Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Pokémon Go – Zákazníci? Chyťte je všechny!

      28. 7. 2016
Pokémon Go – Zákazníci? Chyťte je všechny!

Viděli jste v poslední době zírat do telefonu víc lidí než obvykle? Fenomén japonských Pokémonů, kterému propadlo několik generací od devadesátých let, se vrací v podobě mobilní aplikace. Jaký je marketingový potenciál Pokémon GO a kam až značky zajdou v jejím využití?

Pokud máte kromě neustálého civění svého okolí do telefonu i pocit, že neslyšíte poslední dobou nic jiného než slovo Pokémon, má to své důvody! Aplikace Pokémon GO, se kterou přišla vývojářská společnost Niantic, doslova zaplavila během pár týdnů svět mobilních telefonů a podle serveru Guardian.com má už více uživatelů než sociální sítě Twitter nebo Tinder.  

Americký youtuber Sam Thorn tweetnul fotografii, kde se na pláži v Santa Monice objevil jeden z “vzácných Pokémonů,” a davy šílely!

Pokémoni jsou však marketingovým pojmem již dlouho. Od svého vzniku značka vydělává mateřské videoherní společnosti Nintendo ročně přes miliardu a půl dolarů. S příchodem aplikace pak vzrostly akcie Nintendu skokově během několika dní o 7,5 miliard.

pikabuck

Marketing gotta catch us all!

A proč aplikace nyní zaujala i marketéry? Jak už řekl marketingový mág Phillip Kotler: „Nejdůležitejší je předvídat, kam budou zákazníci směřovat, a být krok před nimi.“ Způsobů, jak je možné hru využít k marketingovým účelům, je několik. Pro firmy je však důležité se v prostředí hry zorientovat a zjistit, na jakých principech funguje.

MELBOURNE, AUSTRALIA - JULY 13: Tristan plays the Pokemon Go game on his phone in front of Flinders Stret Station on July 13, 2016 in Melbourne, Australia. The augmented reality app requires players to look for Pokemon in their immediate surroundings with the use of GPS and internet services turning the whole world into a Pokemon region map. The hugely popular app has seen Nintendo shares soar following its limited release in the US, Australia and New Zealand on July 6. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images)

Vybitá baterie

Jedním z nenapravených neduhů hry je například rychlé vybíjení baterie uživatelova telefonu. I toto však můžou využít značky ve svůj prospěch – umístěte pro hráče Pokémon GO do vašeho obchodu či restaurace dobíjecí stanici, dejte to vědět na svých sociálních sítích nebo tabuli a potenciální zákaznici se mohou při sbírání nových pokémonních úlovků zastavit právě u vás.

Portable-Charger-Pokémon-Go-Drains-Phone-Batteries

Zoo vs. Pokémoni

Kreativní cestu zvolila například i jedna zoologická zahrada v americké Alabamě. Tamní ošetřovatelé zvířat také využili stávajícího pokémonního trendu a připravili pro návštěvníky zoo speciální zvířecí popisky.

Pokémoní popisky v americké ZooPokémoní popisky v americké zoo.

Pokéstopy = zákazníci

V aplikaci uživatelé objevují také tzv. Pokéstopy (místa ve vašem okolí, která můžete pravidelně navštěvovat a získávat z nich náhodné předměty hodící se vám ke sbírání Pokémonů).

Toho si v Americe začaly všímat například značky a restaurace, v nichž se Pokéstopy objevují. Tyto restaurace a značky dávají slevy pokémonním sběračům.

pokemon-go-marketing

Sponzorované lokace

Screen Shot 2016-07-24 at 19.47.09

Chcete nalákat množství zákazníků do svého obchodu?  Proč do ní neumístit jednoho z vzácných Pokémonů! Přesně to a mnoho dalšího by měly umožňovat v aplikaci tzv. sponzorované lokace. Podle Davida Jonese, jehož společnost se stala akcionářem Nianticu v únoru, má aplikace nevídaný potenciál. Jones udává příklad, kdy si po příchodu do konkrétní lékárny například uzdravíte svého Pokémona.

Screen Shot 2016-07-25 at 23.05.13

O využití sponzorovaných lokací prý aktuálně jedná s vývojářskou společností Niantic fastfoodový řetězec McDonald’s v Japonsku. Ten chce, aby 3 tisíce restaurací v Japonsku fungovaly jako místo, o kterém budou hráči automaticky vědět, že si tam mohou vyzvednout nové Pokébaly. Maskot firmy Ronald McDonald tedy zatím po mapě ve vaší aplikaci běhat nebude.

Lure Modul

Co je konkrétně Lure Modul? Jedna z mechanik hry, kterou začnou podle nás hojně využívat společnosti. Pokud totiž umístíte „Lure modul“ v okolí tzv. Poké stopu, na 30 minut se kolem něj objeví víc Pokémonních bytostí, což logicky přivede i víc sběratelů (= potencionálních zákazníků) na dané místo.

body_003

Pokémonní rande

Randění při chytání Pokémonů? Žádný problém!

Láska je zřejmě ten nejvzácnější Pokémon ze všech! Krátce po vzniku Pokémon GO totiž vznikla aplikace na randění nazvaná PokéDates. Poté, co se do ní zaregistrujete, odpovíte na pár otázek a zadáte, kdy a kam půjdete lovit Pokémony. Aplikace PokéDates vám následně naplánuje Pokémonní rande s vaším protějškem a společně vyrazíte na lov augmentovanou realitou. O tom jak Pokémon GO ovlivňuje randění se dozvíte více tady.

 

S aplikací PokéDates už nepotřebujete Tinder.

Pokémoni ve víru sítí

A jak využily značky aktuálního Pokémonního fenoménu na sociálních sítích? Například spousta lokálních značek se rychle svezla na Pokémonním trendu a vytvořila příspěvek na své sociální sítě.

13659065_10209938060356017_7850579043284275534_nScreen Shot 2016-07-13 at 13.44.32

Screen Shot 2016-07-13 at 13.46.01IMG_7008

Kooperativa na svém Facebooku zakouzlila s Photoshopem, předělala nápis na silničním mostě na Chodově a varovala projíždějící řidiče, ať neloví za jízdy Pokémony.

 

13769539_10208127839168359_1831937371546951598_n

Společnost O2 CZ dokonce uspořádala událost s lovením Pokémonů na Václavském náměstí.

O2 - chytá Pokémony s Lure moduly na Václaváku

Playboy na svých sociálních sítích upozornil ve videu na fakt, že když hledáte Pokémona, všechno ostatní jde stranou.


Co kdyby americké námořnictvo lákalo svým inzerátem na chytání Pokémonů po světě?

13781824_1750393331874842_7085441749824320554_n

Pokémon Meme

Pokémon GO neminul ani fenomén meme. Na interentu jich najdete celou řadu, společně s mnoha „výživnými“ příhodami, které se sběračům při hledání nových Pokémonů staly.

13620905_906362382842899_7322395617400013717_n13716191_1805203199709415_6747204870249234086_n

13620995_728208653949243_3500002394407158482_n13668988_10208515876528849_8490427021879574767_n

Budoucnost aplikace?

Uvidíme, co si vývojáři pro uživatele i firmy ještě připraví, zda bude v budoucnu existovat podobně jako u Facebooku varianta „Pokémon GO for business“. Nicméně, faktem, který nelze popřít, zůstává, že značky musí rychle reagovat, a pokud nevyužijí marketingový potenciál hry ony, udělá to jejich konkurence. Už teď se ale připravuje nový celovečerní film a zvyšuje se prodej pokémonního merchandisingu, a to včetně mikin s logy týmů v Pokémon Go.

Samozřejmě je taky možné, za několik měsíců hype kolem aplikace vyšumí a její uživatelé začnou hojně utíkat, protože se jedná jen o další dočasný fenomén.

Názor odborníků na Pokémon GO

A jaký je názor lidí z oboru na pokémonní aplikaci?

Leni Krsová, dataholka

13076784_854845044626007_3520406524609750553_n

Na fenoménu Pokémon GO mě udivuje hlavně to, že je jeho úspěchem překvapená velká spousta lidí. Namítnout samozřejmě můžeme, že je to jen další mobilní aplikace z tisíců, které se každý den dostanou mezi lidi. Minimálně v Čechách s pokémony v 90. letech vstávala a usínala většina dětí ve věku 7 – 13 let. Kdo neměl sběratelské kartičky a nálepky, jako by neexistoval. A jestli funguje něco jako dokonalý marketingový tahák, je to právě hraní na nostalgickou strunu našich dětství. Dál stačí už jen příjemně ovladatelné rozhraní, pár gamifikovaných prvků implementovaných v aplikaci a něco, co běžně aplikace nemají (například, že musíte reálně vylézt ven), a je vyhráno. Nianticu se povedlo namíchat ideální herní koktejl. Aplikace má výhodu i v tom, že díky rozšířené realitě mají uživatelé pocit, že chytají Pikachu. Byť se dá GPS prvek aplikace dle několika dostupných návodů “oblbnout”, většina uživatelů dobrovolně vylézá od počítačů, bere psa a jde ven, kde se potkávají s dalšími “trenéry”, ať už cíleně nebo zcela náhodně. Někteří si volí delší trasy, prolézají keře a místa, která dosud přehlíželi, někteří dokonce místo MHD volí pěší cestu do práce, aby mohli lovit. Upřímně, co by za tuhle aplikaci dala generace mých rodičů, kteří nedokázali pochopit, že Unreal Tournament nebo Counter Strike se neptá, jestli je venku hezky. S trochou bizarní představy se třeba dočkáme i toho, že rande nebude spočívat v romantice u svíček ve vinárně, ale v lovení malých virtuálních zrůdiček kdesi v parku na Letné.  Otázka je, kam se tato pokémonní mánie vyvine dál. Domnívám se, že nějakou dobu si uživatelé vystačí s hraním aplikace tak, jak momentálně je. Dřív nebo později budou ale vývojáři muset vytáhnout další “zábavné” karty z prostředí světa Pokémonů, protože stejně jako opadl prvotní zájem o Ingress, ze kterého Pokémon GO vychází, stane se to samé dřív nebo později i v případě této aplikace. Niantic už zvládl posílit servery, aplikaci aktualizuje téměř na denní bázi a přidává další a další země, ve kterých je možné pokémony hrát. Další vývoj podle mě bude čistě v oblasti herních prvků – třeba se tak někdy dočkáme i Rakeťáků.

Pavlína Louženská, Markeťačka Zoot.cz

13179244_10209350461897935_8652469757330531943_n

Už na konferenci Drapers v Londýně zaznělo, že postupně měníme sezónní trendy za hypy, co trvají jen pár týdnu, ale o to intenzivněji je prožíváme. Díky sociálním sítím je najednou tlak okolí mít Pokémony, Snapchat, nebo tetování na zápěstí silnější než kdykoliv předtím. O to větší výzva je pro firmy reagovat na tyto hypy agilně. Spouštíme teď Pokémon Go kolekci triček pod značkou Zoot Original a podobně musí (high street) značky reagovat neustále.  Často se mluví o tom, že technologie jsou pro módu moc nedokonalé, a proto se zatím neprosadila interaktivní zrcadla, ibeacons či virtuální zkoušení. A Pokémon Go nám ukázal, že jsme se zase posunuli blíže k tomu dát zákazníkovi perfektní zážitek (a radu) právě díky augmented reality nebo využití geolokace. Představte si, že půjdete kolem Výdejny a místo Pokémona vám ukážeme tři perfektní kousky právě pro vás, co máme zrovna na skladě. Tapnutím je rezervujete a dojdete si je vyzkouěet. Ale těch scénářů je spousta.

Alžběta Trojanová, Re-Play

1970792_758815080814693_1697312004_n

Pokémoni jsou neuvěřitelná značka. Patří mezi jedny z nejprodávanějšího herních sérií, a i když u nás nemají třeba takové postavení jako v US, řada lidí má k téhle hře vztah. Ať už kvůli TV seriálu, nebo třeba kartičkám, které tu v 90. letech frčely. Další faktor je samozřejmě i ten sběratelský. To, že člověk musí získat všechny. Navíc, fakt, že to funguje na mobilech, který má dneska každý, tomu přidává univerzálnost. No a v neposlední řadě je to prostě dobrý koncept.

Herní potenciál ta hra samozřejmě má. Momentálně je poměrně jednoduchá a chybí jí řada funkcí, které ji mohou vylepšit. Tvůrci slibují, že budou celý koncept rozšiřovat v budoucnu – a určitě by měli. Pokud se tak nestane, je docela možné, že tenhle trend dřív nebo později vyšumí stejně rychle, jako se objevil. Co se týče marketingového potenciálu, je tady samozřejmě ohromný. Záleží, jak se k tomu daná firma postaví. Ale třeba kavárny už i v Česku nabízí vábničky pro Pokémony během určitých hodin, aby nalákaly zákazníky.

Zdroje:

http://comicbook.com/2016/07/08/trump-tower-is-a-pokemon-go-gym/

http://comicbook.com/2016/07/07/pokemon-go-sends-people-to-church/

http://www.cartelpress.com/pokemon-go-major-highway-accident-man-stops-middle-highway-catch-pikachu/

http://comicbook.com/2016/07/08/tips-for-finding-and-catching-pokemon-in-pokemon-go/

http://www.highsnobiety.com/2016/07/08/pokemon-go-internet-memes/?utm_campaign=SF+Highsnobiety+Post&utm_source=Facebook&utm_medium=Social

http://www.businessinsider.in/Pokemon-Go-is-already-bigger-than-Tinder-and-its-about-to-overtake-Twitter/articleshow/53152643.cms

https://www.youtube.com/watch?v=4YMD6xELI_k

http://www.prodo.com/blog/pokemon-go-can-it-really-be-used-as-a-marketing-platform/

http://www.famousbirthdays.com/people/sam-thorne.html

Pokémon fashion: http://pokexfashion.com/

http://www.socialmediatoday.com/marketing/using-pokemon-go-local-marketing

http://qz.com/732339/advertising-in-pokemon-go-wont-stop-at-sponsored-locations/

http://bgr.com/2016/07/22/pokemon-go-sponsored-poke-stops/

Jak citovat tento článek?

VOKOUN, Michal. Pokémon Go – Zákazníci? Chytťe je všechny! Adam ROMAŃÁK, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/pokemon-go-zakaznici-chytte-je-vsechny

Studuje 3. ročník oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.