Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

IAC 2017: Velký bratr internet aneb lidé vs. technologie

      8. 5. 2017
IAC 2017: Velký bratr internet aneb lidé vs. technologie

V pražském Clarion Congress Hotelu otevřel své brány již 10. ročník Internet Advertising Conference. Vzhledem k tomuto jubileu se konference nesla v duchu ohlížení zpátky, ale také upírala pohledu do budoucna. Čtyři přednáškové sály, osm hodin inspirace, 28 přednášek – to všechno byla Internet Advertising Conference. Ochutnávku toho nejzajímavějšího přinášíme v článku.

Přednáškový maraton odstartoval Ján Simkanič s tématem Boj o internetovou duši. Jádro přednášky tkvělo v analýze osobnosti prostřednictvím aktivit na internetu. Společnost Cambridge Analytica např. provádí tyto analýzy na základě toho, co lidé „lajkují“ na Facebooku. Pro mnohé posluchače pak bylo ve spojitosti s Facebookem překvapením, že tato sociální síť archivuje i to, co jsme se nakonec rozhodli nezveřejnit. Jakmile tedy na Facebook něco napíšeme, je to rázem zarchivováno, ať už to nakonec vyšleme do světa či nikoliv. Zřejmě nejděsivější však bylo představení systému Sesame Credit. Ten spadá pod čínskou společnost Alibaba a slouží k vytváření sociálního skóre internetových uživatelů na základě jejich aktivity v kyberprostoru. Systém budou muset obyvatelé Čínské lidové republiky používat od roku 2020 povinně. Čím více získá člověk bodů, tím rychleji dostane půjčku, o to snáze bude hledat práci atd. „Lajkování“ komunistické strany výhodou. Orwell by měl radost…

V optimističtějším duchu se nesla přednáška Milana Fridricha na téma TV a Internet – platformy budoucnosti. Podle Fridricha televizi s nástupem nových technologií ještě zdaleka neodzvonilo. Televize se totiž stala jakýmsi moderním rodinným krbem, u kterého se mohou lidé po dlouhém dni sejít a strávit společný čas. Televize je kromě toho synonymem čiré zábavy, zatímco ostatní platformy zastupované internetem jsou spíše komunikačními uzly, kde primárně hledáme informace nebo komunikujeme s ostatními uživateli, ale zábava jako taková je na nich až další v pořadí. Žijeme dnes ve společnosti chaosu, kdy má každý jedinec takřka neomezené možnosti pro trávení volného času. Co se zdá být posledním hřebíčkem do rakve televize je však jednou z jejích největších zbraní. Technologie totiž tak trochu předbíhají lidské potřeby, protože když má člověk příliš mnoho možností, jako je tomu dnes, tak si s tím ve finále moc neví rady. S povděkem pak vezme na milost starou dobrou televizi, ostrůvek klidu a předem naprogramované jistoty v moři chaosu nekonečných možností.

O tom, že technologie začínají předbíhat potřeby svých uživatelů hovořil i Chris Stradling v přednášce Zkoumání lidských zkušeností a jejich vliv na výkonnostní marketing. Lidé jsou dnes zavalení persvazivní komunikací. Běžný americký zákazník musí např. denně zpracovat zhruba 34 GB informací ze všech možných zdrojů. Důsledkem toho až 47 % lidí věří tomu, že zprávy, které četli před rokem byly buď zcela nepravdivé, nebo minimálně špatně interpretované. Dnešní doba by se dala podle Stradlinga charakterizovat jako „Technology first, people second“ (Technologie na prvním místě, lidé na druhém). Přednášku však provázely také vtipné postřehy o zákaznících. Např. sprej proti hmyzu vydává nepříjemný zápach jen kvůli nim. Když člověku sprej smrdí, řekne si, že pro drobný hmyz to musí být ještě stokrát horší. Když tak vědci vyvinuli sprej s vůní levandule, lidé ho nekupovali, neboť se báli, že co voní jim, bude vonět i komárům aspol. Hmyz přitom vůně a pachy vnímá úplně jinak než člověk, ale na to se zákazník neptá.

Na prvním ročníku IAC v roce 2008 řečníci hovořili o tom, že internet skýtá velký potenciál a že by neměl unikat pozornosti marketérů. Z tehdy doplňkového média se dnes stal zdánlivě všemocný nástroj, který může být dobrý sluha, ale také zlý pán. V Číně bude za tři roky internetová aktivita rozhodovat o tom, jakou dostanou lidé práci či jak rychle je odbaví na letišti. V západním světě zatím zůstáváme pouze u analýz osobnosti na základě těchto aktivit. Tak či onak, dávejte příště raději pozor, kde všude stiskněte „like“. Velký marketingový bratr se totiž dívá.

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: https://i.iinfo.cz/images/423/internet-advertising-conference-2017-8.jpg

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.