Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

S Georgem Hodkem nejen o Young Lions

      20. 4. 2015
S Georgem Hodkem nejen o Young Lions

Majitel a zakladatel mediální banky Isifa, která se od roku 1995 stala pod jeho vedením jednou z vedoucích mediálních bank na českém trhu. Od roku 2015 navíc oficiálním resellerem Shutterstocku pro region Středovýchodní Evropy. Marketingový a brandový konzultant. Člověk, který je spojovaný s Young Lions na Slovensku a v Čechách je jedním ze současných porotců kategorie cyber. Takový je Georg Hodek, člověk, který přišel z odlišného prostředí než zbylí reklamní porotci, a kterého jsme se ptali před nadcházejícím vrcholem mladé soutěžní tuzemské reklamní komunikace.

Hned na úvod, jste porotcem v kategorii Cyber, ale poslední tweet (na profilu @georghodek) máte z června 2011. Na Facebooku Vás není možné sledovat. Jak byste tedy popsal svůj digitální život a jeho stopu?
Můj digitální život je myslím celkem obyčejný. Využívám několik zařízení a jsem online denně několik hodin, jen sociální media mě poslední dobou již tolik nebaví. Příliš mnoho nerelevantních informací a málo času – to poslední je asi hlavním důvodem.

Čím  je tedy digitál, respektive cyber, z Vašeho pohledu a co od něj očekáváte na soutěži?
Je to kategorie v duchu doby – je to mladá kategorie, takže zrovna v ní mladé talenty mají dobré šance. Starší generace to přece jen úplně neprožívá. Ideálně, že se nám tam objeví dobrý tým, který pojede do Cannes a vyhraje tam cenu. Proto se to děje.

Je nasnadě říct, že do reklamního prostředí pronikáte z jiného směru, než jsme zvyklí u zbylých porotců Young Lions (YL), a zároveň ve světě Lions nejste nováček. Pokud se nemýlím, jste častým hostem Cannes Lions a velice často spojovaným právě s YL (především na Slovensku i díky isifě). Vzhledem k těmto zkušenostem, co od Vás můžou soutěžící očekávat, co čekáte od soutěžících a na co se budete při hodnocení nejvíce zaměřovat?
Vyhrát národní soutěž je super, ale cílem je uspět v Cannes. Díky tomu, že jsem vícero let byl v roli oficiálního reprezentanta pro Cannnes Lions na Slovensku, mám s tím nějaké zkušenosti. Organizovali jsme několik národních soutěží a ihned první rok jsem měl to štěstí, že soutěže Young Lions se zúčastnil Michal Pastier, který s kolegou následně vyhrál v Cannes Bronze v kategorie Cyber. Několik měsíců nato vznikla agentura Zaraguza kterou Michal dodnes vede. Takže toto je dobrý příklad toho, jak vypadá vítěz.

Bylo by možné  o soutěžících na YL říct, že jsou kromě kreativního talentu také schopni splnit zadání?
Soutěže jsou vždy jiné a každý rok Vás můžou překvapit. Česká soutěž Young Lions se ale moc pěkně vyvinula a myslím, ze tam René Jež odvedl slušný kus práce. Již slavila několik úspěchů – české týmy Young Lions vyhrály několik cen i v Cannes včetně zlata. A zlato v kategorii Young Lions je jedno z nejvzácnějších. Takže umí byt kreativní a plnit zadání – určitě ano. Jinak by nedostali tu cenu.

V jiném rozhovoru před více lety jste uvedl, že jste věčný optimista. Nemůžu se nezeptat, platí to i v případě fungování a množství reklamní komunikace v Čechách? Nepřipadáte si přesycený nerelevantním obsahem?
Přesycenost, nerelevantnost, fádnost a nuda – ano. Mnoho toho tak je. Ale myslím, že se generační obměna teprve začíná odehrávat a věřím, že nová krev a nová doba nás budou směřovat k více promyšlené reklamě.

Když jsme u obsahu, jste majitelem mediální banky Isifa. To znamená, že jste zdrojem pro vytváření obsahů jiných značek. Vytváříte jakýsi ready-made. Nepřipadá Vám, že využívání neautentických fotek může sice mnohým značkám finančně pomoci, ale v důsledku vede právě k irelevanci obsahu a degradaci jakési brand identity?
Je to to samé jako všude – záleží na výběru, na záměru a schopnosti formulovat sdělení. V databázích najdete snímky všeho druhu a velmi kvalitní. Takže tou službou to není. Najmout si fotografa není těž garance kreativní práce. Je to o výběru, fantazii a odvaze. Budget není ani tak klíčový.

Ptám se na to i proto, jestli si nemyslíte, že se snahou značek být autentický upadá potřeba využívat media banky. Zvykají si na to, že si většinu, ne-li nejraději všechen svůj obsah tvoří sami.
Nemyslím si, že snahou být autenticky upadá potřeba využívat další zdroje obsahu. Naopak – značky vytvářejí více obsahu a při jeho tvorbě jim opět pomáháme. To je naše role.

Když jsme u praxe, rád bych se vrátil ještě k YL. Nezdá se vám, že existuje jakási dichotomie mezi briefy a reálných světem reklamní praxe? Zdali se často nedíváme jen na good cause cases, které ale neodráží smýšlení mnohých klientů, jež je stále ryze business orientated?
Je rozdíl mezi prací pro good cause a klasickým business zadání, ale řekněme si přece, proč se ta soutěž koná. Co je cílem? Záměrem je najít talent a dát mu možnost se ukázat a to při práci pro bono jde moc dobře.

Nakonec, čím může výhra v YL pomoci? Je to jen položka do životopisu pro lepší kariérní postup nebo i příslib změny pro reklamní svět kolem nás?
Tak zde by měl raději odpovídat účastník soutěže co jel do Cannes.  Dobrým příkladem pro mne je Michal Pastier ze Zaraguzy. Všichni, kdo tam byli (v Cannes), mi řekli, že jim to rozšířilo horizont a třeba i zásadně ovlivnilo další směřování. Změnit reklamní svět kolem nás – to je pomalý proces a čím více lidí bude mít šanci se kvalitně vzdělávat v reklamě – a o tom Cannes hodně je – tím lépe pro obor a pro nás všechny.

 

Jak citovat tento článek?

KRÁL, Jan. S Georgem Hodkem nejen o Young Lions. Markething [online]. 19. dubna 2015 [cit.2015-04-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/s-georgem-hodkem-nejen-o-young-lions