Markething.czMarkething

menu

zavřít

Víry kolem viru – jaké jsou reakce firem ve světě?

Autor článku

Student 1. ročníku MKPR

27. března 2020

Aktuální krizová situace ve světě vyvolaná šířením viru Covid-19 přiměla řadu firem přerušit své podnikání a přizpůsobit se nově vzniklé situaci. Ve článcích Fenomén pomoci v Česku: Hackaton vs. Covid-19 a Komunikace z karantény – co stojí za pozornost? jste se mohli dočíst, jak k této výzvě přistoupily firmy na českém trhu. Nyní se podíváme na to, jak na pandemii zareagovaly různé společnosti ve světě a uvedeme pár příkladů, u kterých marketingová komunikace ve spojitosti s koronavirem selhala.

Největším problémem, který v boji proti koronaviru sužuje snad každý stát, je akutní nedostatek roušek, respirátorů a jiných zdravotnických pomůcek. Stejně tak jako mnoho z nás, kteří si šijí alespoň roušky svépomocí doma, se i několik světových firem rozhodlo, že problém s nedostatkem ochranných pomůcek vezme do vlastních rukou. A to ve velkém.

LVMH a Kering

Největší světový výrobce luxusního zboží, konglomerát LVMH, pozastavil ve svých manufakturách výrobu parfémů Dior, Givenchy a Guerlain a místo toho se vrhnul na výrobu dezinfekčního gelu na ruce. Ten je zdarma poskytován francouzským nemocnicím, které se potýkají se čtvrtým největším množstvím nakažených v Evropě. V první várce bylo gelu vyrobeno úctyhodných 12 tun. Konglomerát také objednal 40 milionů roušek z Číny. Čtvrtina z toho bude zdarma věnována francouzskému zdravotnictví na podporu boji proti koronaviru.

LVMH – místo parfému dezinfekční gely (zdroj obrázku: FRENCH A L.A CARTE BLOG).

Podobnou strategii zvolil i konkurenční luxusní konglomerát Kering, který Itálii daruje finanční podporu ve výši 2 milionů euro a Francii poskytne tři miliony roušek. V dalším kroku plánuje rozběhnout vlastní výrobu ochranných kombinéz a roušek v továrnách značek Balenciaga, Gucci a Saint Laurent.

Na přístupu obou firem je kromě jejich rychlosti a flexibility obdivuhodné, že v případě nouze dokáží na místo luxusních produktů pro tu nejbohatší klientelu podat ruku široké veřejnosti a zdarma nabídnout to, co všichni tak zoufale potřebují.

Boj i v online linii

Pomocnou ruku světu podala i sociální síť Facebook, která zdarma poskytuje Světové zdravotnické organizaci neomezené množství propagace v boji proti koronaviru. Mark Zuckerberg dále prohlásil, že Facebook bude bojovat proti šíření dezinformací a hoaxů v souvislosti s pandemií a zároveň budou blokováni ti uživatelé, kteří se budou snažit zneužít situaci ve svůj prospěch (např. tvrzením, že jejich výrobek léčí Covid-19). FB na své dceřiné sociální síti WhatsApp také spustí informační službu, která uživatelům pomůže zodpovědět jejich dotazy ohledně koronaviru.

Jako za války

Zatímco řada továren světových automobilek zeje prázdnotou, někteří výrobci se vydali jiným směrem. Ve svém výrobním závodě v Číně začal vyrábět roušky koncern Fiat-Chrysler (FCA), který jich zvládne vyprodukovat až milion kusů měsíčně.

Koncern FCA a Ferrari byli požádáni největším italským producentem plicních ventilátorů o pomoc s navýšením výrobní kapacity. S výrobou ventilátorů už začal ve svém britském závodě Nissan; výrobce supersportů McLaren pracuje na novém a jednodušším typu ventilátoru, jehož výroba by se měla rozběhnout do měsíce. Britská vláda požádala o pomoc automobilky Ford, Honda a Rolls-Royce. Ve spojených státech, kde se výrazně navyšuje počet nakažených, už s produkcí ventilátorů začaly automobilky GM, Ford a Tesla.

Dosud největší krok pro výrobu zdravotnického materiálu podnikl čínský koncern BYD, který se specializuje na výrobu elektromobilů, elektrobusů a spotřební elektroniky: jeden ze svých závodů dokázal totiž během pouhých dvou týdnů přestavět tak, aby produkoval 5 milionů roušek a 300 tisíc lahví dezinfekce denně!

Současná situace v automobilovém průmyslu připomíná období druhé světové války, kdy v období největší krize z výrobních linek sjížděly zbraně a válečné stroje.

Prémiové zpříjemnění karantény

Zábavní web pro dospělé PornHub nabídl po Itálii nyní i zbytku světa prémiové členství zdarma. Ve své kampani diváky explicitně nabádá, aby zůstali izolováni doma právě s členstvím Premium. Podle expertů je totiž domácí karanténa hlavním způsobem pro zastavení pandemie. Zábavní web navíc dočasně změnil své logo na StayhomeHub.

PornHub uživatele nabádá, aby zůstali doma a zdarma nabízí prémiové členství.

Takhle tedy ne…

Na druhé straně však řada firem (i jednotlivců) se svou marketingovou komunikací šlápli vedle. Například fastfoodový řetězec KFC byl nucen stáhnout měsíc staré reklamní video, jehož pointou je olizování všech prstů během konzumace – což je v naprostém rozporu se všemi aktuálními hygienickými doporučeními.

Dalšího přešlapu se dopustil britský výrobce postelí, který svým sloganem naznačoval, že za epidemii koronaviru mohou evropští imigranti. No posuďte sami.

zdroj: Metro.co.uk

Řada výrobců ochranných pomůcek se v současném tragickém nedostatku snaží „vytřískat” co největší zisk. Každý z nás už asi zaregistroval předražené výrobky na e-shopu influencerky Nely Slovákové, která v době solidarity nabízí roušky a gely za stovky korun. Kam se ale hrabe na tento e-shop, který celému hladu po ochraně nosu a úst nasadil korunu… Nebo možná sto milionů korun.

zdroj: focus-age.cz

V současné době, kdy řada firem nemůže pokračovat ve svém podnikání, je přinejmenším namístě projevovat empatii a solidaritu a současně tak vytvářet dobré povědomí o své značce. Jedná se o rozumný krok, který firmě pomůže v dlouhodobém horizontu, protože jí umožní zajistit si pozitivní PR, které je klíčové pro budoucí vztah se zákazníky. Nemá cenu se snažit vydělat na předraženém prodeji nedostatkového zboží. Až epidemie skončí, horko těžko se firmám bude zbavovat přízviska zlodějské firmy, která nechala „lidi ve štychu”.

Jak citovat tento článek?

PROCHÁZKA, Ondřej. Víry kolem viru – jaké jsou reakce firem ve světě? Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/viry-kolem-viru

Zdroje

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/louis-vuitton-lvmh-dezinfekcni-gel-vyroba-koronavirus.A200317_122211_eko-zahranicni_div

https://www.vogue.fr/fashion/article/kering-donation-2-millions-euros-fight-coronavirus-covid-19

https://www.whatsapp.com/coronavirus/who

https://europe.autonews.com/automakers/ferrari-and-fiat-look-helping-italy-make-ventilators-virus-crisis

https://www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/misto-aut-rousky-nebo-plicni-ventilatory-automobilky-nahrazuji-vyrobu-aut-v-casech-koronaviru

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/fiat-chrysler-fca-automobilka-vyroba-rousek-plicni-ventilator-tovarna.A200323_122828_automoto_fdv

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/byd-vyrobce-mobilu-a-elektrobusu-nejvetsi-svetova-tovarna-na-rousky.A200317_132732_automoto_vok

https://www.cnews.cz/pornhub-vyzyva-cely-svet-premium-ucet-zdarma-stayhome/