Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Proč využít virtuální realitu v marketingu?

      17. 5. 2017
Proč využít virtuální realitu v marketingu?

Spolu s novými technologiemi přichází i nové možnosti pro značky, jak co nejefektivněji přilákat zákazníky, a jednu z těch nejnovějších představuje právě virtuální realita. I když jde zatím o poměrně mladý nástroj, už dnes můžeme najít velmi dobré ukázky jeho praktického využití v marketingu. Více o této technologii a jejích možnostech se můžete dozvědět již příští týden Czech VR Festu, protože jak říká jeho ředitel Martin Kotek: „Až dosáhne virtuální realita prvního mediálně známého úspěchu, roztrhne se bublina. Vyhraje ten, kdo bude připravený.“

Největší boom virtuální reality nastal poté, co Facebook koupil společnost Oculus VR v roce 2014. Právě tehdy si mohly být i další společnosti jisté, že tento fenomén není jen přechodnou módní záležitostí, ale že se ho gigant sociálních sítí ujme a vytvoří z něj stálou a běžně dostupnou službu. Co byl dřív geekovský výstřelek, rozvíjející se hlavně experimentováním nadšenců a některých pornostránek, přerostlo v poměrně jednoduše dostupný prostředek k zaujetí širokého publika. To potvrzuje i ředitel Czech VR Festu Martin Kotek a dodává, že se brzy budeme s virtuální realitou setkávat na každodenní bázi nejen v marketingu, ale například ve školství nebo průmyslu. Značky tak dostaly nové možnosti, jak se dostat k zákazníkovi ještě blíž a poskytnout mu zážitek, který ho vtáhne se všemi jeho smysly do uměle vytvořené alternativní dimenze. A protože zážitek spojený se značkou je pro její vnímání klíčový, roztrhl se v posledních letech s těmito marketingovými kampaněmi pytel.

Jak si vytvořit vlastní brýle; McDonalds

To, že se virtuální realita stala relativně jednoduše dostupnou technologií potvrdilo hned několik již proběhlých kampaní. Za pomyslný start tohoto trendu, kromě početných internetových návodů na to, jak si sestrojit své vlastní zařízení pro sledování virtuální reality, můžeme označit kampaň The New York Times ve spojení s Google. The New York Times tehdy svým předplatitelům rozeslal kartonové brýle na sledování virtuální reality. Jedinou součást, kterou museli mít sami čtenáři, byl vlastní smartphone. Právě skrze chytrý telefon může využívat virtuální realitu dnes již téměř každý.

„Až dosáhne virtuální realita prvního mediálně známého úspěchu, roztrhne se bublina. Vyhraje ten, kdo bude připravený.“

Proč využívat virtuální realitu?

Přenést své zákazníky do alternativní reality nabízí hned několik výhod. Tou naprosto zásadní je fakt, že zákazník dostane nečekaný nový zážitek, který je spojený se značkou. Navíc, díky apelu na všechny smysly zároveň, se zvyšuje šance na zapamatovatelnost informací o značce, produktu nebo kampani. To však ještě není všechno. Jak dokazují některé již uplynulé kampaně z minulých let, kreativitě se v tomto odvětví rozhodně meze nekladou. Virtuální realita může najít také využití při CSR kampaních, jako předvedla například značka Toms, když své zákazníky přenesla do Peru a ukázala, jak v praxi funguje jejich strategie pár za pár, nebo při představení nového produktu, jak dokazuje například kampaň značky Volvo. Ta využila virtuální realitu pro představení nového modelu auta.

Na druhou stranu, jak přiznává i Martin Kotek, obsah musí být vytvořený exkluzivně pro virtuální realitu a není možné k ní přistupovat zcela obdobně jako například k 3D filmům, které může divák ve většině případů sledovat i bez 3D technologie, protože převod na klasický film je technologicky nenáročný. Společnosti, podle něj, také zatím přistupují k VR obezřetně, protože je tato technologie ještě na počátku. V každém případě, jak napovídají uplynulé roky, se můžeme těšit na přibývání marketinogových kampaní využívajících VR.

„Smartphony nám rozšiřují naše možnosti, jak vnímat svět – taková je definice rozšířené reality“

Co nabízí Czech VR fest?

Chtěli byste se o VR dozvědět víc? Czech VR Fest představuje příležitost, jak si vyzkoušet všemožnou ne tak úplně jednoduše dostupnou technologii pro vnímání virtuální reality. Tato akce je ideální pro ty, kteří si chtějí virtuální realitu ozkoušet na vlastní kůži a nechtějí si skládat vlastní vybavení podle youtube návodů a také se dozvědět detailnější informace z pozadí VR technologií. Navíc zde také vystoupí i společnosti, které již tuto technologii úspěšně využily ve svých oborech. Tato akce bude probíhat 24.-25.5. v pražských Holešovicích a více o jejím programu a řečnících se můžete dozvědět na jejich stránkách zde nebo si rovnou koupit vstupenku zde.

 

Zdroje

http://mbryonic.com/ best-vr/
http://www.socialmediatoday.com/social-business/4-examples-how-brands-are-using-virtual-reality-their-marketing
https://www.forbes.com/sites/michellegreenwald/2016/06/15/6-of-the-best-marketing-uses-of-virtual-reality/#7dc7877865cf
https://massvirtual.com/news/10-examples-of-virtual-reality-marketing-in-action-cmo-australia-2/http://www.marxentlabs.com/how-5-top-brands-use-virtual-reality-marketing/
http://www.inc.com/amanda-pressner-kreuser/4-brands-killing-it-with-virtual-reality-marketing.html

 

Jak tento článek citovat?

FLÉGLOVÁ, Radka. Proč využívat virtuální realitu v marketingu?Ondřej DOSKOČIL, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/proc-vyuzit-virtualni-realitu-v-marketingu

 

 

Studentka druhého ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o umění a herní průmysl. Ve volném čase maluje a kreslí a samozřejmě hraje hry.