Markething.czMarkething

menu

zavřít

Recyklace oblečení – marketingový tah nebo altruismus korporací?

Autor článku

Absolventka oboru žurnalistiky a studentka MKPR na FSV UK. Umím přivolat ufo, slyším ultrazvuk a cítím magnetický pole, ale hlavně ovládám barmanskou specialitu jménem bodyshot. Zajímám se o hudbu, módu a politiku.

9. května 2013

Jak často nakupujete v takzvaných fast fashion obchodech? Řešili jste už  někdy problém, jak se zbavit staršího oblečení, ale bylo vám líto vyhodit vše jen tak do popelnice?

Nákupní směnárna

Oděvní společnosti, které své kolekce mění i několikrát za sezonu, přišly s novou myšlenkou, jak podpořit prodej a zároveň udělat něco dobrého pro společnost. Nabádají zákazníky, aby přinesli své staré oblečení a získali slevu na nové. Jako první s myšlenkou dát nakupování i etický rozměr přišla společnost Marks & Spencer ve Velké Británii minulý rok v dubnu. A vnikl nový trend „shwopping“. Shwopping se skládá ze dvou anglických slov: swap (vyměnit) a shopping (nakupování, nakupovat).


V České republice se s nápadem shwoppingu setkáte například u značky H&M. V obchodech H&M zákazník za tašku oblečení, která obsahuje minimálně tři kusy vyřazeného oblečení, dostane slevu 30 Kč na další nákup. Toto oblečení poté zpracuje nezisková společnost I:Collect, která obnošené kusy zrecykluje.

Schwopping ambasadorka Joanna Lumley, zdroj: http://www.trendhunter.com/photos/164836

Každý rok Britové vyhodí přes miliardu kusů oblečení

Marks & Spencer má ve Velké Británii dokonce svoji shwopping ambasadorku, bývalou modelku a herečku, Joannu Lumley. Britský řetězec tvrdí, že jen v Británii končí každý rok 1 miliarda kusů oblečení na skládkách, což znamená, že každých 5 minut Britové vyhodí 10 000 kusů. Společnosti využívající shwopping tvrdí, že jejich hlavním cílem je právě snížení objemu oblečení, které putuje na skládku.

Podpora shwoppingu v Londýně vytvořená společností Marks & Spencer, zdroj: http://www.designboom.com/art/clothes-covered-building-marks-spencer-shwopping-campaign/

M&S spolupracuje s mezinárodní charitativní organizací Oxfam, která vyřazené kousky znovu prodá, využije nebo recykluje.  Oxfam přijímá pouze staré oblečení značky M&S výměnou za pětilibrový slevový  voucher, který můžete uplatnit při nákupu nad 35 liber. Řetězec uvádí, že díky shwoppingu už zpracoval přes 2 miliony vyřazených kusů.


Shwopping jako výhrada Britů?

Shwopping společnosti M&S zatím funguje jen v Británii. Česká pobočka M&S aktuálně přemýšlí nad možnostmi, jak u nás projekt spustit. „Momentálně hledáme nějakou vhodnou organizaci, se kterou bychom mohli v rámci tohoto programu spolupracovat,“ uvedla marketingová manažerka Marks and Spencer Czech Republic Helena Vyhnánková pro Lidové noviny.

H&M dá zákazníkovi, který přinese vyřazené oblečení, slevu 30 Kč na další nákup. Zdroj: http://news.superlife.ca/2013/02/22/hm旧衣回收明日开始/

Známky shwoppingu nalezneme i u společnosti Calzedonia nebo Time Out. Devět dní v prodejnách Time Out probíhala akce „Mikina pro Keňu“  aneb „Přines jakoukoliv starší mikinu a novou mikinu Time Out máš o 50 % levnější”.

Mikina pro Keňu, Time Out, zdroj: www.facebook.com/timeoutcz

Dřív plavky, dnes matrace

S heslem “Recykluj své staré plavky” přichází také společnost Calzedonia, která slibuje, že zhodnotí vaše oblečení, například tak, že z nich vytvoří materiál k dalšímu použití. Za staré dámské plavky jakékoliv značky získáte slevu 125 Kč, za pánské o padesát korun méně.  Další vyřazené kousky oblečení je možné vložit do I:CO kontejneru a za každý odevzdaný kus obdrží zákazník poukaz na nákup
 v obchodě.

Shwop or not? Speciální aplikace M&S, zdroj: www.facebook.com/MarksandSpencer/app

Dobrý marketingový tah?

Tato strategie může vypadat také jako povedený marketingový tah. Účelem je totiž  přimět  zákazníka, aby si znovu nakoupil nové oblečení a opět právě oblečení na jednu sezonu. Ano, shwopping je určitě zajímavá obchodní politika a snad se shodneme na tom, že se cení jakákoliv snaha chránit životní prostředí či  pomoc lidem ve třetím světě. Na druhou stranu právě tyto korporace fungující na principu fast fashion jsou velmi kritizovány za to, kde nechávají své oblečení šít, v jakým podmínkách pracují zaměstnanci továren a dětská práce je veřejné tajemství.  Kolik barviv vypustí tyto fabriky do životního prostředí, neví nikdo přesně.

Pokud si budeme každý rok kupovat špatně vyrobený svetr celý život, pozná to jak naše peněženka, tak životní prostředí. Je otázkou, kolik z nás je ochotných připlatit si za kvalitnější, trvanlivější zboží. Všichni prodejci chtějí, aby zákazník co nejvíce spotřebovával a byl konzumní. Pokud k tomu zákazníkovi prodá i myšlenku, že to, co dělá, je zelené, ekologické, humánní, určitě se trefí správně.

 

Zdroje:

http://www.oxfam.org.uk/donate/donate-goods/mands-and-oxfam-shwopping

http://www.guardian.co.uk/money/2012/apr/26/marks-spencer-shwopping-scheme

http://www.marksandspencer.com/Shwop/b/1672188031

http://about.hm.com/AboutSection/sv/About/Sustainability/Commitments/Reduce-Reuse-Recycle/consciousactions.html

http://byznys.lidovky.cz/h-m-nabidne-slevu-za-stare-oblecni-modni-charita-ho-pak-zrecykluje-pym-/moje-penize.aspx?c=A130215_172950_moje-penize_mev

 

Jak citovat: 

POTMĚŠILOVÁ, Nikola. Recyklace oblečení – marketingový tah nebo altruismus korporací? Markething [online]. 9. května 2013 [cit.2013-05-09]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/recyklace-obleceni-marketingovy-tah-nebo-altruismus-korporaci

Přečtěte si také