Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Quo vadis, televize?

      2. 4. 2016
Quo vadis, televize?

Televize. Taková ta velká krabice v rohu obýváku, kterou už prý nikdo nesleduje, a která už brzy z místnosti zmizí. Nebo… že by ne? Jak vypadá budoucnost televize se po roce opět řešilo na konferenci TVCon.

Ze všeho nejdřív by bylo rozumné zaměřit se na onen mýtus z úvodu. Jak zmínil Milan Fridrich z České televize, je hloupost, že by se lidé na televizi nedívali. Ve skutečnosti je tomu přesně naopak – sledovanost lineární televize rok od roku roste. Ve světě to bylo od roku 2008 do dnes o 20 % (na téměř 4 hodiny denně), u nás o 15 %. Zároveň ale také roste sledovanost videa na vyžádání (tzv. Video on Demand, nelineární televize), které ovšem televizi nekanibalizuje. Ve skutečnosti si totiž chceme pořady z netflixů vychutnat na co největší obrazovce. Tím pádem u televize trávíme ještě více času, než kdy před tím.

Kolik médií sleduješ, tolikrát jsi člověkem…

Milan Fridrich také přišel s výsledky loňského crossmediálního průzkumu v České republice. Průměrný Čech podle něj stráví denně 8 hodin 20 minut sledováním médií a komunikací. 43 % z tohoto času pak… uhodli jste, u televize. Je ale potřeba si přiznat, že se tento poměr liší napříč generacemi. Lidé ve věku 15-24 let tak sledují zhruba třetinu audiovizuálního obsahu na počítači (nebo notebooku).

Převálcuje Česko Netflix?

Zatímco vloni byla klíčovým tématem konference HBB TV, letos se mluvilo hlavně o OTT. Over-the-top, video šířené přes internet, umožňuje využití internetových technologií s obsahem z televize. Díky novému systému Googlu nás tak už brzo čekají personalizované reklamy v televizi cílené nejen podle města, ale i přímo podle ulice, a díky překotnému vývoji v technologiích přestaneme do deseti let potřebovat satelity. Stanice totiž bude mnohem efektivnější šířit přes internet. A to bez otravného set-top boxu.

Pod OTT spadá i již zmíněné Video On Demand. To podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere sledují po celém světě 2/3 diváků, kteří jím doplňují (nikoliv nahrazují) sledování televize. Pozitivní pro marketéry je, že 59 % diváků u takového obsahu nevadí reklama, pokud ovšem díky ní mohou obsah sledovat zdarma.

2016-03-30 12.26.19

Tomáš Bičík ze společnosti Nielsen Admosphere ukazuje výsledky celoevropského průzkumu o videu na vyžádání. Po rozkliknutí se obrázek zvětší.

Kromě takového freemium obsahu si u nás svou cestu pomalu nachází i placené videotéky. Voyo má dnes více než 30 000 předplatitelů, Primu Play Premium (bez reklam) si předplácejí „řádově tisíce“ zákazníků, UPC přidalo všem svým zákazníkům neomezenou videotéku MyPrime, a videotéku chystá i nová T-Mobile Televize. Všichni zástupci českých televizí se ale shodli na tom, že u nás ještě velmi dlouhá cesta čeká Netflix. To, co totiž na zákazníky v Česku funguje je lokální obsah. A ten u nás zatím nikdo exkluzivně ve videotékách nenabízí. A je těžké předpokládat, že se to v brzké době vzhledem k velikosti našeho trhu změní.

Nový formát reklamy i u nás?

Konference se také vrátila k loňskému hlavnímu tématu HbbTV, tedy k „červenému tlačítku“. Začátkem letošního roku byla tato technologie použita k prvním kampaním i v České republice, a to díky mediálnímu zastupitelství AtMedia, které se na konferenci pochlubilo výsledky dvou kampaní pro Hyundai a pro Vodafone. Obě kampaně nabízely divákům možnost zadat své telefonní číslo, na které mohli být posléze kontaktování. Zatímco Hyundai ve své aplikaci nabízel možnost seznámit se s promovaným vozem, a také si objednat testovací jízdu, Vodafone vsadil na pouhou obrazovku s možností vyplnění telefonního čísla, na kterém mohl zákazník získat více informací. A výsledky? Interaktivní část reklamy na auta Hyundai otevřelo podle Google Analytics půl milionu lidí, kteří na ní strávili průměrně 5:28 minut, u Vodafonu to bylo kvůli kratšímu trvaní kampaně pouze 90 000 uživatelů. Vodafone ovšem získal více (použitelných) telefonních čísel – 28, zatímco u Hyundaie jich bylo pouze 19. Vzhledem k tomu, že se však jednalo o kampaně na poměrně malých kanálech (Relax a Rebel) a hlavně o novou technologii, kterou lidé zatím neznají a nemusejí jí věřit, uvidíme, jak se budou podobné kampaně vyvíjet dál…

Takže, jaká je budoucnost televize?

Celou konferencí se prolínala otázka, jak na tom tedy televize brzy bude. Řečníci ze zahraniční tak jednohlasně ujišťovali, že je televize passé, zástupce té České tvrdil, že u nás ještě dlouho ne a vývojáři mluvili o tom, že ji zachrání červené tlačítko. Budoucnost je pravděpodobně někde mezi, kde přesně se ale teprve ukáže…

Jak citovat tento článek:

OPLUŠTIL, Ondřej. Quo vadis, televize? Markething [online]. 2. dubna 2016 [cit.2016-04-02]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/quo-vadis-televize

Bývalý šéfredaktor serveru Markething.cz, v současnosti v redaktorském důchodu. Zajímá se o média, o in-store marketing, ale i o marketing služeb.