Markething.czMarkething

menu

zavřít

Hosté na Hollaru: Česká podcastová scéna je nenaplněná. Není těžké vytvořit nejlepší český podcast na určité téma.

Autor článku

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Nepije kafe, ale v kavárnách může strávit klidně celé dny. Ráda cestuje do všech světových stran, ale úplně nejradši tam, kde je teplo, moře a dobré jídlo.

2. května 2019

Dají se poslouchat kdykoliv a kdekoliv – v tramvaji, v autě, při cvičení. S podcasty se v poslední době roztrhl pytel. Jaká jsou jejich specifika, výhody a nevýhody? Pozvánku k diskuzi na toto téma přijali tvůrce úspěšných podcastů Dan Tržil, adiktoložka, terapeutka a moderátorka pořadu Diagnóza F Adéla Paulík Lichková a také Lili, moderátorka a autorka projektu Real Talk.

Co je vlastně definicí podcastu a v čem se liší od rozhlasového rozhovoru? „Podcast nemusí být vždy jen rozhovor. Podobnost je v tom, že oboje má zvukovou formu, liší se však kanál, kterým se toto audio k posluchači dostává,“ vysvětluje Dan Tržil a dodává, že odlišnosti jsou podobné jako mezi televizí a YouTube. „Na YouTube si můžeme na rozdíl od televize pustit, co chceme a kdy chceme, a zároveň dává prostor nezávislým tvůrcům. Podcast má oproti rozhlasu podobné výhody. Je to audiostopa, kterou člověk může poslouchat, když má zrovna čas, a může ho tvořit v podstatě každý.“

„Podcasty dávají spoustu možností nezávislým tvůrcům – může je tvořit úplně každý.“

Reklama je všude

I podcasty se dají využít jako platforma pro reklamu. Ta bývá pro jejich autory, pokud svou tvorbu chtějí nějak monetizovat, hlavním zdrojem příjmů. Zdaleka ne všechny podcasty jsou však tímto způsobem zpeněženy. Aby tomu tak bylo, je potřeba najít sponzory, kteří na oplátku dostanou například svůj krátký reklamní spot do epizody daného podcastu. Jak nám prozradil Dan Tržil, který tento způsob monetizace využívá například u svých podcastů Na vlně podnikání nebo Proti proudu, cena se většinou odvíjí do počtu poslechů. Ještě jiný případ nastává, když vytváří svůj vlastní podcast nějaká firma. Takových v Česku zatím moc není, je však možné, že s rozvojem této oblasti jich bude přibývat. Jako jeden z mála příkladů můžeme uvést podcast Rozhovory z Česka, který vzniká pro značku Red Bull.

Dosah podcastů není oproti některým jiným médiím příliš velký, odhaduje se, že v Česku je poslouchají desítky tisíc lidí. Všichni hosté se také shodili, že se těžko měří zpětná vazba a cílová skupina, která je poslouchá. Přehled o své cílovce získávají většinou z osobních zpráv a komentářů. Naopak specifickou výhodou podcastů je, že jejich posluchači u nich často vydrží až do konce, a to i v případě, že se jedná třeba o hodinovou epizodu. Z tohoto důvodu se s nimi tedy dá pracovat jinak než například na sociálních sítích, kde se pozornost věnovaná jednotlivým příspěvkům pohybuje (v závislosti na typu obsahu) v řádu minut, někdy spíše i sekund. To se týká nejen reklamy, ale především hloubky obsahu a množství informací, které chce tvůrce posluchači předat. Podcasty dávají tvůrcům (a jejich prostřednictvím i posluchačům) možnost otevírat zajímavá a složitější témata, o nichž se běžně tolik nemluví, a diskutovat s inspirativními lidmi.

Není podcast jako podcast

To, co posloucháme jako podcast, však nemusí vždy vzniknout primárně za tímto účelem. Řeč je například o rozhlasových rozhovorech a jiných pořadech, které původně vznikly, aby byly odvysílány v rádiu nebo jiném médiu, a jako podcast byly publikovány až druhotně. To je případ jednoho z našich hostů Adély Paulík Lichkové a jejího pořadu Diagnóza F. Adéla tvoří rozhovory pro rozhlasové vysílání, a ty jsou následně zpřístupněny i ve formě podcastu. Diagnozu F ale prý zatím více lidí stále poslouchá ze záznamu na webu Radia Wave než v aplikacích, kde se běžně podcasty poslouchají. 

Díra na trhu

Podcasty jsou stále relativně nové (nebo alespoň mnohými nově objevené) médium a posluchači si k nim pomalu, ale stále jistěji hledají cestu. Zároveň česká scéna tvůrců je podle Dana Tržila zatím nenaplněná, a díky tomu dnes není těžké udělat nejlepší český podcast na určité téma. A nemusí to být jen rozhovory, jako u našich hostů.

Více o tématu podcastů si můžete přečíst v jednom z našich starších článků.

Všem našim hostům děkujeme za příjemné setkání a upřímné a otevřené sdílení zkušeností.

O akci

Hosté na Hollaru je cyklus diskusních přednášek, jejichž cílem je přiblížit studentům fungování teorie v praxi. Organizátoři z řad studentů zvou na půdu IKSŽ FSV UK zajímavé hosty, kteří se věnují médiím nebo se média věnují jim. Host představí sebe a svou práci, případně vytyčí témata jemu blízká. Díky tomu se studenti dozví, čemu se v profesním životě věnuje a jak svou práci dělá. Po úvodu následuje moderátorem řízená diskuse s publikem. Přednášky pořádají Markething.cz a Studenti IKSŽ.

Jak citovat tento článek?

CYPRIÁNOVÁ, Barbora. Hosté na Hollaru: Česká podcastová scéna je nenaplněná. Není těžké vytvořit nejlepší český podcast na určité téma. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], 2019. [cit. 2019-05-02]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/podcasty

Přečtěte si také