Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

České dráhy ukazují, jak (ne)má vypadat informační web

      8. 11. 2016
České dráhy ukazují, jak (ne)má vypadat informační web

České dráhy v první polovině října spustily webový portál vlakopedie.cz, který má podle slov společnosti „radit cestujícím, jak pohodlně cestovat vlakem”. Je to pro České dráhy posun k moderní komunikaci a lepšímu jménu, nebo jen zbytečný projekt? Největší český železniční dopravce nikdy neměl tu nejpozitivnější reputaci. Ve své tiskové zprávě však uvádí, že za uplynulých 5 let pozoroval nárůst cestujících o 7 milionů osob. Důvodem může být opravdu i to, že se České dráhy v posledních letech osmělují ve virtuálním prostoru a daří se jim v určitých směrech vystupovat jako progresivní společnost. Zmiňme například mobilní aplikaci Můj vlak spuštěnou před dvěma lety nebo facebookovou stránku, na které dnes zástupci drah aktivně komunikují s 15 tisíci fanoušky.

snimek-obrazovky-2016-10-30-v-16-48-56

Úvodní stránka Vlakopedie

Náš vlak poznáte a rozhodně z něj nevypadnete!

Co je tedy zač projekt, jehož spuštění doprovází mohutná reklamní kampaň? Jednoduchá stránka nabízí tipy, které mají pomoci při cestování vlakem. České dráhy zde například uvádí, že většina jízdenek není vázána na konkrétní čas nebo že je lze zakoupit elektronicky na e-shopu. Dále je zde dostupný například seznam oddílů ve vlacích. To jsou zřejmě opravdu informace, které zákazníky  zajímají a které by bylo obtížné dohledat na velmi nepřehledných webových stránkách společnosti. Tím však výčet praktických tipů končí. Microsite místy připomíná spíše zvláštní snahu Českých drah o křečovitou sebepropagaci. Dočteme se tu například o tom, že pouze na vlacích ČD nalezneme viditelné logo “České dráhy národní dopravce”. Těžko si představit, že bez této stránky by cestující nebyli schopni rozeznat vlaky Českých drah od konkurenčních dopravců.

snimek-obrazovky-2016-10-30-v-16-49-28

Vlak Českých drah poznám, díkybohu

Celý web se stává ještě absurdnějším, když se na vlakopedii dočteme, že jsou vlaky vybaveny automatickým otevírání dveří a “během jízdy se neotevřou”. Přitom dnes není tak obtížné stále narazit na vlak, který automatické otevírání dveří nemá. Osobně se navíc divím, že na sebe České dráhy v tomto směru vůbec upozorňují, především s ohledem na nedávný případ tragické nehody, kdy z vlaku otevřenými dveřmi za jízdy vypadla tříletá dívka. Automatické otevírání dveří je přitom u velkých konkurentů v České republice i zahraničí samozřejmostí. Je pravda, že České dráhy obsluhují ohromnou spoustu lokálních tratí, a tedy i spojů, na které je zbytečné nasazovat nejnovější soupravy, na místě by však měla být alespoň základní modernizace souprav.

snimek-obrazovky-2016-10-30-v-17-01-02

Typografie i kresby naznačují, jak chtějí České dráhy působit

Z vzhledu stránky je také patrné, jak moc se České dráhy snaží působit mladě a hravě. Nadpisy na hlavní stránce vypadají tak, jako by autory lákalo použít Comic sans, ale zároveň si chtěli zachovat alespoň kapku důstojnosti. Texty jsou navíc doplněny kresbami podobného stylu.

Když vás nikdo nepochválí, pochvalte se sami

Je škoda, že se Českým drahám Vlakopedie příliš nepovedla. Mimo jiné kvůli tomu, že České dráhy často přicházejí s opravdu nápaditými a kvalitními projekty. V očích veřejnosti sice zůstávají nenáviděným subjektem, to by se ale dost možná nezměnilo, ani kdyby se zaměstnanci drah stavěli na hlavu. České dráhy jsou totiž taková Česká pošta tuzemské dopravy, vždy bude existovat něco, na co si veřejnost může stěžovat.   Společnost by na sebe neměla za každou cenu vztahovat pozornost infantilně vypadající reklamou, která se schovává za to, že radí lidem s cestováním, a raději se soustředit na zkvalitňování služeb, protože prostoru pro zlepšení bude vždy dostatek. Cestující například svou jízdenku ve více než polovině železničních stanic s pokladnou nemohou zaplatit platební kartou a ani zmíněné oficiální webové stránky nenapovídají, že je rok 2016. Pomoci jim k tomu mohly i peníze utracené za propagaci Vlakopedie na citylightech a billboardech. Reálně totiž hrozí, že co se týče cestovního komfortu, ujede Českým drahám v souboji s konkurencí vlak.

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: https://seznam.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/prvni-multifunkcni-vuz-pro-linku-praha-_-hamburg-podstupuje-testy/-10659/ http://www.cd.cz/cd-online/stanice.php http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-27772/ http://www.vlakopedie.cz http://olomouc.idnes.cz/vlak-divka-vypadla-stepanov-policie-olomouc-zabezpeceni-dveri-ceske-drahy-vagon-gfz-/olomouc-zpravy.aspx?c=A160803_151524_olomouc-zpravy_mip

Jak citovat tento článek:

NOVOTNÝ, Jan. České dráhy ukazují, jak (ne)má vypadat informační web. In: Markething.cz [online], 2016. ISSN ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/ceske-drahy-ukazuji-jak-nema-vypadat-informacni-web