Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Jak CZC naučilo Čechy, že tu není jen Alza

      10. 12. 2018
Jak CZC naučilo Čechy, že tu není jen Alza

CZC nedávno odvysílalo reklamu o uzavření vánočního příměří s Alzou. Pár měsíců předtím dokonce veřejně přiznalo, že jsou dvojka na trhu, na čemž přeci není nic špatného. A pár let zpátky o CZC věděl málokdo.

Kdybyste se před třemi lety zeptali kohokoli na ulici, kde si vybere nový telefon nebo notebook, dostali byste skoro vždy stejnou odpověď. V Alze. Firma CZC tehdy byla ve světě elektroniky vnímána jako šedá myš bez emocí a identity. Stejně jako Electrolux nebo Mironet, používalo CZC v kampaních personalizovaného panáčka. Ten jejich měl velké oči, červené tělo ve tvaru C a známý mimozemšťan Alzák ho zadupal do země. Na rozdíl od „céčka“ měl totiž charakter, pronikavý hlas a lidé ho bud milovali, nebo nenáviděli. Tak či onak se vryl do povědomí všech. A pak přišla agentura BrainOne, která se rozhodla dostat CZC zpět do hry, a tak vznikli tzv. Geeks.

Nová agentura, nový kabát

Jedna z prvních reklam CZC i s jejich novou tváří – Geeks – byla spuštěna právě na Vánoce spolu s novými propagačními předměty (svetry na obrázku). Od té doby se vyskytují Geeks ve všech reklamách pro CZC.

Primárním cílem Brain One bylo udělat CZC autentickým, zapamatovatelným a zajímavým brandem. Za tím byla dlouhá cesta plná brainstormingů a přemýšlení, z koho udělat tvář firmy. A když vyšlo najevo, že v CZC pracuje skupina expertů a nadšenců do elektroniky, her a komiksů, bylo jasné, že se toho musí patřičně využít. Takže vznikli tzv. Geeks. Stali se největší silnou stránkou značky a zároveň i leitmotivem všech reklam.

Samotný proces implementování strategie byl důsledně promyšlený. Veškeré kampaně vznikaly za spolupráce se zaměstnanci CZC z různých sektorů – tento proces se nazývá co-creating. První z kampaní byla prostá a spočívala hlavně v nových propagačních předmětech, které si všichni zamilovali, a rozdalo se jich během prvního roku přes tři tisíce. Během posledních čtyř let vzniklo více jak 14 kampaní a všechny byly velmi úspěšné na poli budování značky. Sice to byl běh na dlouhou trať, ale dnešní společnost má spojené CZC s elektronikou a kvalitními kampaněmi, které jsou nápadité a nebojí se přiznat své slabé stránky – ani to, že jsou dvojkou na trhu.

Pozice solidní dvojky

Už od minulých Vánoc se CZC hlásí k pozici solidní dvojky, která se snaží dvakrát tolik pečovat o své zákazníky a dělá dvakrát takovou radost. Chlubí se, že – na rozdíl od jedniček – nemusí tak řvát a bát se o svou pozici, což denně potvrzují. A tak vznikly celkem tři reklamní spoty, které v průběhu roku 2018 bavily společnost svou originalitou. První z nich nabízel na Vánoce 2017 dvakrát tolik dárků, druhý vysvětloval, proč jsou lepší dvojky než jedničky. A ten poslední z nich se doslova jmenuje Je na čase okusit dvojku a naráží na odvěký souboj jablek a hrušek, kde jablka jsou podle všech na prvním místě a hrušky jsou až druhé. Ale to přeci nevadí, protože hrušky jsou lepší, mírumilovnější a vždy ochotné pomoci. Hlavní síla v přiznávání druhého místa spočívá právě v upřímnosti obchodu vůči zákazníkovi. CZC si prostě na nic nehraje, čímž získává na důvěryhodnosti a oblíbenosti.

Příměří s mimozemšťanem není sci-fi

Typická vánoční kampaň je založená na protěžování nutnosti nakoupit co nejvíce bezcenností, sdílení radosti s rodinou a v neposlední řadě na konkurenčním boji v tom, kdo má lepší a zapamatovatelnější reklamu. To všechno se letos CZC rozhodlo neřešit a vánoční kampaň „prostě nemají“ – respektive prezentují svou kampaň jako nekampaň. Poslední (ne)kampaní opět potvrzují svou pozici stabilní dvojky na trhu a vyhlašují příměří tomu největšímu obchodu s elektronikou (a jednoznačně nejotravnější postavičkou) u nás. Dokonce Alzu přímo oslovují, a to i přesto, že na ni byly poslední spoty nepřímo cíleny (za nadužívání sarkasmu a narážek jako kampaň s jablky a hruškami).

A tak se rozhodli, že nemá smysl shazovat konkurenci, ale odměňovat lidi za to, že vůbec nakupují. Ať si tedy každý vybere bonus za to, že nakoupil ať už u nich nebo v Alze. Jednoduše si po zadání osobních údajů vylosuje svůj dárek u CZC prostřednictvím Odměňovače a ceny jsou pro kupující opravdu lákavé –  celkem totiž rozdají elektroniku a slevy za 250 000,-. Často se na internetu spekuluje o partnerství s Alzou, ale funguje zde nějaké? Velmi pravděpodobně ne. CZC nemá žádnou možnost, jak zjistit, že jste u konkurence skutečně nakoupili. A zároveň není v zájmu konkurenta, aby prozrazoval cenná čísla svému největšímu soupeři (nemluvě o tom, že by tím Alza porušila zákon na ochranu osobních údajů, což by ji mohlo stát velké peníze).

Ve své vánoční reklamě poukazuje CZC na fakt, že na Alze koupíte doslova vše – jak nafukovacího krokodýla, tak běžecký pás.

Alza svou vánoční kampaň neozdobila stromečkem ani vločkami, ale jejich největší konkurent přišel s kampaní, která nešpiní konkurenci. Naopak nabádá lidí k utrácení před Vánoci tam, kde za to dostanou dárek – tedy v CZC i v Alze. Překvapili běžného diváka tím, jak jeden z Geeků chytá krokodýla na běžícím páse a tím se vepsali do povědomí všech sledujících. A o to přeci před svátky, kdy je televize plná vánočních ozdob a svíček, jde, nebo ne? Tak veselé Vánoce i tobě, mimozemšťane.

Jak citovat tento článek?

KONOPÁSKOVÁ Michaela. Jak CZC naučilo Čechy, že tu není jen Alza. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], rok. [cit. 2018-12-05]  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/mirova-deklarace-czc

Použité zdroje

https://ekonomika.idnes.cz/czc-alza-reklama-mir-vanoce-mimozemstan-fc7-/ekoakcie.aspx?c=A181101_124558_ekoakcie_svob

https://mam.cz/reklama/c1-64847020-czc-cz-slavi-vanoce-s-geeky

https://brainone.agency/our-work/czc

https://www.m-journal.cz/cs/reklama-tydne–czc-cz—-jsme-sice-dvojky–ale—__s288x13730.html

Zdroje obrázků

Náhledový obrázek: https://bit.ly/2EgpXYW

  1. https://bit.ly/2KWjUsM
  2. https://bit.ly/2UkjctR

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK ujetá na psy a ostatní zvířata. Když zrovna nemazlí kolemjdoucího hafana, potkáte ji na hudebních festivalech, rockových koncertech nebo dobrém jídle.