Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Měli jsme výpadek prsou…

      3. 2. 2015
Měli jsme výpadek prsou…

Rupert Murdoch je jedním z největších mediálních magnátů na celém světě. Do jeho portfolia patří mimo jiné nejčtenější deník v Británii – The Sun. Ten se proslavil svou třetí stranou, na které se již více než 40 let objevuje polonahá dívka. Před pár dny ale byli čtenáři zklamaní. Na straně 3 se objevila obyčejná reportáž.

Historie strany 3 se začíná psát už 17. listopadu 1969. Ambiciózní majitel médií Rupert Murdoch se rozhodl, že chce na britském novinovém trhu více titulů. Už tehdy sice vlastnil nejčtenější nedělník, bulvární News of the World, jenže ten vycházel jen v neděli. A tiskařské stroje tak zbytek týdne stály. Proto si řekl, že si pořídí noviny, které je zaměstnají na zbytek týdne. Již zavedený tabloid se mu tak do portfolia skvěle hodil.

Už od prvních dnů byl důležitým prvkem relaunchovaného Sunu sex. Fotografie, které se v něm objevovaly, byly o dost odvážnější, než ty, které se objevovaly jinde. Ta nejodvážnější se objevila přesně rok po spuštění. Jako dárek k výročí relaunche se na straně 3 objevila polonahá německá modelka Stephanie Rahn. Původně byla plánována jen jako výjimečné zpestření, časem se ovšem odhalené dívky začaly objevovat každý všední den.

První modelkou se v roce 1970 stala Stephanie Ralm

První modelkou se v roce 1970 stala Stephanie Rahn.

I v roce 2014?

A to až do dnes. Po tolika letech se ale v poslední době začíná mluvit více a více o tom, že se jedná o přežitek. Polonahá dívka se objevuje pravidelně ve spoustě deníků v celé Evropě (mimo jiné i v českém Blesku), a šok z něčeho překvapivého se už dávno vytratil. Navíc třeba irské vydání Sunu už rok a půl nahotinky nezveřejňuje. Dokonce Rupert Murdoch sám občas na Twitteru zveřejňuje pochybnosti o tom, jestli není třetí strana přežitá.

Proti straně 3 bojuje již několik let hnutí No More Page 3, jehož petici dodnes podepsalo 215 000 lidí. Mezi nejvýraznější počiny jejich kampaně patří chytlavá propagační vánoční písnička o tom, že možná jednou dosáhnou toho, po čem tak touží. Právě toto hnutí tak mohlo v polovině ledna, kdy se najednou fotka polonahé dívky na svém obvyklém místě neobjevila, slavit ze všech nejvíc. Jeho mluvčí dokonce mluvila o „skvělém dni, který dokázal moc lidí“.  Zároveň však byli jeho členové (tedy hlavně členky) pravděpodobně těmi nejzklamanějšími, když o dva dny později otevřeli aktuální vydání Sunu.


„Měli jsme výpadek prsou“

The Sun v něm čtenářům potvrdil, že se jednalo pouze o výpadek, a že se mohou těšit na spoustu nových nahotinek i v budoucnu. Také nezapomněl poděkovat všem novinářům, kteří se mu postarali o obrovskou publicitu (o aféře psala ve velkém i česká média). Tím by bylo možné celou kauzu uzavřít a říct si, že si chtěl The Sun jen udělat obrovské PR v podstatě zadarmo.

22. ledna se na 3. straně opět objevilo, to co dříve...

Ve čtvrtek 22. ledna se na 3. straně opět objevilo, to co dříve…

...dokonce i s kreativním označením stránky.

…dokonce i s kreativním označením stránky.

Ve skutečnosti ale za „výpadkem“ může stát něco úplně jiného. Odhaduje se, že The Sun vloni na reklamě ve všední dny vydělal něco okolo 112 milionů liber. To není málo, číslo by však mohlo být o dost vyšší. Spousta firem totiž v deníku odmítá inzerovat – například Disney, L’Oréal, nebo řetězec obchodních domů John Lewis. Bylo by naivní myslet si, že odmítají inzerovat jen kvůli nahým dívkám (britský bulvár je o dost bulvárnější než ten český a s jakýmikoliv hranicemi si hlavu nedělá, což se ne všem líbí), jejich zrušení by ovšem mohlo některé zadavatele přesvědčit. A vzhledem k tomu, že čtenost novin klesá, nové zdroje příjmu se vždy hodí.

Dost možná se ovšem také mohlo jednat o aktivitu samotného Murdocha. Ten je proslavený autoritářským stylem vedení své firmy a je možné, že si chtěl vyzkoušet, jaká by mezi Brity byla na zrušení slavné fotky reakce. Odborníci na média totiž tvrdí, že by v případě rezignace na stranu tři novinám prudce klesla čtenost.

Jednou z variant je i možnost nevhodnosti vůči obsahu. V úterý 20. ledna se na stranách 2–4 objevil speciál o herečce z populárního seriálu Corronation Street, která den před tím zemřela. Ve středu se pak na stranách 2 a 3 objevila velká inzerce řetězce supermarketů. U této varianty je ovšem záhadou, proč by se dívka neobjevila v pondělním vydání, a v první verzi vydání pro úterý, kde ještě o úmrtí herečky nebyla ani zmínka.

Ať už se má výpadek příčinu jakou chce, je zajímavé vidět, že zrušení 40 let staré tradice dokáže Britům pořádně pohnout žlučí. Bylo by zajímavé sledovat, kolik lidí by si všimlo, kdyby vypadl vtip s nahou dívkou z našeho Blesku…

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: http://www.bbc.com/news/uk-26427822

http://www.theguardian.com/media/2015/jan/19/has-the-sun-axed-page-3-topless-pictures

http://www.theguardian.com/media/2015/jan/20/the-sun-topless-page-3-models-advertisers

http://www.pressgazette.co.uk/daily-mail-has-overtaken-sun-britains-most-popular-newspaper-saturday

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jan/25/should-page-3-campaign-be-abandoned-debate

http://www.bild.de/news/ausland/fotomodel/was-macht-eigentlich-die-erste-nackte-aus-der-sun-39472260.bild.html

Jak citovat tento článek:

OPLUŠTIL, Ondřej. Měli jsme výpadek prsou… Markething [online]. 3. února 2015 [cit.2015-02-03]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/meli-jsme-vypadek-prsou

 

Bývalý šéfredaktor serveru Markething.cz, v současnosti v redaktorském důchodu. Zajímá se o média, o in-store marketing, ale i o marketing služeb.