Markething.czMarkething

menu

zavřít

Nejhorší prezidentská debata v dějinách?

7. ledna 2013

Volební víkend, během kterého se kandidátům zúročí snahy o získání přízně voličů, už klepe na dveře. Měsíce cvičení rétoriky a mediálních tréninků by měly během předvolebních diskusí sklízet své ovoce. Debat je víc než dost, své vlastní projekty rozjíždí i komerční televize. V některých jejich formátech však i sebelepší mluvčí jaksi zapadne v hlučení publika a záplavě náramně legračních vtípků moderátora.

Na politické debaty jsme zvyklí především ze státních a zpravodajských kanálů. Václav Moravec je naším dlouholetým průvodcem politickou stezkou odvahy a svou roli statečně plní dodnes. Kdo by se na komerčním kanále pravidelně díval na nenáviděné obličeje a dobrovolně se rozčiloval, když místo toho může koukat na Ordinaci. (Kromě pořadu zvaného Partie, ale přiznejme si, že ten mnoho lidí nesleduje[1].) Dokonce ani parlamentní volby komerční televize nezaujaly natolik, aby v primetimu zařadily jakýkoli politický pořad. Prezidentská volba je však něco nového a pomoci ke zvolení svého favorita chce většina Čechů. Komerční kanály by byly hloupé, kdyby se více než 8 milionů voličů nesnažily zaujmout.

Nova a Prima se tedy odhodlaně vydaly vstříc neobvyklým formátům a svou cílovou skupinu pravděpodobně nezklamaly. Seriózně vyhlížející debaty se jim totiž podařilo zkušeně přetvořit do poněkud estrádnější formy, která je pro Čechy, milovníky Blesku a Ordinace v růžové zahradě, tou nejlepší a nejstravitelnější formou.

Tak si, kluci, střihněte

Nejčerstvějším takovým diváckým zážitkem je prezidentská debata ze 4. 1. na FTV Prima. Moderátor zmíněné Partie Jan Punčochář představil nejen hosty Fischera a Zemana, ale hlavně skvělé technické vychytávky debatního večera. Slabší povahy musely přepínat kanál už při představení ‚potleskometru‘ – podle míry juchání příznivců jednoho či druhého tábora se měřil údajný úspěch kandidátů. Prima tak opět oživila novácký koncept pořadu Natočto!, kde se takto rozhodovalo o výherním videu. Inu škoda, že toto je prezidentská volba a v sázce jsou větší věci než výhra nové videokamery.

Výskot publika se časem změnil na hokejové skandování hesel jako „podvod“ a v nekontrolované hysterické ječení během projevů. Zvlášť úspěšní nebyli ani hosté, kteří přišli jednotlivé kandidáty prozkoušet v mnoha disciplínách včetně angličtiny či ruštiny. Korunu celému estrádnímu programu dodal moderátor při určování prvního řečníka v pořadí, když se nacvičenou frází kandidátů zeptal: “ Znáte takovou tu hru kámen, nůžky, papír?‘  Do příští debaty navrhujeme držet hořící sirku, dokud ji jeden z kandidátů nepustí – další televizní test hodný budoucího prezidenta státu. Nutno podotknout, že trapnost situace vyřešil Miloš Zeman dáním přednosti svému oponentovi – Janu Fischerovi.

 

Šéfredaktor Respektu Erik Tabery také nezhodnotil debatu právě kladně. Zdroj: twitter.com

 

V posledních dnech se objevila zpráva, že Jan Fischer si na debatu zaplatil 40 z jeho 200 fandících příznivců. Vzhledem k nevalné úrovni debaty musíme podotknout, že by si za účast na ní měli nechat odměnit asi všichni diváci. To, že si někdo zaplatil příznivce, je možná nemorální, ale pravděpodobně to u většiny lidí neovlivní výběr jejich oblíbeného kandidáta.

TV Nova se možná trochu překvapivě zhostila debat o něco lépe. Jsou však poměrně krátké a jejich moderátorka Markéta Fialová navíc působí dojmem, že jí přesun od témat jako štěňátka nebo koťátka dělá občas problémy. Nad bulvarizací čehokoliv se již ani nemá cenu pozastavovat, ale nutno říci, že Nova to tentokrát tolik nepřehání.

Proč má fraška úspěch?

Jsou věci, které by měly mít svou úroveň – například hlava státu a její volba. Televizní zábava se však čím dál více zjednodušuje i přes to, že by se televize kvůli konstantnímu poklesu diváků měly naopak spíše snažit zaujmout nové cílové skupiny a portfolio svých pořadů diverzifikovat. Prozatím však estrádní show stále zabírají. Lidé je chtějí. Vždyť prezidentskou debatu na Primě sledovalo 944 tisíc lidí.[2] Oproti tomu prezidentskou debatu ČT si minulý týden pustilo jen 362 tisíc diváků[3]. Otázkou je, zdali je rozdíl zapříčiněn různou skladbou hostů či smutným faktem, že některá témata Čechy zajímají pouze přežvýkaná a zabalená v obalu třpytivé reality show, u které se nemusí myslet.

 

Jak citovat?

AMLEROVÁ, Johana a Jiří ŠINDELÁŘ. Nejhorší prezidentska debata v dějinách?. Markething.cz [online] 2012. ISSN 1805-4991 [cit. 2013-1-7]. Dostupné z: http://www.markething.cz/nejhorsi-prezidentska-debata-v-dejinach

Zdroje

[1] http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Sledovanost-Otazek-Vaclava-Moravce-a-Partie-223539

[2] http://www.mediar.cz/prezidentsky-duel-fischera-a-zemana-na-prime-sledovalo-944-tisic-lidi/

[3] http://www.digizone.cz/clanky/dallas-se-vratil-na-obrazovky-s-milionovou-sledovanosti-tahla-i-prezidentska-debata/

Zdroj úvodního obrázku: ČTK