Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Rozhovor s Petrem Márou: O mantře společnosti, která dokáže prodat cokoliv

      24. 4. 2015
Rozhovor s Petrem Márou: O mantře společnosti, která dokáže prodat cokoliv

Petr Mára je nepřehlédnutelnou postavou, která je spojená se značkou Apple v Česku. Psal do Lidových novin, Forbesu a na několik technologických webů (Mujmac.cz. Digit.cz), zabývá se také využitím technologií ve vzdělávání a prezentačními dovednostmi. Kromě jeho hluboké oborové znalosti je nutné zmínit též fakt, že Petrovy profily na sociálních sítích se těší značnému počtu fanoušků (např. Twitter, Instagram). Petra se zeptám na jeho nejoblíbenější marketingovou kampaň společnosti, jeho názor na Apple Watch, lifehacking a taky, jak dlouho by mělo podle Applu správně uživateli trvat otevřít krabičku od iPhonu.

Mimo jiné Tě známe jako experta na Apple produkty. Máš např. podcast nebo spolupořádáš veletrh. Rád bych se zeptal, co ale přesně pro Apple děláš?

Jsem certifikovaný trenér a za těch posledních několik let, co se této oblasti věnuji, jsem rozšířil oblast od klasických technických školení až po prodejní dovednosti, produktová školení či prezentace. Toto řeším primárně v rámci Česka a Slovenska, v zahraničí se starám o oblast Evropy a Asie, především Střední Východ a Indie, kde se koncentruji na dohlížení na konference, které v těchto regionech probíhají. Zpravidla se jedná o akce zaměřené na iOS v oblastech jako B2B, Education, nebo Accessibility (neboli pomoc lidem s určitým omezením pomocí iPadu). Tahle část mé práce je trošku náročnější jak na čas, tak na energii. A to je to, co mi na tom vyhovuje nejvíce. Je to hodně intenzivní a součástí té hry je podat nejlepší výkon.

Sleduješ Apple už dlouho, která byla podle tebe nejlepší kampaň společnosti?  A co tobě osobně přijde na marketingu Applu tak geniální, protože spousta lidí to o něm tvrdí.

Já osobně mám nejradši ty kampaně, které cílí i dovnitř společnosti, které definují DNA firmy. Sem určitě spadá geniální kampaň z konce devadesátých let Think Different.


A potom aktuálně z roku 2013,  což není tak úplně kampaň, spíše pohled firmy samu na sebe. Ale obě pro mě silně vyjadřují, o čem tahle značka je.


Mantra Applu je mimo jiné postavena na User Experience a je vidět, že uživatelský zážitek je klíčových na všech úrovních komunikace se zákazníkem. A upřímně, největší síla marketingu Applu není možná v kampaních, ale v tom, že si uživatelé sami předávají pozitivní zkušenost. Upřímně, zeptejte se lidí kolem sebe, proč Apple používají a jak se o něm dozvěděli. Většina ti buď řekne, že jim to někdo doporučil, nebo jej mají čistě jako trendy záležitost. Ale zpravidla to nebude reakce na konkrétní kampaň. Uživatelé dělají Applu nejlepší marketing.

 … upřímně, největší síla marketingu Applu není možná v kampaních, ale v tom, že si uživatelé sami předávají pozitivní zkušenost.

Petr Mára (zdroj obrázku: https://www.facebook.com/petrmara?fref=ts)

Petr Mára (zdroj obrázku: https://www.facebook.com/petrmara)

Lifehacking“ je trend současnosti. Lidé se svým způsobem honí za vlastní vyšší efektivitou. Máš ze své praxe nebo okolí příklad, kde tě až překvapilo, jak technika (ta od Applu) opravdu pomáhá?“

To je jednoduché. Já se podílím i na konferencích, které jsou zaměřené na tzv. Accessibility – zpřístupnění, neboli jak mohou technologie od Apple pomáhat lidem s určitým postižením. A když potom vidíš, co vše je přímo ve všech Apple produktech zaintegrováno, tak žasneš. Slepý člověk je schopen ovládat iPad pomocí funkce VoiceOver, kdy iPad vše na displeji přečte a kamera mu může pomoci jako “externí zrak”, protože udělá obrázek a iPad mu pomocí aplikace TapTapSee řekne, co “vidí”. To je prostě fantastický! iPad se dá ovládat hlasem, dá se dokonce ovládat jen pohybem hlavy (přední kamera je schopna tyto pohyby vyhodnotit) a nebo pomocí externího příslušenství. Tohle je ohromně silná oblast Applu, přesto není veřejně úplně známá.

…když vezmete krabičku s iPhone, nemůže prostě jen tak vypadnout. Musí během několik vteřin elegantně vyjet z víčka. Za 7 vteřin.

Teď otázka k packagingu Apple produktů. Vím, že jsi jednou v rozhovoru zmiňoval fakt, že se řeší, jak dlouho zákazník například otevírá obal produktu. Je to pravda?

Je to tak, to není u Apple žádné tajemství. V rámci produktu se řeší vše – jak produkt vypadá na fotce, kolik hodin ukazuje iPad, včetně toho, jak je nabitá baterie. Jak vypadá prodejna, kde má být produkt umístěn, jak daleko od hrany stolu je umístění atd. Prostě opravdu vše. A balení produktu je důležitou součástí. Součástí zkušenosti s produktem, nebo chcete-li součástí User-experience. A vše, co se týká UX je důležité. Takže když vezmete krabičku s iPhone, nemůže prostě jen tak vypadnout. Musí během několik vteřin elegantně vyjet z víčka. Za 7 vteřin.

Zdroj obrázku: www.9to5mac.com

Zdroj obrázku: www.9to5mac.com

Tvůj aktuální názor na Apple Watch? Z marketingovo/komunikačního pohledu – co třeba říkáš na live představení produktů?

Myslím, že Apple Watch je klíčovým produktem pro Tima Cooka, je to první produkt vznikající pod jeho taktovkou. A u Apple se nenosí produkty testovat. Všechny produkty musí být úspěšné. A Apple Watch z pohledu prodejů první víkend vypadají jako úspěšný produkt. Ale to je jen začátek, z mého pohledu bude zajímavější sledovat, zda prodeje půjdou nahoru řekněme za rok či dva. Zda lidi začnou chápat, jak jim tento produkt může být nápomocen.

Apple dokáže prodat cokoliv, ale Apple Watch jsou úplně jiná kategorie oproti předchozím řešením, jako iPad či iPhone nebo Mac. Tyhle produkty přišly na trh, který obsahoval (můj osobní pohled) nekvalitní, nedotažená řešení. Apple přišel s vlastním řešením abtrh změnil. Ale hodinky jsou něco jiného. Na trhu jsou hodinky švýcarských výrobců, které jsou nádherné. Tohle je zcela nový přístup, protože Apple vstupuje na trh, o kterým si nemyslí, že je nekvalitní a špatný. Vstupuje na trh, kde existují super kvalitní produkty, ale nemají v sobě prvek technologie. A to je to, co mě na Apple Watch strašně baví. Ten příběh, zda se podaří s takovým produktem prorazit a opět změnit svět. Pro mě osobně je to složité rozhodování – miluji mechanické hodinky a teď mám začít nosit počítač na zápěstí? Opravdu to chci?

,,Apple dokáže prodat cokoliv, ale Apple Watch jsou úplně jiná kategorie oproti předchozím řešením, jako iPad či iPhone nebo Mac. „

Ještě jedno přirovnání – pamatujete dobu, kdy mobilní telefony vypadaly jako kufříky a nosili je jen movití podnikatelé v devadesátých letech? A pamatujete si, co jsme si o telefonu, který může být všude s vámi, mysleli? Že to je nesmysl, proč bychom to dělali? Apple Watch jsou přesně ve stejném bodu na časové ose. Lidé zatím nerozumí, proč by je měli nosit. Výhodou Apple Watch je to, že jsou krásné a technologicky na špičkové úrovni.

Jak jsem již zmiňoval jsi i spolupořadatel veletrhu iCON, který se točí kolem využívání Apple produktů. Jak složité je na podobnou akci dostat špičky svého oboru ze zahraničí? Reagují jen pozitivně?

Občas to není lehké, je potřeba jim vysvětlit, kde je na mapě Česká Republika 😉 a že zde je cílová skupina, která o ně stojí. Na druhou stranu nám strašně pomáhá, že neděláme první ročník ale třetí, takže máme důvěru. A také naše vnitřní zapálení a to, že daným oblastem opravdu rozumíme, že nás technologie a jejich využití opravdu zajímá a že tuhle zkušenost chceme přinést i účastníkům konference. Společná vášeň hodně pomáhá, protože mluvíme stejným jazykem. A pokud se podíváte na předchozí ročníky, každý rok přivážíme více a více speakerů z venku. A v tom chceme určitě pokračovat.

zdroj obrázku: www.iconprague.cz

zdroj obrázku: www.iconprague.cz

Zdroj náhledového obrázku: fotoarchiv Petra Máry

VOKOUN, Michal. Rozhovor s Petrem Márou: O mantře společnosti, která dokáže prodat cokoliv.  [online]. 24.dubna 2015 [cit. 2015-4-25]. Dostupné z: http://www.markething.cz/rozhovor-s-petrem-marou-o-mantre-spolecnosti-ktera-dokaze-prodat-cokoliv

 

Studuje obor Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.