Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Angela počtvrté: Němci volí a firmy vědí, jak toho využít

      24. 9. 2017
Angela počtvrté: Němci volí a firmy vědí, jak toho využít

Satira, zlehčování i brutální černý humor. Během jednoho měsíce můžeme sledovat volby v Německu, předčasné volby Rakousku a ve velkém finále na konci října i české sněmovní volby. Podívejte se na přehled toho, co vedle předvolebních debat ovládá mediální prostor u našich západních sousedů. Německé značky vědí, jak na volbách profitovat.

24. září Německo (volby do spolkového sněmu), 15. října Rakousko (předčasné parlamentní volby) a 20. – 21. října volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Po amerických, holandských a francouzských volbách přichází doba rozhodování i do našeho regionu.

Satira, globalní témata i jednoduché příživnictví

Představte si, že by si Tonda Blaník založil stranu a ve volbách do Evropského parlementu by získal jedno křeslo. Přesně to se podařilo straně Die PARTEI. Z editorů satirického časopisu Titanic se stali zástupci lidu. Nyní vyráží předseda strany Martin Sonnenborn do boje s provokativním vizuálem. Využívá fotku mrtvého syrského chlapce z roku 2015 v kombinaci s grafikou a sloganem CDU (strany kancléřky Merkelové).

“Za pláž, na které ležíme dobře a rádi.” Představte si, že by se Tonda Blaník dostal do sněmovny a po čtyřech letech by založil svou kampaň na kritice dosavadní vlády. V našem případě by pak ale nejspíš zobrazoval mrtvé čápy …?

Z původního “Za Německo, ve kterém žijeme dobře a rádi” se stalo “Za pláž, na které ležíme dobře a rádi”.

PR agentura Preuss und Preuss upozorňuje na problematiku chudoby a nedostatku pitné vody ve světě a nechává dva hlavní kandidáty na kancléře, Angelu Merkel a Martina Schulze, pít vodu z řeky Sprévy pramenící v Lužických horách.

12 metrů dlouhá loď s heslem “Protože chudobu si nemůžete užívat.” se v úterý 19. září kolébala v Berlíně.

12 metrů dlouhá loď s heslem “Protože chudobu si nemůžete užívat.” se v úterý 19. září kolébala v Berlíně.

Kreativní agentura Super nabádá k účasti ve volbách svérázným způsobem. “Ser* na demokracii, demokracie ser* na tebe”, tvrdí hlavní vizuál kampaně.

“Ser** na demokracii, demokracie ser** na tebe” “Davejte křížky, ne lajky, vy like-hustý bitches” “Spoiler-alarm: nakonec zvítězí Merkel”

“Ser* na demokracii, demokracie ser* na tebe” “Davejte křížky, ne lajky, vy like-hustý bitches” a “Spoiler-alarm: nakonec zvítězí Merkel”

Berlínská Super chce zvýšit kvalitu života a zlepšit společenskou scénu čtvrti Neukölln, kam se před nedávném přestěhovala. Právě v tomto obvodu volí podle průzkumů značná část obyvatel pravicově populistické strany, případně k volbám vůbec nechodí.

IG Metall, největší odbory průmyslových pracovníků na světě, boduje nejen na Facebooku s virálně šířícím se videem. Skrze sestřih absurdních, vtipných i nebezpečných amatérských videí upozorňují na to, jak se budete cítit, pokud 24. října nepůjdete k volbám.

“25. září 2017 se může stát nejhorším dnem tvého života dnem kdy se všechno podělá kdy se spravedlnost stane cizím slovem kdy se důchod stane vtipem kdy se jistá práce stane pohádkou kdy se pracovní doba protáhne do nekonečna protože za tebe rozhodli jiní. 24. září jsou spolkové volby. Podílej se na rozhodnutí, jdi volit.”

Aldi, německý maloobchodní řetězec, komunikuje podobně jako např. česká Alza své produkty skrze “zástupce lidu”. V Kampani #ALDInativlos (volně přeloženo jako #aldinemakonkurenci) naráží na sliby politiku a propaguje čerstvost produktů.

"Zbavíme se byrokracie, zasejeme ovoce", hlásí první z plakátů. Křížkovací políčko je označeno jako "nákupní seznam" a odkaz na web upozorňuje na "čerstvý program". V Aldi se toho nebáli a kampaň obohatili i o video formáty. Více na https://www.wuv.de/marketing/ich_bin_keine_gurke_wie_aldi_die_wahlkampagnen_veralbert

„Zbavíme se byrokracie, zasejeme ovoce“, hlásí první z plakátů. Křížkovací políčko je označeno jako „nákupní seznam“ a odkaz na web upozorňuje na „čerstvý program“. V Aldi se toho nebáli a kampaň obohatili i o video formáty. Více na W&V.

Odborná média také poukazují na načasování nové kampaně Tullamore Dew: „Beauty of Blend“. Tullamore Dew se vrací na německé obrazovky se spotem jasně komunikujícím rasovou rozlišnost. Firma se oficiálně staví do pozice zastánce společenské otevřenosti.

„Věříme, že kulturní rozmanitost činí svět lepší a zajímavějším místem,“ říká Thomas Daamen, marketingový ředitel společnosti Campari Germany v Hamburku. „Život se stává stále rozmanitějším, když se setkávají různé prvky a kultury.”

Německé firmy vědí, že volby lze využít ke komunikaci úplně stejně jako třeba Vánoce. Je to společenská událost, která hýbe médii i ekonomikou a dává možnost komunikovat důležitá témata ve vlastní prospěch. Nejsou to pak jen neziskové organizace nebo firmy zastávající „vyšší principy“. Například i klasická taxislužba inzerující na youtube, kde ve „Wahl-spotu“ (německy die Wahl „volba“, ale také „velryba“ – ve spotu skáčou velryby) rozdává slevové kódy. Předvolebních emocí tak využívají v Německu značky k vyjádření vlastního názoru i k chvilkovému navýšení prodeje.

A co v Čechách? Využijeme volby ke komunikaci důležitých témat, employer brandingu nebo opět jen k satiře?

 

 

Jak citovat tento článek?

SABATKOVA, Jana Daniela. Angela počtvrté: Němci volí a firmy vědí, jak toho využít. Michal Režný, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/nemecke-volby

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Aktuálně žije v Německu, pracuje v kreativní agentuře a dělá kampaně pro letadýlka. Má ale ráda i autíčka, výzkum a etické otázky všeho druhu. Miluje pražskou kavárnu a Jeffa Koonse.