Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Podcasting aneb jak se dostat zákazníkům přímo do hlavy

      19. 1. 2018
Podcasting aneb jak se dostat zákazníkům přímo do hlavy

Podcast – poměrně nové médium, které se po celém světě dostává do popředí a získává na popularitě. Moderní způsob, jak si poslechnout informace téměř ze všech odvětví, který oproti tradičním médiím nabízí zajímavé výhody. Dá se však efektivně využít i pro marketing?

Samotný pojem „podcast“ pochází z angličtiny a vznikl spojením anglických slov „iPod“ a „broadcasting“. Internetový slovník jím obohatil Adam Curry. Termín podcast ho napadl, když hledal způsob, jak dostat do svého iPodu MP3 soubory z internetu. Původní výraz „audio blogging“ je sice přesnější, ale dnes už téměř nepoužívaný. Ačkoliv se fenomén podcastingu rozmáhá nejvíce až v posledních 5-6 letech, formát je vyvinutý z již dávno běžných radio shows, které produkovaly již dříve své vlastní „podcasty“, jen v jiné formě.

Popularita podcastů se zvyšuje. Pomalu, ale jistě.

Mezi jedny z prvních průlomových podcastů patří například Ricky Gervais Show (začala v roce 2001) či Adam Carolla Show.

Nahrávání podcastu s hosty ve studiu (The Adam Carolla Show)

Mezi významné přednosti podcastingu patří snadné poskytování obsahu (stačí nahrát zvukový soubor a umístit jej na internet) a z toho plynoucí široká nabídka zdrojů (existuje např. speciální týdeník pro fanoušky Harryho Pottera) a uživatel si může soubor přehrát v libovolný čas, tzn. není omezován pevně daným časem vysílání. Momentálně jsou dostupné podcasty týkající se téměř všech témat od politiky, vaření, filmů až po self-improvement kanály nebo tzv. „true crime“ podcasty, kde posluchač poslouchá dlouhý příběh rozdělený do několika epizod (např. Serial).

Podcasty v marketingovém světě

V čem jsou ale nesporné výhody tohoto média? Jednou z hlavních výhod je množství informací, které můžeme najednou sdílet. Zákazníků, kteří jsou ochotni si přečíst článek s obsahem delším než 5 000 slov, je poměrně málo. Přestože má klasický článek na blogu kolem 1 600 slov, i kratším, desetiminutovým podcastem se dá sdělit mnohem více informací atraktivnější a zábavnější formou.

Klasický podcast, který trvá 10, 20, ale klidně i 90 minut, má možnost předat nesrovnatelně více informací. Podcast je médium výjimečné v tom, že posluchači počítají s poměrně dlouhou časovou náročností, jelikož ho ale využívají jako doplňkovou činnost, není to pro ně problém. A právě proto nám dává podcasting možnost sdílet rozsáhlý reklamní obsah v rámci jediného příspěvku. Při poslouchání je pro nás také mnohem jednodušší vycítit autenticitu a osobnost autora a ztotožnit se s jeho myšlenkami a náladou. Snadněji tak získáme pocit, že autora známe a mluví přímo k nám. Automaticky je tedy i sdělení důvěryhodnější, a při případné inzerci, kterou autoři podcastu umí nenápadně vložit do svého projevu, je větší šance, že bude úspěšná. Nespornou výhodou reklamy v rámci podcastu je také to, že se během poslouchání reklamě nevyhnete. Propagace výrobku probíhá jako přirozená součást epizody.

Mimo eBay kariéru nehledejte

Prvním příkladem, kdy firma využila formu podcastu v rámci své propagace, je společnost eBay. Nahrávací studio Gimlet Creative z Brooklynu vytvořilo pro internetovou aukční síň podcast s názvem Open for Business, který se stal jedničkou mezi podcasty o podnikání na iTunes. Úspěch byl dokonce takový, že se ve stejném formátu nahrála i druhá řada.

Celý koncept působí na první poslech jako byznysový podcast radící začínajícím podnikatelům. Pokud však člověk věnoval detailnější pozornost obsahu, zjistil, že „happyendy“ pravdivých příběhů jednotlivých osob vždy končily v eBay.

Za štěstím přímo do eBay

Velmi úspěšným PR nástrojem se stal také podcast „The message“ od General Electric (GE). Jeho hlavní zápletkou byla snaha několika kryptografů odhalit šifry z vesmíru. Značka v podcastu není sice nikde zmíněna, ale její technologie je integrovaná jako součást příběhu.

Dalším způsobem jak propagovat svou firmu pomocí tohoto média, je nějaký podcast sponzorovat. V České republice tento trend ještě není tolik rozšířený, zato v Americe se jedná o běžnou záležitost. Tim Ferriss, který je autorem jednoho z nejpopulárnějších podcastů vůbec, například věnuje reklamě ze svých 1-2 hodinových show začátečních 5-7 minut. I přesto, že spousta posluchačů tuto úvodní část přeskočí, může být tento způsob propagace velmi účinný.
Své o tom ví například Kevin Lavelle, majitel značky Mizzen+Main, kterému se sponzoring podcastu vyplatil mnohem více než reklama v předních amerických magazínech. Při rozjíždění své firmy na košile, ve které se muži nezapotí, zkoušel různé formy propagace. Nejdříve noviny, poté i měsíčník Esquire, ve kterém listovali zejména zákazníci z jeho cílové skupiny. Právě tam se mu ale reklama hluboce nevyplatila. Pak ale narazil na tweet Tima Ferrisse o sponzoringu. Nabídky hned využil, a po prvním dni se mohl těšit neuvěřitelnému úspěchu. Po zveřejnění Timova podcastu se během dalšího týdne zvedly prodeje o 73 %.

Favorit mezi seberozvojovými podcasty

Jak jsme na tom v Česku?

Pravděpodobně je jen otázka času, kdy se u nás podcasty začnou těšit obdobné popularitě jako například v Americe. Podcasty ve stylu rozhovorů již nějaký čas vznikají, firmy je ale ještě nezačaly zařazovat do svých marketingových strategií. Jako jeden z prvních podcastů, který v Česku vznikl, je CZPodcast, který se zabývá programátorstvím a pod vedením Romana Pichlíka a  Jiřího Fabiána se podařilo vytvořit již 187 epizod. V českých vodách se marketingem zabývá jen pár podcastů. Mezi nejznámější a také nejposlouchanější patří podcast  Proti Proudu od Dana Tržila. Dan Tržil se mimo tvorbu vlastního podcastu zabývá také tvořením podcastů pro další zájemce (například pro společnost Redbull). Známý podcast, který se týká marketingu, je také podcast s názvem Demarketing od Pavla Šímy, který momentálně ale nové epizody nepřidává. Nejposlouchanější epizody podcastů si poslechne přibližně 2 000 Čechů, většinou je to ale mnohem méně. Z toho důvodu je pro tuzemské agentury a firmy zatím nevýhodné, aby své reklamy do podcastů vkládaly.

Médium budoucnosti?

Dnešní doba se neustále zrychluje, lidé se snaží maximalizovat efektivitu svých činností, a díky tomu být co nejvíce produktivní. V tomto ohledu nabízí poslech podcastu ideální možnost, jak tyto potřeby naplnit. Již dnes se těší větší a větší popularitě, je tedy jen otázkou času, kdy si podcasty najdou své prioritní místo mezi marketéry a stanou se zásadním médiem pro placenou inzerci.

Začít svůj vlastní podcast má několik nesporných výhod, jako je například zlepšení svých měkkých dovedností či seznámení se se zajímavými lidmi. Zhlédněte nejdříve ale toto video a učiňte své rozhodnutí sami:

 

Jak citovat tento článek?

RAYMANOVÁ, Lenka. Podcasting aneb jak se dostat zákazníkům přímo do hlavy. Filip KLOUDA, editor. In: Markething [online], 2018.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/podcasting

Zdroje

https://blog.kissmetrics.com/podcasts-your-next-great-marketing-channel/

http://www.vyznam-slova.com/podcast

https://www.singlegrain.com/blog-posts/content-marketing/podcast-advertising-what-you-need-to-know/

https://podcast.okihika.com/CZ/0

 

Studentka 1. ročníku MKPR na FSV UK. Většinou jí najdete běhat v lese nebo cvičit jógu. Nebo taky někde na nějakém dobrodružném výletě.