Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Trailery – lesk a bída filmových upoutávek

      20. 8. 2013
Trailery – lesk a bída filmových upoutávek

Zdá se vám, že filmové trailery dnes odhalují příliš? Jaká je jejich marketingová logika? Podaří se upoutávkám diváka vždy opravdu zaujmout a přimět ho zajít do kina či sledovat start série některého televizního seriálu? Svůj názor vyjádřil pod článkem i uznávaný filmový kritik, recenzent, programátor, překladatel, blogger a někdejší redaktor časopisu Cinema,  František Fuka.

O marketingu filmového průmyslu jsme na našich stránkách psali již několikrát. Po kampaních obřích rozměrů na filmové kasovní trháky, předpremiérovém šílenství a product placementu nejznámějších značek se podíváme zblízka na snad nejzákladnější prostředek filmového marketingu – trailer.

zdroj: leblow.co.uk

Spoiler alert

Ačkoli trailery působí vlastně jako obal filmu, ne vždy se tvůrcům podaří tento obal koncipovat tak, aby opravdu fungoval. Důvodem může být čiré zoufalství nad tím, jak přilákat diváka do kina v době, kdy velká filmová studia živí většinu své produkce penězi ze zavedených oblíbených sérií. Některé současné trailery spoléhají na to, že ukáží příliš mnoho nebo na představení filmové hvězdy, která se pak ve filmu objeví jako tzv. cameo jen na několik málo minut, nebo dokonce sekund. V neposlední řadě také často spíše dezinterpretují tón filmu.

Trailery lžou?

Trailer má jasné úkoly – navnadit potenciálního diváka, nastartovat jeho očekávání na maximum a přesvědčit ho, aby v případě filmu vynaložil část ze svých těžce vydělaných peněz a zašel na hodinu až dvě usednout do kinosálu. Přestože by divákovi neměly lhát a slibovat něco, co ve filmu není, realita je poněkud jiná.

Mezi nejčastější problémy dnešních trailerů patří:

Vyzrazují příliš

(Upoutávka na film Pod povrchem prozradila divákovi klíčové momenty z výsledného filmu.)


 

Jsou zavádějící / lžou

(Několik predátorů mířících na Adriena Brodyho, ve filmu na něj však míří pouze jeden.)


 

Zobrazují scény, které se ve finální verzi filmu vůbec neobjevují

(„Win or lose, this war ends tonight“, tak tuhle hlášku ani scénu ve filmu Terminator Salvation neuvidíte.)


Drive: za klamavý trailer k soudu

Líbil se vám film Drive a nevidíte důvod, proč byste žalovali tvůrce snímku? Inu Američanka Sarah Deming to měla trochu jinak. V roce 2011 se soudila se společností FilmDistrict, která byla v USA distributorem tohoto filmu. Důvodem byl podle Sarah Deming velmi zavádějící trailer. Ten totiž údajně ilustroval film jako snímek plný akčních scén a honiček v autech ve stylu Rychle a zběsile. Výsledný film tomuto dojmu podle výše zmíněné neodpovídal. Níže posuďte sami.


Sex, exploze, káry vpřed!

Některé filmové upoutávky vynechávají dlouhé řeči a jdou rovnou na věc, soustředí se jen na efektní hlášky, výbuchy, krásné herečky, přestřelky a honičky v autech.


 

Jiné zase naopak diváka napínají, hrají s ním hru, ve které se snaží neodhalit ty nejdůležitější fakty a zároveň zkrátit jeho čekání na daný filmový kousek.


Retro pohled

Jak vypadaly trailery v dobách, kdy jste v kinech ještě nemuseli nasazovat 3D brýle? Podíváme-li se například na film Faust od Friedricha Murnau, dá se konstatovat, že ve své době byl upoutávkou na film papírový plakát, který se snažil zasáhnout co největší publikum svým sdělením.

zdroj : flickr.com

S příchodem filmových upoutávek se ale z plakátů stal spíše doplněk a z trailerů postupem času hojně využívaný reklamní prvek, který dokázal i slabé filmy prezentovat v atraktivním světle.


Například americký režisér Alfred Hitchock zvolil zajímavou taktiku. On sám byl velmi často součástí upoutávek na filmy, které režíroval. Diváky tak v traileru provedl domem Normana Batese a pozval je na snímek Psycho.


Ti nejznámější z nejhorších

Když se řekne „špatný film“, nelze nezmínit amerického režiséra Eda Wooda, jehož krátké období života se ve filmu Ed Wood pokusil zachytit režisér Tim Burton. Nejenže jméno Eda Wooda figuruje na několika předních pozicích v žebříčcích nejhorších režisérů všech dob, ale podobného umístění se mu dostává i co se týče hodnocení trailerů na jeho snímky.

Například Woodův trailer na jeho dnes už slavný science-fiction horor Plan 9 From Outer Space z roku 1959 mimo jiné také ukazuje, jak lze pracovat s trailerem, když vám v průběhu natáčení zemře hlavní představitel vašeho filmu.

Hlavním aktérem filmu byl totiž herec Béla Lugosi, který stihl natočit do filmu pouze několik záběrů a zemřel před jeho dokončením. Jak zmiňuje na svém blogu filmový kritik František Fuka, režisér Wood si s tímto faktem poradil po svém a Lugosiho jméno i přes tuto skutečnost umístil na tehdejší plakát na první místo. Ve filmu i ve výše zmíněném traileru ho nahradil režisérův lékař (záběr 0,38 s), který si rukou zakrýval obličej, aby ho diváci nepoznali.


Na internetu bylo sestaveno několik žebříčků těch nejhorších trailerů. Hned na několika stránkách vévodí těmto žebříčkům film Jack and Jill. I přes kritizovaný trailer však film celosvětově obdržel tržby téměř 150 milionů dolarů. Očividně je třeba ve filmovém průmyslu počítat i s masochistickou zvědavostí.


Boží hlas trailerů – Don Lafontaine

Neznáte jméno Don Lafontaine? Jeho hlas ale určitě ano. V roce 2008 tento americký hlasatel sice podlehl zákeřné nemoci, avšak zůstalo po něm přes pět tisíc namluvených trailerů a reklamních spotů. Don Lafontaine je dnes legendou, právě jeho hlas doprovázející filmové upoutávky se stal pro americké trailery tak charakteristický. V posledních letech však voiceovery jako doprovod k filmovým upoutávkám téměř vymizely.


Český versus americký trailer

Je vůbec možné srovnávat český trailer s tím americkým? České filmy vznikají v jiných podmínkách, nicméně trailerům na ně dominuje především nulová kreativita a nudná grafika a zpracování. Na rozdíl od americké struktury, kterou používají hollywoodské produkce, upoutávka nevrcholí posledním záběrem, který si divák nejvíce pamatuje.

Upoutávka na film – Záblesky chladné neděle


 

Upoutávka na film – Muži, kteří nenávidí ženy (režie David Fincher)


 

Co se týče české produkce, objevují se i světlé výjimky jako v případě traileru na film Pouta.


Budoucnost trailerů

Proti trendu vyzrazujících trailerů se letos poprvé postavila například americká asociace NATO (Národní asociace vlastníků kin), která požaduje zkrácení délky všech trailerů na dvě minuty, což by podle ní mělo částečně zamezit problému přílišného vyzrazení děje. Podle názorů některých odborníku se jedná vlastně o pokus o navýšení zisků díky možnosti promítat více trailerů před začátkem samotného filmu v kině.

František Fuka o filmových upoutávkách

O vyjádření k filmovým trailerům jsme požádali někdejšího redaktora časopisu Cinema, programátora, překladatele, bloggera a uznávanou osobnost na poli české filmové kritiky, Františka Fuku.

Jak nahlížíte na současné filmové trailery, případně co je jejich největší chybou?

Filmové trailery jsou dnes obrovská věda, dělají na nich přední experti a stojí obrovské peníze. Z mého subjektivního pohledu mi vadí, že trailery dnes prozrazují příliš mnoho z děje filmů, ale jejich tvůrci asi mají dobře spočítáno, že to je nejlepší způsob, jak přitáhnout diváky do kin…

Jak jsou na tom podle Vás s kvalitou české trailery v porovnání se zahraničními?

Podle mě jsou české trailery hrozné a zaujme mě přibližně jeden z 20 až 30. Souvisí to asi hlavně s tím, že pro většinu českých tvůrců je trailer něco, co se nějak splácá na koleně a vlastně to pro ně není důležité.

Vzpomenete si, který trailer z poslední doby Vás opravdu zaujal?

Líbily se mi trailery na nového Supermana a Pacific Rim, ale opravdu mě „zaujal“ trailer na ruský film Stalingrad. Docela dobře by se to dalo chápat jako parodie na Michaela Baye, ale asi je to myšleno vážně.


Zdroje:

http://www.adweek.com/news/advertising-branding/art-trailer-video-131189

http://whatculture.com/film/10-worst-movie-trailers-of-all-time.php/3

http://www.shortlist.com/entertainment/films/the-worst-trailers-ever

http://www.traileraddict.com/

http://boxofficemojo.com/movies/?id=jackandjill.htm

https://twitter.com/Mytrailerisrich

http://www.npr.org/blogs/monkeysee/2012/01/15/145227280/the-art-of-the-modern-movie-trailer

http://www.modernman.com/10-incredibly-misleading-movie-trailers/

http://boxofficemojo.com/movies/?id=jackandjill.htm

http://www.vulture.com/2011/10/drive_lawsuit.html

http://www.guardian.co.uk/film/2011/oct/10/woman-sues-drive-trailer

http://www.ranker.com/crowdranked-list/the-worst-movie-directors-of-all-time

http://whatculture.com/film/10-worst-movie-trailers-of-all-time.php/6

http://www.fffilm.name/2012/01/retro-recenze-ed-wood-100.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Cameo_appearance

http://www.natoonline.org/

www.imdb.com/title/tt0161081/

http://www.tcm.com/mediaroom/video/66193/Psycho-Original-Trailer-.html

http://whatculture.com/film/10-movie-trailers-that-totally-lied-to-audiences.php

http://www.guardian.co.uk/film/filmblog/2011/oct/10/misleading-film-trailers

http://entertainment.howstuffworks.com/movie-marketing2.htm 

 http://io9.com/5272895/kick+ass-scenes-that-are-in-trailers-but-arent-in-the-movies

 http://io9.com/5584437/why-did-predators-trailers-lie-to-us

Jak citovat tento článek?

VOKOUN, Michal. Trailery – lesk a bída filmových upoutávek. Markething [online]. 20. srpna 2013 [cit.2013-08-20]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/trailery-lesk-a-bida-filmovych-upoutavek.

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.