyby stejný průzkum zároveň nepoukázal na to, že 79 % dětí si někdy přálo něco, co vidělo například u blogera nebo youtubera ve videu. To ukazuje, jak účinný a dobře cílený influencer marketing dokáže být.

Tyto poznatky doplnil i kvalitativní průzkum ve formě focus groups na základních školách v Praze a Plzni. Ačkoliv se děti velmi dobře vyznají v technologiích a mají přehled o internetových osobnostech, často nechápou způsoby financování a podstatu influencer marketingu. Není vyjímkou, že si děti myslí, že jediný příjem mají influenceři od samotného Youtubu, který před jejich videa vkládá reklamu automaticky. 

Pravidla pro influencery na jednom místě

Přehledná pravidla publikování reklamy na sociálních sítích má přinést webová stránka FérováReklama.cz, sloužit bude především samotným influencerům. Najdou zde všechny potřebné informace o podmínkách publikování sponzorovaného obsahu. Cílem projektu je zvýšit úroveň etiky v souvislosti se správným označováním reklamy. 

„Pokud se v tvých příspěvcích objevuje reklama – někdo ti za ni zaplatil, dal ti produkt zadarmo nebo tě přímo sponzoruje – tvoje publikum má právo to vědět,“ informují webové stránky ferovareklama.cz.

 

Jak citovat tento článek?

NOVOTNÝ, Jan. Výzkum studentů FSV UK ukazuje, že skrytou reklamu pozná jen jedno dítě z deseti. In: Markething.cz [online],  2018.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/vyzkum-studentu-fsv-skryta-reklama.