Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

TEDxPrague 2016: Umí Češi udělat světovou konferenci?

      6. 11. 2016
TEDxPrague 2016: Umí Češi udělat světovou konferenci?

Chvíli nám to trvalo, ale po šesti ročnících pražských TEDx konferencí jsme letos konečně spojili naše mediální síly s organizátory české pobočky této světoznámé konferenční značky. Sedmý ročník TEDxPrague letos nesl podtitul Naše a cizí, který je nejen velice aktuální, ale i velmi příznačný. Je nám, Čechům, pořádání této konference na světové úrovni vlastní nebo cizí?

Vám, TEDů znalým, se omlouváme za obligátní úvodní odstavec. TED (zkratka Technology-Entertainment-Design) je série konferencí s podtitulem „Ideas Worth Spreading“ (Myšlenky hodné šíření), na které se sjíždí mocní, chytří, talentovaní a slavní z celého světa, aby zde sdíleli své zásadní objevy, myšlenky, příběhy a vůbec všechno možné. Od svého kalifornského začátku v osmdesátých letech se TED, především díky osvojení videa a jeho zpřístupnění zdarma, rozrostl do celosvětového fenoménu s řadou oficiálních a stovkami nezávislých odnoží. Jednou takovou, respektive jedním takovým nezávisle organizovaným TEDx eventem, je také TEDxPrague (kterému v Čechách roste konkurence pomalu v každém městě větším než Kroměříž).

Jde to tak trochu proti myšlence TEDu, ale v tomto článku s vámi nechceme sdílet ty nejzásadnější myšlenky, které v prostorách Forum Karlín, kde se konference konala, zazněly. To uděláme později – až se jednotlivé přednášky (neboli TEDtalky) dostanou na YouTube, tak se s vámi o ně podělíme na našem Facebooku. V tomto článku bychom se rádi pozastavili nad konferencí samotnou, nad její atmosférou, nad její kvalitou. TED je totiž i u nás pojmem, a velká spousta jeho tuzemských diváků určitě zauvažovala nad možností na TEDxPrague vyrazit. Ale co když to udělají a půjdou na český TED očekávajíce zlomové nápady a emocionální návaly? Nebudou zklamaní?

Nebudou. Leckterá marketingová konference u nás se dnes honosí tvrzením, že výstupy na ní budou „jako na TEDu“, jenže originál je, zdá se, doopravdy jenom jeden. Od prvního až do posledního pražského TEDtalku je divákovi jasné, že tady se hraje jiná hra. Tady vás nečekají prezentace o dalších super kampaních s influencery, které doručily revoluční výsledky. Místo toho se připravte na sestavu řečníků, kterým může drtivá většina přednášejících, jež jsme doposud viděli, pouze závidět zápal, se nimž se vrhají na pódium, a naléhavost, se kterou mluví o závažných problémech.

Remi Martin a jeho pole dance! Foto: Jaroslav Winter

Remi Martin a jeho pole dance. PS: Tohle není dynamická póza, ale statická. Nechte vlajky vlát… Foto: Jaroslav Winter

Jednotlivé talky se samozřejmě kvalitativně liší, ať už jde o obsah, nebo o zručnost řečníků. Ke svým zahraničním vzorům mají mnozí pořád daleko (ačkoliv někteří se povážlivě přibližují), ale je to právě tento rozdíl, který činí TEDxPrague skvělým. Místo patosu, kterého jsou některé zahraniční TEDtalky plné, čekají u nás na diváka řečníci, kteří jsou, stejně jako jejich témata, skuteční, hmatatelní a lidští.

Tak nějak si nedovedeme představit, že po vlajkové konferenci TED Global uvidíte možná nejznámějšího řečníka dne, dejme tomu třeba Bona (u nás to byl Yemi), sedět osamělého v opuštěném koutě sálu s obědem na kolenou. Nebo Chrise Andersona (tvář TED konferencí) nosit na ramenou svou moderátorskou kolegyni, jak tomu bylo s Danielou Drtinovou a Tomášem Šebkem.

Moderátoři TEDxPrague Tomáš Šebek a Daniela Drtinová. Foto: Jaroslav Winter

Moderátoři TEDxPrague Tomáš Šebek a Daniela Drtinová. Foto: Jaroslav Winter

Jednou ze zásad konference je sedat si po každém bloku na jiné místo a seznámit se tak s novými lidmi. Do seznamování a networkingu vás tady samozřejmě nikdo nutit nebude, ale pokud to neuděláte, sami sebe ochudíte o řadu zajímavých setkání! Takže jak si stojíme? K českým řečníkům, kteří rozhodně mají co říct, přihoďte jednoho nebo dva zahraniční, jakým byl například Guy Standing, to vše doplňte o pestrý doprovodný program a ohromující umělecká vystoupení a vyjde vám mix zážitků, emocí a vjemů, který vás zkrátka ohromí.

Přeci jenom se s vámi o jednu z myšlenek hodných šíření, které letos zazněly, podělíme. Jejím autorem je Erazim Kohák, jenž byl za svůj TEDtalk odměněn několikaminutovým potleskem ve stoje. Ve svém vstupu se Kohák zabýval podstatou Češství. „Neptejme se, jaký národ jsme,“ kladl divákům filozof na srdce. „Ptejme se, k čemu tu jako národ jsme! Přeci tu nejsme jenom proto, abychom pili pivo…“

Možná není údělem Čechů dělat opulentní, megalomanskou, světovou konferenci, na níž všechno poběží na 120 %, kde se budou zasažení emotivní řečníci rozplakávat a každý druhý výstup bude následovat standing-ovation. A možná je to dobře.  Možná je naším údělem přesně to, co předvedli organizátoři letošního TEDxPrague. Dělat konference se světovým obsahem, ve světovém formátu, ale s velice uvolněnou a přátelskou atmosférou, která doopravdy vybízí k tomu, aby se šířily myšlenky, které jsou toho hodné.

Jak citovat tento článek?

ROMAŇÁK, Adam. HANKA, Filip. TEDxPrague 2016: Umí Češi udělat světovou konferenci? In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/tedxprague16

Bývalý šéfredaktor Markething.cz, jehož specializací se stalo obíhání konferencí a přednášek nejen o marketingu.