Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Předvolební spoty 2013: Prezidenti jdou do Hollywoodu

      6. 1. 2013
Předvolební spoty 2013: Prezidenti jdou do Hollywoodu

Se zavedením přímé volby prezidenta do Česka zavál hollywoodský vítr. Kandidáti se chtě nechtě museli postavit před kameru a ve třiceti, maximálně šedesáti vteřinách nás přesvědčit o tom, abychom je volili. Co na předvolební spoty říká Markething? Který z adeptů z politických kandidátek by se mohl stát Georgem Clooneym nebo Angelinou Jolie? 

Jana Bobošíková: Majestátní přísnost

Ze spotů Jany Bobošíkové si volič zapamatuje sympatickou upravenou dámu, kterou Češi nazývají ambiciózní. Ze slov však zaznívá ponejvíce „hlava státu musí a hlava státu nesmí“. Přestože nepostrádá charisma, o sobě pak mluví ve třetí osobě a doporučuje se tak voličům sama – na rozdíl od většiny ostatních kandidátů nezvolila doporučení dalších osobností. Suverenita je tak v podání Jany Bobošíkové spíše solitérnost, kterou se vyznačuje i v politice. A trochu nuda. Co se týče kreativy, mohla se tato kandidátka mnohem více vynasnažit.

Angelina Jolie faktor podle Markethingu: 78%

Jiří Dienstbier: Třesoucí se plejáda

Jiří Dienstbier podobně jako další kandidáti opírá svou kandidaturu o názor druhých. Podařilo se mu vybrat partu dobře zvolených osobností z různých oblastí od hudby, přes architekturu až po humanitní vědy, snad chybí jen lékař. Otázka je, nakolik jsou ale zvolené cílové skupině tito lidé známí – mnozí poznají nejspíše jen Bohuslava Sobotku. Sází na sociální jistoty a sám pak na závěr nepříliš přesvědčivě děkuje. Už se vidí na Hradě, ale zůstává jen na jeho nádvoří. Technicky je spot odfláknutý, roztřesená kamera působí obtížně.

George Clooney faktor podle Markethingu: 52%

Jan Fischer: Stále bankovní

Gesta, vizualita, zpomalené záběry. Jan Fischer zvolil profesionální reklamní přístup, líbivé záběry s voice-overem, který se na závěr spojuje s apelujícím politickým úředníkem. Jan Fischer chtěl v tomto klipu právě svůj nedostatek politické kompetence zamaskovat a z předsedy úřednické vlády, nazývaného často šedá myš, se stát charismatickým lídrem. Využil k tomu všech prostředků. Výsledkem je forma, která přebíjí obsah. A navzdory profesionalitě stále působí tak nějak bankovně.

George Clooney faktor podle Markethingu: 99%

Táňa Fischerová: Psí oči

Ze spotů Táni Fischerové k nám mluví lidé různých věků a z různých prostředí. Na závěr promlouvá sama kandidátka svým nezaměnitelným stylem psí oči. Všichni však hovoří jen o tom, jaký by prezident měl být, ne o tom, jaká je Táňa Fischerová. Slogan ve stylu „je to ve vašich rukou“ působí trochu jako „mouchy, snězte si mě“.  Rozdílné prostředí a amatérskost záběrů v klipovitém formátu odtahují pozornost, divák se soustředí nejprve na detail záclon či absenci makeupu a teprve poté začíná poslouchat, co dotyčný říká. Mluvčí v klipu nemají jméno ani zaměstnání, což je zásadní chybou, navíc nejsou dostatečně známí. Na klipu Táni Fischerové je jediný detail, který zaslouží pochválit: stránky nazvané prezidentka.cz. To však ke kvalitní prezentaci nestačí.

Angelina Jolie faktor podle Markethingu: 12%

Zuzana Roithová: Jiránek posté

Pozn. ed.: Zuzana Roithová se bohužel zatím nedostala k tomu, aby svůj volební spot rozšířila po síti, takže není dostupný ani na její facebookové stránce, ani na YouTube. Po hodině hledání jsme ho pro vás ale nakonec nalezli. Vychutnat si ho lze zde na jejím oficiálním webu, kde se krčí v pravém horním rohu na ploše pár pixelů. 

Zuzana Roithová zvolila zajímavou formu, kombinující animaci s osobními vstupy, ale přesto celkový dojem vyznívá amatérsky a nepřesvědčivě. Češi sice milují Jiránkovy vtipy, ale příliš sarkastická a doslovná interpretace politických problémů volebnímu klipu nesvědčí, ztrácí tak svou vtipnost. Navíc jsou ilustrace už dosti okoukané. Kandidátka by se neměla nechat zabírat seshora, divák má pocit, že se dívá na paní, nad níž stojí, zatímco ona sedí. Chaotická knihovna v pozadí nepůsobí esteticky, ale příliš domácky. Roithová tak v prezentaci dobře zvolený slogan, odkazující na Masaryka, a dlouholeté zkušenosti neumí přesvědčivě prodat, přestože ji to stálo jistě úsilí i peníze.

Angelina Jolie faktor podle Markethingu: 38%

Karel Schwarzenberg: Karel, Karel, Karel!

Karel Schwarzenberg se uvedl klipem, ve kterém raději nemluví (asi proto, že mu to tolik nejde), ale nechává mluvit jiné – a to ty nejlepší. Na čistém bílém pozadí shromáždil Svěráka, Havla (alespoň Ivana, další přímý odkaz na Václava Havla zazní ještě i slovně, aby to někdo nepřehlédl), Čtvrtníčka i váženou Helenu Illnerovou či Medu Mládkovou. Snad by tam byl i Cimrman, kdyby mohl. Klip není jen důstojný jak Smetanova Vltava, jako jsou klipy většiny ostatních kandidátů, ale působí dynamicky ve stylu amerických roztleskávaček. Je sice od Davida Černého vtipné, že by měl budoucí prezident mít dobrý vkus na ženy a apetit na mladičké blondýnky – ale okouzloval by je, kdyby byl jen tím hajným, jak o sobě rád říká?

George Clooney faktor podle Markethingu: 60%

Miloš Zeman: Z lesa na Hrad

Kdybyste si mohli vybrat jedinou celebritu, která zasáhne nejvíc Čechů, jakou byste zvolili? Když už to nemůže být pan Božský, musíme použít číslo dvě – Lucku Bílou. Miloš Zeman ji ale nenechal účinkovat v klipu, kam nasadil ještě těžší kalibr – vlastní půvabnou dceru, která jej v závěru šarmantně obejme. Zemanův klip je důstojný, přívětivě ukazuje krásy české země a kandidátovi, stoupajícímu na Hrad, se klanějí alespoň pouliční umělci. Zeman je profesionál, jeho přednes se libě poslouchá a působí na duši celkově pohodově. Zvlášť pro ty, kdo mají tendenci negativní zážitky vytěsňovat – vždyť „čo bolo, to bolo, terazky som prezidentom“. Je to ale opravdu to, co chceme?

George Clooney faktor podle Markethingu: 95%

Přemysl Sobotka: Pravicové zamračení

Politický matador začíná svou osobní zpověď upřímně. V honosných prostorách se nám ukazuje jako někdo, kdo již na Hradě jednou nohou je, ale nyní si svléká sako a prozrazuje něco velmi osobního, zpověď s odkazem na svého otce – olympionika. Ale klip má jen půl minuty a v tomto zkratkovitém formátu působí jaksi ukřivděně, vyznívá jen negativní vymezení vůči komunistům a příliš dalšího se tam nevejde. Na konci zaznívá jasný apel, Sobotka se nebojí oslovit přímo, ale z hlediska politické komunikace je spot příliš zacílený na skupinu pravicových voličů, kteří si komunismus ještě pamatují. A těch kvapem ubývá. Na zvolení prezidentem jich dost nebude – to je jednoduchá matematika. Tomuto kandidátovi bychom také poradili, aby se netvářil tak zamračeně a zapškle.

George Clooney faktor podle Markethingu: 65%

Vladimír Franz: Příhody v letadle

Všechny čtyři klipy z letadla uměleckého kandidáta Vladimíra Franze jsou poetické, mají vtip a pointu a asi nikoho nepřekvapí, že je doplňuje skvělý hudební podkres. Z hlediska profesionality zpracování ale poněkud pokulhávají, omezený rozpočet a nadšení amatérů se v tomto ohledu projevily a je otázkou, zda voliče Franze spot tímto odradí, nebo spíše přiláká. Pro ty, kdo nevědí, kdo kandidát je, jsou však poněkud špatně čitelné. Bylo by lepší Franze spíše představit, než jen posadit mezi „obyčejné“ lidi, protože tam nezapadá. Navíc svou vizáží působí pochopitelně podivně; jsou to jeho názory, za něž je ceněn.

George Clooney faktor podle Markethingu: 58%

A koho budete volit vy? 

Profesionálními a komplexními klipy se českým voličům představili v podstatě jen tři kandidáti – Zeman, Fischer a Schwarzenberg. Podle klipů bychom si vybírali jen mezi těmito třemi – jen oni ovládají formu moderní politické komunikace s voliči. Schwarzenberg má nejlépe zvolené celebrity, Zeman nejpohodověji naladěné vyznění a Fischer ovládá nejvíce gest. Je ovšem otázkou, kolik za tu Zemanovu pohodu zaplatíme, zda Fischerova gesta nejsou prázdná a jestli by Schwarzenberga volil i Cimrman. Ostatní kandidáti mají spoty více či méně zdařilé, ale stále amatérské. Dienstbier a Fischerová neukazují dostatečný zápal, Bobošíková i Sobotka táhnou osamoceně a zaměřují se na příliš úzké publikum, Roithová své video ukrývá v maličkém čtverečku v hloubi svého webu. Voliči se samozřejmě nerozhodují jen na základě jednoho (půl)minutového spotu, ale první prezidentská volba na základě spotů ukázala, kdo má pro profesionální klip cit i finance, a kdo se naopak v politické komunikaci pohybuje s menší jistotou.

Jak citovat tento článek:

KASL KOLLMANNOVÁ, Denisa. Předvolební spoty 2013: Prezidenti jdou do Hollywoodu. Markething [online]. 6. ledna 2013 [cit. 2013-01-06]. ISSN 1805-4991. Dostupné z http://www.markething.cz/prezidentske-predvolebni-spoty-2013

Zdroj titulní fotografie: mobilizujeme.cz.

Spoluzakladatelka serveru Markething.cz a vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zaměřuje se na marketing módních značek, public relations, strategický management reputace a interkulturní komunikaci.