Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Ondřej Kobza: Dobrý marketing znamená dělat dobré věci

      11. 9. 2017
Ondřej Kobza: Dobrý marketing znamená dělat dobré věci

Na konci srpna se otevřela střecha Lucerny veřejnosti. Velký podíl na tom má Ondřej Kobza, osobnost, která zlepšuje kulturní vyžití nejenom v Praze. Rekonstrukci z velké části financoval cider Strongbow, který v současnosti má kampaň „Přírodu do města“. Co za to chtěl?

Kdo vás inspiruje, kde berete nitku, co dělat dál? Osobnost, místo?

To je taková otázka, na kterou nevím, jak odpovědět.

Ptám se proto, protože hodně podnikatelů se vzhlíží ve Stevu Jobsovi atd. Kdo vede u vás?

No nevím, na to vážně nejde odpovědět, protože je to taková interní věc, která není o nějaké osobě, místě aj. . Je to otázka, jako kdybyste se zeptala, jestli věřím v Boha, nebo na lásku. Tohle všechno jsou otázky, které prostě nemám rád.

Chápu, nevadí. Já bych rovnou přešla k tomu, jak jste se dostal ke spolupráci se Strongbow? Jestli oni vás oslovili, nebo paní Havlovou oslovili?

Přes Kokozu. To je české sdružení, které organizuje komunitní zahrady a právě Strongbow s nimi mělo něco rozpracováno — a já jsem už dlouho chtěl s Kokozou něco podniknout. Jednoduše jsem jim zapadl do jejich konceptu „Přírodu do města“.

A na nápadu s popelníky jako květináči jste se taky podílel?

V tom jsem zahrnutý tak, že se to točilo na Lucerně. V rámci sponzoringu se jim snažím vycházet vstříc, když něco potřebují, ale nic vážnějšího tam není. Samozřejmě tahle publicita je i pro mě pomocí s projektem Lucerna.

A ještě něco jiného?

Ne, jen takhle.

Takhle se Strongbow propaguje na střeše Lucerny.

Do jaké míry ovlivňujete jaké společnosti budou na střeše Lucerny?

To je pod záštitou paní Havlové, protože ona je majitelkou. Cokoliv ona řekne, to musím respektovat.

Odmítáte spolupráci z nějakého morálního důvodu?

Zatím jsem nic neodmítal, ale je to o tom, jak si to nastavíte. Se Strongbow mi to vyhovovalo.

A plánuje se něco dál s konceptem „Přírodu do města“?

Já jsem byl jenom jednou částí jejich projektu, proto nevím, jak se to bude vyvíjet dál.

Na střeše Lucerny jsou zatím jen bylinky? Proč?

Nechtěl jsem tam vyloženě květiny. Líbí se mi, že tyhle bylinky jsou užitečné. V budoucnu, ideálně v dubnu tam toho bude více.

Dozvěděla jsem se, že jste rád samoukem. Podnikáte ve velkém, vaše projekty jsou úspěšné. Jak je možné, že to funguje i bez patřičného vzdělání ze školy? Pročítal jste knížky i o marketingu, ekonomice, nebo rozhodující kroky podnikáte intuitivně?

Čísla vůbec neumím, ale asi mám nějaký cit pro kontrast. Jako jsou třeba piana na ulicích, tak jsem asi věděl, že by to mohlo marketingově fungovat. Marketingově to myslím tak, že to nebude finančně výdělečné, mne to stálo hodně peněz například, ale je to myšleno tak, že by to mohlo fungovat z hlediska dosahu do médií. Protože ty věci fungují na principu kontrastu. Piano známe z běžného prostředí, nezastavujeme se nad ním, ale pokud je ve veřejném prostoru, hned to způsobí ohlasy. To stejné je i se zahradou na Lucerně.  Myslím si, že na to mám intuici.

Takže žádné kurzy jste nenavštěvoval?

Ne. Myslím si, že marketing funguje právě tehdy, pokud se nejede v zajetých kolejích, ale dá se na intuici, a pak je ten projekt úspěšný.

Na kurzech se člověk dozví zajímavé věci, ale zdá se mi, že někdy je lepší nechat věci samovolně žít. Já jsem dřív trochu pracoval s astrologií. A dala by se interpretovat nějaká konstelace mých planet ve znamení Kozoroha a myslím si, že to jenom podporuje to, že se dokážu naladit na to, co vlastně lidi chtějí. Dříve jsem dělal DJ, a to je také o tom, že musíte odhadnout to, co teď pustit, aby lidé tancovali, aby skákali. Musíte odhadnout nadcházející situaci. A o tom to je i v podnikání a myslím si, že na to mám nějaký odhad, ale že je to spíše vrozené. Nedá se to moc naučit. A proto jsou ty kurzy trochu zbytečný. Někdo je od pěti let biologem, sbírá broučky, baví ho to a je dost pravděpodobné, že ho to bude bavit i v budoucnu.

Moje povolání je organizátor. Ta kavárna/kavárník je v pozadí. Já ani kafe nepiju. Nejsem ten typ, že bych studoval hotelovku a že bych pak chtěl podle školních příruček udělat kavárnu.

Jaké by podle vás měl mít marketér vlastnosti?

Dobrý marketér by měl odhadnout, co lidé chtějí, a předběhnout trendy, tak říkajíc za rohem. Zároveň je dobrý marketing dělat dobré věci. Já věřím v to, co dělám. A ta víra se pak přenese na lidi. Což vám řekne každý marketér, který dělá každý rok jinou značku. Já chápu, že to tak může být, ale přece jenom jeho prací je dělat dobré PR komukoli, kdo mu za to zaplatí. Ale k tomuhle marketingu se nemůžu vyjádřit, protože tomu nevěřím, ani nerozumím.

A zvládáte všechno organizačně sám?

Každý projekt má lidi, kteří mi s tím pomáhají. Ale někdy se stane, že se to sekne a je třeba tomu pomoci z mojí strany. My jsme už před časem otevřeli střechu Lucerny. Dostali jsme tam dvě kozy a bylo to super. Teď jsem věděl, že je to třeba trochu okořenit, tak jsme tam vzali slepice, králíky.

Jak jste tam dostal ty kozy?

Páternosterem. A tohle je taky skvělý marketing, že se všichni na to ptají. Nejlepší marketing není proč, ale jak se tam dostaly.

Vaše práce si žádá dobré vztahy s veřejností. Jak je stíháte udržovat?

Dělám, co dělám, nemám na to žádné strategie. Snažím se jím říct, že je to dobrá věc a oni se to snaží pochopit, podpořit. S Lucernou je zajímavý marketing to, že lidé, co tam přijdou, tak si to vyfotí a popularita se šíří jako lavina. V podstatě to jde samo. S pianama je to obdobné. My jsme začali v Praze, ostatní pak dobrovolně pokračovali ve Zlíně, v Kutné Hoře atd.

Na co dalšího se můžeme těšit ve spojení střechy na Lucerně?

Teď bychom chtěli dělat dvakrát do měsíce dny otevřených dveří. Třeba i gastro-dny, kdy se tam budou prodávat pečené kaštany například. Rád bych tam pořádal malé happeningy různých zaměření. To, že to otevřeme každý den bude možné třeba až za dva roky.

Střecha nemusí být vždy nudná. Tady se budou konat koncerty, grilovačky a třeba i hodiny tance jednou.

Jak citovat tento článek?

KUČEROVÁ, Vlaďka. Dobrý marketing znamená dělat dobré věci. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething.cz [online]. 2017 [cit. 2017-09-11]. Dostupné z: http://markething.cz/rozhovor-ondrej-kobza

Zdroj obrázků:

Michaela Feiglová

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Zajímá se o gastronomii, komunikaci, kulturu a marketing. Má ráda Prahu a zimní počasí. Nikdy nepřestane ráda objevovat nové věci, i když ví, že se nemá říkat nikdy.