Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Seriál Rio 2016: Letní reklamní hry

      18. 8. 2016
Seriál Rio 2016: Letní reklamní hry

Po čtyřech letech tu máme další Letní olympijské hry. Zatímco doposud usilovaly o to být stále větší, dražší a lepší, ty v Riu se snaží být skromnější a vrátit se k hlavním olympijským myšlenkám. Do jaké míry za tím stojí recese brazilské ekonomiky, je otázkou. Kdo ale na olympiádě určitě nešetřil, jsou přední světové značky. Podívejme se tedy na jejich výkony.

Vyhrát olympiádu je jistě úžasný pocit, který však většině z nás zůstane navždy odepřen. Pokud přesto chcete vědět, jak chutná zlato, dejte si Coca-Colu. A kdyby vás zajímalo, jak chutná stříbro či bronz, zřejmě by vám doporučili třeba Pepsi.


Procter & Gamble už několik olympiád za sebou sází na tu samou kartu, kdy jsou v jejich olympijských spotech jako největší hrdinky prezentovány maminky, protože právě ony vychovávají budoucí olympioniky. Jeden by mohl říct, že opakovaný vtip přestává být vtipem, ale co naděláte, když se to lidem pořád líbí. Kofola o tom se svou vánoční reklamou ví své…


Pod Procter & Gamble spadá také Gilette, a jak vidno, s olympijskými klipy to v P&G vážně umí. Jejich strhující tříminutový spot ukazuje, že za jakýmkoliv sportovním úspěchem se skrývá hromada odříkání, utrpení a častého odloučení. Všechno se to ale lépe snáší, když je člověk dobře oholený.


Olympioniky z celého světa nespojuje pouze touha vyhrát, ale zřejmě je také pojí platební karta VISA, která jim v běžných životních situacích poskytuje takové výhody, až by jeden řekl, že kdyby existoval doping na život, musel by vypadat nějak takhle. Ale když k takovému spotu přidáte voiceover Morgana Freemana, uvěříte snad úplně všemu.


V Nike se rozhodli předběhnout konkurenci i dobu, a proto v jejich spotu už nyní můžete vidět vítěze budoucích olympiád. Nechceme tu nikoho nabádat k hazardu, ale pokud jsou mezi našimi čtenáři i vášniví sázkaři, tohle video by si měli pečlivě nastudovat!


Poměrně zajímavý je spot Samsungu, v němž si dali tvůrci tu práci vytvořit jednu světovou hymnu složenou z hymen jednotlivých zemí. Pravda, z 207 národů tu svou zaslechne jen 14 vyvolených, ale to máte těžké, když chcete hymnu o světové jednotě v duchu olympijských her, a třeba Kde domov můj je hlavně o tom, že ten pravý ráj je vlastně v Česku.


Olympiáda jen pro vyvolené… sportovce i značky

Kdo jste si doposud myslel, že olympiáda musí pro všechny značky představovat marketingové žně, tak vězte, že mnohdy je to spíše hladomor. Nejsou to totiž jen sportovci, pro které je nesmírně těžké se na olympiádu dostat.

Za vším stojí tajuplné pravidlo 40, které platí vždy měsíc po čas olympiády, tentokrát od 27. července do 24. srpna. Jeho úkolem je jednak zabránit přílišné komercializaci Her, a jednak ochránit investice sponzorů, jako jsou třeba Coca-Cola, McDonald’s, Nike, Visa, Panasonic či P&G, kteří letos do olympiády investovali údajně 100 – 200 milionů dolarů.

Pravidlo 40 sportovcům a dalším účastníkům zabraňuje účinkovat v reklamách nebo se ukazovat se značkami, které nejsou oficiálními sponzory Her. Kromě toho navíc značkám zakazuje jakoukoliv formu marketingu spojenou s olympiádou bez povolení Mezinárodního olympijského výboru. Dokonce existuje listina slov, která nesmějí zaznít, a to ani na sociálních sítích. Namátkou třeba olympiáda, medaile, vítězství, zlato, stříbro a další. MOV se tímto krokem snaží zabránit tzv. ambush, neboli příživnickému marketingu. Pokud by tak neolympijský sponzor například popřál svému sportovci k medaili a použil navíc nějaké ze zakázaných slov, mohl by daný sportovec kromě pokuty o medaili dokonce přijít.

O tomto pravidlu ví paradoxně své i nebohý papež František, který byl plísněn za to, že ve svém tweetu sportovcům popřál hodně štěstí a použil přitom hashtag #Rio2016. Vtipálek vydávající se za oficiální účet pravidla 40 ho upozornil, že svatý otec coby věhlasná „značka“ není oprávněn tento hashtag používat a hrozí mu přímo nekřesťanská pokuta. Dalšími takovými hříšníky byli např. Donald Drumpf či manželé Obamovi. Naštěstí pro zmíněné se jednalo jen o planý poplach. Tentokrát.

Od čeho by ale byli reklamní kreativci, kdyby si s něčím takovým jako je pravidlo 40 nedokázali poradit. Stačí vytvořit reklamu, která se nebude viditelně spojovat s olympiádou a bude tedy pravděpodobně schválena MOV. Naši glosu proto uzavírá ukázka právě takové reklamy v podání Under Armour, v hlavní roli s americkou plaveckou mašinou na medaile Michaelem Phelpsem. Ať si video pustíte, kolikrát chcete, olympiádu tam nenajdete, a přesto se stalo druhou nejsdílenější olympijskou reklamou roku. Co k tomu říct, máme pravidlo 40, a přece se točí!


Zdroje

http://www.adweek.com/agencyspy/bbdo-visa-take-the-carpool-to-rio/111471
http://abcnews.go.com/Entertainment/best-commercials-2016-rio-olympic-games/story?id=41103447
https://strategie.hnonline.sk/marketing/806023-zacala-sa-olympiada-pre-sportovcov-a-ich-sponzorov-plati-kontroverzne-marketingove-pravidlo-40?utm_source=Odberatele&utm_campaign=a218e99b35-Espresso_08_08_odb&utm_medium=email&utm_term=0_fa847b07cb-a218e99b35-353347317
http://www.necn.com/news/national-international/Pope-White-House-Drumpf-Cant-Tweet-2016-Rio-Olympics-Rule-40-389374111.html?utm_source=Odberatele&utm_campaign=a218e99b35-Espresso_08_08_odb&utm_medium=email&utm_term=0_fa847b07cb-a218e99b35-353347317
https://www.youtube.com/
http://adage.com/article/special-report-cannes-lions/armour-s-phelps-wins-film-craft-grand-prix/304703/

Jak citovat tento článek?

PATÁK, David. Seriál Rio 2016: Letní reklamní hry. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/rioklama

David Paták, Student třetího ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.