Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Komentář: Trolling k nezaplacení

      25. 9. 2016
Komentář: Trolling k nezaplacení

Existují manželé Třeštíkovi. Kdo to třeba ještě před měsícem nevěděl, dneska už ví.

Pokud jste si tedy otevřeli tenhle článek proto, abyste si přečetli něco o naší přední dokumentaristce, tak jste tady špatně. Tohle není příběh nadané filmařky.

Tohle je příběh internetového trollingu – ano, už zase. A znovu z toho všeho plyne jedno základní ponaučení. Prostě se z toho nepodělat. 

Hlavní postavy v kostce

Zdroj: mam.ihned.cz

Zdroj: mam.ihned.cz

Tomáš Třeštík, fotograf všech těch moc pěkných balkónovek s Leošem Marešem, Sáblíkovou, Bartoškou a dalšími. Vousáč, vzhledem dřevorubec, otec roztomilých dětí, syn skvělé dokumentaristky Heleny Třeštíkové. Internetová osobnost s mrtě followery a manžel.

Radka Třeštíková, manželka Tomáše, matka roztomilých dětí, které jsou díky ní na Facebooku slavné dřív, než samy umí říct „Mastercard“. Úspěšná spisovatelka ženských románů, hezká holka, internetová osobnost s bambilionem followerů, terč trollů.

VKV Třeštíkové – Velmi krátce vysvětleno

Manžele Třeštíkovi mají skutečně širokou fanouškovskou základnu. Jsou pěkní, úspěšní, mají fotogenické děti i bydlení se super balkonem. Česká verze Brangeliny s jedním podstatným rozdílem (teda krom faktu, že se nerozešli a neadoptují děti z třetího světa) – a to, že jsou velice aktivní v online světě. Vedle marketingového seniora Jakuba Horáka nebo Jardy Jágra jsou tak zástupci „starší generace“, kteří si dokázali na sociálních sítích vybudovat slávu. To má v dnešní době svá pro i proti. 

Ulov si svého influencera

Všechny značky chtějí influencery. I když to někteří markeťáci popírají, stejně je chtějí. Pro mladší cílovku jsou tu youtubeři, pro mládež pak streamáci typu Janek Rubeš, herečky jako Nikol Štíbrová nebo zvláštní kapitola Dominik Feri. Kluci a holky, kteří se na sítích pohybují jako sysel na poli. Když dostanou nabídku na nějakou komerční spolupráci, dokážou si spočítat, do čeho se jim vyplatí se za jakých okolností zapojit. Když na to pak všichni kývnou, většinou ví, jak mají s reklamou zacházet. Obecně taky dokážou reagovat na kritiku a neberou se úplně zbytečně vážně. Protože vědí, jaký online svět je. 

Když ale značky hledají online influencery pro starší cílovku, Radka Třeštíková je jasná volba. Jistě i proto Mastercard oslovil manželský pár s nabídkou spolupráce. Značka kreditních karet je poslala na dovolenou. Třeštíkovi je pak tagovali ve statusech a na fotkách – a všechno je to pro Mastercard dobrý, protože… (doplní ten, kdo lépe než já pochopil, o co jde).

Zdroj: @mastercardCZ

Zdroj: @mastercardCZ

Pobav se trollingem

Radka vnímá svůj Facebook jako stránku osobní i pracovní, což je vždycky trochu nebezpečné. Když se totiž reklama smíchá s naprosto nesouvisející intimní zpovědí, tak je to v nejlepším případě úsměvné.

Zdroj: Facebook Radky Třeštíkové

Zdroj: Facebook Radky Třeštíkové

Toto je důvod všeho trollení i kritiky. Nepovedený status, v němž je smíchaný intimní manželský moment s reklamou na Mastercard.

Nešťastný není proto, že by si jedno nebo druhé spisovatelka nemohla dovolit, ale proto, že míchá nemíchatelné a nesouvisející. Představte si, že jste známá osobnost, děláte reklamu na automobilku a řeknete, že vám Škoda Auto nadělila skvělou prosincovou vyjížďku po betlémech, ale vaše máma neumí dělat dobrý bramborový salát. Vánoční intimní přiznání o kulinářském umění vaší mámy nemá s reklamou na Škodovku co dělat. 

Kdyby Radka manžela Tomáše zabila sekerou Fiskars, kterou by ve statusu označila, z marketingového hlediska by bylo vše v pořádku. Propagovaný produkt by byl východiskem problému. V insightu by se navíc poznala většina ženské cílovky. 

Zdroj: Facebook Radky Třeštíkové

Zdroj: Facebook Radky Třeštíkové

Status vyprovokoval spoustu reakcí. Komentáře si Radka špatně vyložila jako obecnou kritiku toho, že dělá reklamu pro Mastercard. Nepochopila, že problémem není reklama ani závist komentátorů, ale prostě jen hloupý status a neschopnost přijmout kritiku. Její vyjádření v plném znění si můžete přečíst zde

Třeštíková sama sebe vnímá jako „jedinou matku široko daleko, co se jí podařilo založit na fb mimibazar s morální autoritou”.  Což vypovídá přesně o tom,  že se bere přehnaně vážně.

Čím víc se bere oběť trollingu vážně a čím víc se chová jako potrefená husa, tím lákavějším terčem se stává. Olejem do ohně je pak ještě blokování uživatelů a mazání komentářů. Své o tom ví nejen Radka, ale i Olga Lounová nebo společnost Mattoni, když se do ní pustil Řezník. Ve chvíli, kdy se k trollům připojí i další facebooková elita jako Cerman, Skřivan a další, je vypuštěn Trollkraken. 

Mají odvahu se vydávat svou cestou, jejich revírem jsou dálnice

Manželé ihned po skončení dovolené s Mastercard skočili do spolupráce s ČSOB na konferenci „Vlastním směrem s Radkou a Tomášem Třeštíkovými”. Popisek události, který začíná slovy: „Mají odvahu vydávat se svou cestou…” přesně nahrává všem kritikům a upřímně i všem střízlivě uvažujícím lidem, kterým už je ze všech kampaní s hesly „vlastní cestou” trochu šoufl.

Po takovém faux pas je dost odvážné se pouštět do konference, která má naučit komunikovat na sociálních médiích. Není divu, že konference dala popud k další vlně trollingu.

screen-shot-2016-09-25-at-18-15-30screen-shot-2016-09-25-at-18-18-30 screen-shot-2016-09-25-at-18-17-53 screen-shot-2016-09-25-at-18-18-13

14445814_10209248275016216_459751332_n

Radka na svém profilu promazávala komentáře a blokovala nepříjemné komentátory. Dala tak vzniknout nové skupině „Radka Třeštíková mě blokuje”. Pak si smazala a po pár dnech znovu obnovila svůj Facebook. Nyní sdílí kritické články o své osobě a komentuje je. Stále tak vrtá do vosího hnízda.

Stejně jako spousta jiných obětí trollingu Třeštíková nechápe, že trolling neživí závist ze strany neúspěšných lidí, ani nejde o kyberšikanu. Trolling je druh (někdy pokleslejší) zábavy a do online prostředí prostě patří. I když se nám to třeba vůbec nelíbí.

Status Radky Třeštíkové

Status Radky Třeštíkové

V tomto svém posledním statusu pak všemu dává dokonalou korunu. „Napsala bych, že je to fakt k nezaplacení, ale kampaň už bohužel skončila a zadarmo to dělat nebudu;)” – Takovou větou tak shodila svou spolupráci s Mastercard, protože pro ní sdílení všech hodnot propagované značky skončilo ve chvíli, kdy ji přestali platit.

Influencer k nezaplacení. 

Zdroje:

Facebook akce Vlastní cestou s Radkou a Tomášem Třeštíkovými

Faceboook Radky Třeštíkové 

Facebook Tomáše Třeštíka 

Facebook MastercardCZ

http://mam.ihned.cz/marketing/c1-62961020-happy-socks-maji-kampan-jak-vypadaji-znami-lide-po-ranu-a-v-pradle

 

Zdroj náhledového obrázku: 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600×338/Jun2016/1884596.jpg?11a4

Jak citovat tento článek:

SYSLOVÁ, Kateřina. Trolling k nezaplacení.Markething.cz [online]. 2016 [cit. 2016-09-25]. Dostupné z:http://www.markething.cz/trolling-k-nezaplaceni

 

Absolvovala bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK. Zajímá se o komiksy, filmy, festivaly a další nedůležité popkulturní věci.