Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Social media kampaně, které letos změnily svět k lepšímu

      11. 5. 2017
Social media kampaně, které letos změnily svět k lepšímu

Rok 2017 se pomalu, ale jistě blíží své polovině a nám v Markethingu již letos prošla pod rukama pěkná řádka kampaní ze sociálních sítí. Vydařených jich byla spousta, některé však navíc vyčnívaly tím, že pomohly něco změnit – rozšírily povědomí o nějakém společenském problému. Pojďte si s námi ve stínu veřejného dění posledních dní několik z nich připomenout a znovu nabýt víru, že se na světě stále dělají věci, které mají smysl.

Know Your Lemons

Tento název nese letošní kampaň organizace Worldwide Breast Cancer, která se, jak už anglický název napovídá, věnuje boji proti rakovině prsu. Její zakladatelé si vytyčili velmi ambiciózní cíl zasáhnout svými aktivitami každou ženu na světě a do roku 2025 snížit počet úmrtí způsobených tímto druhem rakoviny o 25 %. Na začátku kampaně věděli, že jim v tom budou bránit tři věci. První z nich – gramotnost – v tomto smyslu není jen záležitostí rozvojových zemí, kde lidé neumí číst a psát. Problémem je, že většina dosavadních informačních zdrojů o rakovině prsu často používá lékařskou terminologii, která je obtížně srozumitelná i pro vzdělané jedince. Tvůrcům kampaně tak bylo jasné, že budou muset využívat zejména srozumitelné vizuály. Z toho však pramenil druhý problém. Ženské poprsí je ve většině kultur sexuálním symbolem a v mnoha zemích je jeho zobrazování ve veřejném prostoru prakticky vyloučeno, a to i v souvislosti s prevencí nádorů. Třetí překážkou byl samotný strach otevřeně  o rakovině mluvit. I v naší kultuře, kde si s tabuizovanými tématy příliš hlavu nelámeme, se část populace stále tomuto slovu vyhýbá a raději se ho snaží všemožnými způsoby opisovat. Bylo tedy nutné toto téma uchopit způsobem, který by ho trochu odlehčil.

12 příznaků rakoviny prsu

Po zohlednění těchto překážek vybrali tvůrci kampaně jako nejvhodnější k znázorněníi prsou citrony. Je to ovoce, které zná většina světové populace, a má tu výhodu, že bulka na prsu je většinou na omak pocitově velice podobná citronovému jadérku. Tvůrcům se povedlo vměstnat celé poselství kampaně do čtyř poutavých vizuálů. První uvádí citrony do kontextu s rakovinou prsu. Druhý prostřednictvím upravených citronů vyrovnaných do krabičky od vajec znázorňuje 12 příznaků, kterými se tato nemoc nejčastěji projevuje. Třetí na rozkrojeném citronu ukazuje, co a kde hledat při samovyšetření prsu. Poslední grafika znázorňuje, kdy a za jakých okolností by žena měla absolvovat mamografické vyšetření.

Co hledat při samovyšetření prsu.

I díky využití hashtagu #knowyourlemons se tyto vizuály podařilo po sociálních sítích rychle rozšířit a kampaň tak nad očekávání splnila svůj účel. Cílem však bylo nejen zvýšit povědomí, ale také vybrat prostředky na další boj s rakovinou prsu. I v tomto ohledu byla kampaň jednonačným úspěchem – jen na fundraisingovém portálu JustGiving organizace přesáhla předem stanovenou vybranou částku o 317 %.

Like My Addiction

Velmi zajímavým způsobem se na problém závislosti na alkoholu u mladých lidí rozhodla upozornit organizace Addict Aide. Založila instagramový profil smyšlené pětadvacetileté Pařížanky Louise Delage. Ta se během krátké doby díky svým poutavým fotkám z cest a večírků stala instagramovou celebritou a nasbírala přes 12 tisíc followerů. Až při zpětném pohledu po odtajnění faktu, že se jedná o kampaň, si však lidé všimli, že všechny fotky mají jednu věc společnou. Na každé z nich tato půvabná slečna drží sklenici alkoholu. Louise Delage je totiž mladá alkoholička. Cílem kampaně bylo upozornit mladé lidi na to, jak snadné je přehlédnout závislost na alkoholu u blízké osoby.

Instagramová celebrita – mladá alkoholička Louise Delage

End The Stigma

Tato kampaň byla inspirována smrtí americké herečky Carrie Fischer, která zemřela v prosinci minulého roku. Ta byla známá skutečností, že na veřejnosti velmi otevřeně mluvila o své bipolární poruše a jí zapříčiněnou závislostí na kokainu. Popel Carrie Fischer také nebyl umístěn do tradiční urny, ale do zvětšeniny pilulky léku Prozac, jednoho z nejznámějších antidepresiv.

Jak již název napovídá, cílem kampaně bylo skoncovat se stigmaty, která obklopují psychická onemocnění, a upozornit na fakt, že nemocný člověk není ve své situaci sám. Nějakou formou psychického onemocnění totiž v USA trpí každý pátý člověk. Samotná kampaň sestávala z jednoduchých vizuálů, na kterých stálo “I have” doplněné o jméno nemoci, kterou daný jedinec trpí. Toto přiznání bylo doprovázeno hashtagy #endthestigma, #youarenotalone a #1in5, upozorňujícím na výše zmíněný fakt, že se jedná o problém 20 % populace. Cílem bylo, aby uživatelé tyto vizuály sdíleli, přiznali se svým přátelům a pomohli tomu, aby si společnost vzala k srdci, že psychické onemocnění je nemoc jako každá jiná a není potřeba se za něj stydět.

Vizuál sdílený lidmi s panickou poruchou

Jen na Facebooku takový vizuál sdílelo 40 tisíc uživatelů. Kampaň tak byla velmi úspěšná a značně přispěla k destigmatizaci nemocí psychické povahy.

Changing the world through social

To, jak sociální sítě mění svět, je i tématem letošního ročníku konference Engage Prague pořádané společností Socialbakers, o které jsme již psali v našem dubnovém článku. Na této akci kromě spousty dalších na toto téma vystoupí např. Mark Nelson ze Stanford Peace Innovation Lab, jenž se zabývá problematikou tzv. pozitivního míru, který oproti očekávání nespočívá v absenci konfliktů, ale v jejich nenásilném řešení s ohledem na potřeby a zájmy všech zúčastněných stran. Mark by rád z pozitivního míru učinil nové výdělečné odvětví, ve kterém by tento mír byl nabízen jako služba.

Speakerem na konferenci bude také Alice More O’Ferral z World Wildlife Fund, organizace, která se snaží o zachování co největšího množství divoké přírody a snížení stopy, kterou lidstvo zanechává na životním prostředí. Alice má ve WWF na starosti vše od chatovacích botů až po jednotlivé profily na sociálních sítí a snaží se inspirovat co největší množství lidí k tomu, aby dělali něco prospěšného pro naši planetu.

Alice More O’Ferrall z WWF

Dalším zajímavým řečníkem bude takéi Elianne Ramos z organizace Women Leaders of the Americas. Elianne je považována za jednu z nejvlivnějších Latinoameričanek na sociálních sítích a již léta se jejich prostřednictvím úspěšně snaží, aby byl hlas lidí z okrajů společnosti, především pak v hispánské komunitě, více slyšet.

Pokud vás zajímá, jakým způsobem světové kapacity v oboru prostřednictvím sociálních sítí mění svět, určitě si pražskou konferenci Engage mezi 17. a 19. květnem nenechte ujít.

Zdroje obrázků

http://worldwidebreastcancer.org

http://www.adweek.com/wp-content/uploads/files/louise-delage-final-ep-2016.jpg

http://i.amz.mshcdn.com/0tDDoQTkP1-KpRr0yBQ41HCQr5c=/fit-in/1200×9600/https%3A%2F%2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com%2Fuploads%2Fcard%2Fimage%2F339448%2F87742ada-15b9-493a-8d04-76995a2f2dfe.jpg

https://pbs.twimg.com/media/C-bAAkuUAAEcefe.jpg

Jak citovat tento článek?

REŽNÝ, Michal. Social media kampaně, které letos změnily svět k lepšímu. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/social-media-kampane-ktere-letos-zmenily-svet-k-lepsimu

Jeden z vůdčích představitelů českého cynismu, fanoušek peprmintového likéru a emeritní hater, který se ze všech sil snaží být milý na svět kolem sebe - zatím bez větších úspěchů. Snad ani on sám neví, o čem napíše příště, ale jisté je, že jeho další článek už tu měl být čtyři minuty.