Markething.czMarkething

menu

zavřít

Rok 2019 na sociálních sítích: Twitter ruší politickou reklamu a Facebook přichází s novou zpravodajskou funkcí

Autor článku

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Nepije kafe, ale v kavárnách může strávit klidně celé dny. Ráda cestuje do všech světových stran, ale úplně nejradši tam, kde je teplo, moře a dobré jídlo.

20. prosince 2019

Vypadá to, že rok 2019 se do dějin sociálních sítí zapíše jako období mnoha podstatných změn. Několik platforem hledá ten nejlepší přístup k politické reklamě, Facebook přichází s novou zpravodajskou sekcí a Instagram se snaží podpořit psychickou pohodu svých uživatelů skrytím lajků. Přicházíme pro vás s výběrem nejzajímavějších novinek z prostředí sociálních sítí.

Twitter vs Google vs Facebook v přístupu k politické reklamě

Na konci listopadu začal platit zákaz politické reklamy na Twitteru. Zakladatel sociální sítě Jack Dorsey zdůvodnil toto omezení tím, že „dosah politického sdělení by měl být zasloužený, nikoli koupený“. Je náhodou, že tento krok přišel rok před americkými prezidentskými volbami v roce 2020? Nejspíš ne. Jasné je, že současný americký prezident, kterého na Twitteru sleduje skoro 68 milionů lidí, z tohoto rozhodnutí nebyl nadšený a označil ho za velmi hloupé. Nutno však dodat, že podle odhadů The Guardian se Trumpovy tweety objevují tak často v novinových článcích a zajišťují mu tolik mediálního pokrytí v rámci tzv. earned media (tj. mediální výstupy, za které nemusí platit), že je tím posledním, kdo by nějakou placenou propagaci na Twitteru potřeboval. Zákaz politické reklamy může být horší zprávou pro vyzyvatele známějších politiků a pro politické nováčky, kterým tento zákaz může ztížit počáteční situaci, kdy se potřebují představit svým potenciálním podporovatelům a vybudovat si jejich základnu, nebo mobilizovat dobrovolníky.

Komentář zakladatele Twitteru ke zrušení politické reklamy

Twitter ale není jediný, kdo řeší, jak přistoupit k politické reklamě. Změny probíhají i u Googlu, který oznámil, že povolí cílit reklamu jen podle obecných kategorií jako věk, pohlaví a lokalita. Bude se to týkat všech produktů Googlu, od reklamy ve vyhledávání až po YouTube, který Googlu patří. Toto omezení už platí v Evropské Unii a od 6. ledna bude platit celosvětově. Reklamu bude nadále možné cílit také podle témat, o která se daný člověk zajímá, ale už nepůjde cílit na lidi podle toho, zda jsou registrovanými voliči nebo jaké jsou jejich politické preference.

A tlak veřejnosti, politických kandidátů i vlády před americkými volbami samozřejmě dopadá i na Facebook. Na úplný zákaz politické reklamy to ani v případě Facebooku nevypadá, ovšem i ten musí řešit, jaký postoj k politické reklamě zaujmout. Už v březnu zavedl Facebook v souvislosti s květnovými volbami do Evropského parlamentu opatření, která měla zprůhlednit politickou reklamu na této sociální síti. Mělo toho být dosaženo ověřováním identity inzerentů, kteří za reklamu zaplatili (např. museli prokázat, že žijí v zemi, na niž cílí), a likvidací falešných profilů. Podobné nástroje byly už dříve představeny například v USA nebo v Británii. A nyní Facebook i v souvislosti s blížícími se americkými volbami opět řeší, jaké kroky směrem k politické reklamě udělat. Nabízejí se možnosti jako změny v cílení politické reklamy, v jejím označování či v poskytování více informací o tom, kdo za ni platí. Především se zvažuje zvýšení minimálního počtu lidí, na které je možné reklamu cílit.

Nová zpravodajská funkce Facebooku

Facebook, co se týče politické reklamy, sice neudělal tak jasný krok jako Twitter, zato ale přišel s jinou novinkou. Během několika měsíců by se všichni uživatelé Facebooku měli dočkat nové funkce Facebook News. Ta je nyní v testovací fázi a zatím je dostupná pouze v USA. Jak už název napovídá, jedná se o novou sekci aplikace, ve které by uživatelům měly být přístupné zprávy, a to z renomovaných zdrojů a z oblastí, o něž se konkrétní uživatel zajímá. Facebook už najal několik novinářů, kteří budou vybírat hlavní zprávy dne. Ty se objeví jako první po otevření této nové sekce a algoritmus následně nabídne další články k přečtení podle zájmů daného čtenáře. Ve funkci Facebook News by se měly objevovat články z deníků, jako jsou The Washington Post nebo The New York Times a v budoucnu i z menších a lokálních či specificky zaměřených periodik.

Takto by měla vypadat nová sekce Facebook News

Google+ (†2019)

Rok 2019 se stal osudným pro Google+, sociální síť Googlu, která se od roku 2011 neúspěšně snažila konkurovat Facebooku a Twitteru. Už v dubnu byly všechny profily a stránky smazány a tato sociální síť byla po osmi letech své existence zrušena. Důvodem byl nízký zájem o její používání. Kromě toho měl Google+ problémy s úniky dat svých uživatelů, takže se stal pro Google bezpečnostní přítěží. První z těchto úniků přiměl Google rozhodnout se, že je načase tuto sociální síť konečně zavřít. Kvůli tomu druhému byl pak tento proces o několik měsíců uspíšen.

Nezapomeňme na Instagram

Instagram začal testovat skrývání počtu lajků u příspěvků. Testování probíhalo už dříve v Kanadě, Irsku, Japonsku, Brazílii, Itálii, Austrálii a na Novém Zélandu a od poloviny listopadu novinka dorazila i do USA a dalších zemí včetně Česka. Uživatelé už pod cizími fotkami neuvidí počet lajků, jako tomu bylo dříve. Po rozkliknutí si budou moct zobrazit pouze seznam účtů, kterým se daný příspěvek líbil. U svých vlastních fotek bude možné počet lajků zobrazit, ale opět až po rozkliknutí lišty „To se líbí…“. Cíle tohoto kroku jsou poměrně altruistické – podpora autenticity příspěvků, snaha o menší tlak na uživatele a o snížení jejich tendence ke srovnávání se s ostatními a s tím související úzkostí.

Do testování byly zapojeny i účty mnoha influencerů a celebrit a ne všichni z toho jsou nadšení. Například Nicki Minaj, kterou na Instagramu sleduje přes 108 milionů lidí, se vyjádřila, že sociální síť přestane používat. V době, kdy vzniká tento článek, Nicki svůj slib už měsíc drží a od 9. listopadu žádný příspěvek nepřidala. Obecně jsou ale reakce na tuto změnu pozitivní, a to i mezi mnohými influencery. Uvidíme tedy, jestli u ní Instagram zůstane.

Jak citovat tento článek?

CYPRIÁNOVÁ, Barbora. Rok 2019 na sociálních sítích: Twitter ruší politickou reklamu a Facebook přichází s novou zpravodajskou funkcí. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], 2019. [cit. 2019-12-18]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/rok-2019-socialnich-sitich-twitter-rusi-politickou-reklamu-facebook-prichazi-novou-zpravodajskou-funkci

ZDROJE

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/nov/04/twitters-political-ads-ban

https://fortune.com/2019/11/22/facebook-google-twitter-political-ads-policy/

https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/technologie/twitter-politicka-reklama-zakaz_1910311245_jak

https://www.theguardian.com/technology/2019/mar/28/facebook-tightens-up-rules-for-political-advertisers

https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-considers-changes-to-its-political-ads-policy/567870/

https://edition.cnn.com/2019/10/25/media/facebook-news-launch-campbell-brown/index.html

https://about.fb.com/news/2019/10/introducing-facebook-news/

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/google-plus-konci-socialni-sit-s-miliardami-profilu-prilis-d/r~357650da552a11e9ae850cc47ab5f122/

https://www.theverge.com/2019/4/2/18290637/google-plus-shutdown-consumer-personal-account-delete

https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/instagram-zacne-schovavat-lajky-i-na-svem-nejdulezitejsim-trhu—-v-usa__s288x14830.html

https://variety.com/2019/digital/news/instagram-hiding-likes-survey-people-dont-care-1203413020/

Zdroje obrázků:

https://pixabay.com/photos/twitter-facebook-together-292994/

https://www.channelnewsasia.com/news/business/new-facebook-news-tab-rollout-us-1203561