Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Marvel – Marketingový recept na ultimátní blockbuster

      18. 1. 2015
Marvel – Marketingový recept na ultimátní blockbuster

Během posledních šesti let se z Marvel studios stala jedna z nejúspěšnějších filmových produkcí vůbec. Avengers i Iron Man 3 z kin přinesli v tržbách oba přes miliardu dolarů. Kasovně nejúspěšnějším filmem letošního roku je pak opět film ze stáje studia. Jak se z Marvelu stala mašina na peníze? Mají na tom podíl také sociální sítě? Jak vypadá recept na vznik filmového giganta prakticky od nuly?

Marvel jako takový se nestal synonymem úspěchu přes noc. Faktorů, proč celkové tržby z filmů dosahují téměř tří miliard, existuje hned několik. O promyšleném marketingu Avengers jsme vám již psali například tady.

Opravdový Mr. Marvel

Zdroj: www.nydailynews.com

Zdroj: www.nydailynews.com

Kevin Feige, filmový producent a prezident Marvelu, je mužem, který z velké části stojí za tak obrovským úspěchem filmů od studia. Je to on, kdo oznamuje, kdy budou v kinech nové filmy či nové informace o komiksových hrdinech a kudy se budou další snímky ubírat. A je to právě Feige, který přišel s novou strategií studia. Feige změnil vnímání filmových adaptací komiksů, které nebyly dříve brány zdaleka tak vážně jako ostatní filmové žánry. To se ale změnilo s příchodem filmu Iron Man v roce 2008.

Fázování: od Iron Mana po celý vesmír

Feige se rozhodl přenést komiksový vesmír na velké plátno. Navrhl vydat se jinou cestou než všechna ostatní studia, snímky rozdělit na filmy jednotlivých hrdinů a společné tzv. týmovky a už od začátku rozfázovat jednotlivé hrdinské filmy.

Rok 2008 tedy znamenal uvedení prvního filmu studia a počátek takzvané fáze jedna. V praxi to znamená, že představení filmů má studio rozděleno do několika fází v průběhu let (viz níže). V každé fázi jde do kin určitý počet snímků s hrdiny Marvelu a každý další film nějakým způsobem navazuje na ty ostatní. Například jeden film hostí hrdiny z těch ostatních.

Fáze

 

Marvel má nyní takto údajně naplánovány filmy až do roku 2028 a na jeho blockbustery jsou takto napojeny například i televizní seriály Agents of Shield (2013) a Agent Carter (2015).

Fanouškovská základna

Marvel má také na své straně více než kterékoliv jiné studio skalní komiksové fanoušky, kteří umí studio na sociálních sítích patřičně pochválit, a je si toho dobře vědomo. Velmi důležitou roli pro ně proto hraje také to, jak své filmy oznamují. Například v říjnu letošního roku Marvel uspořádal speciální akci v slavném hollywoodském kině El Capitan Theater a udělal z toho obrovskou událost.

Zdroj: Slashfilm.com

Zdroj: Slashfilm.com

Oznámil na ní připravované filmy do roku 2019 a následně pořádal krátkou besedu s herci ze svých filmů. Celá akce byla určena opravdu především pro fanoušky, kteří na ní byli pozváni například skrze oficiální Twitter.

Zdroj: Twitter Marvel

Zdroj: Twitter Marvel

Marvel jde zkrátka fanouškům naproti, koneckonců jeho úspěch stojí a padá právě se spokojeností skalní fanouškovské základny. A proto kromě tradiční propagace filmů na největším festivalu komiksů, Comic-con, pořádá i výše zmíněné akce a pravidelně komunikuje s fanoušky prostřednictvím svých sociálních sítí. Jen pro srovnání oznámení filmu konkurenční DC Comics probíhalo na konferenci investorů pro lidi v oblecích.

„Doufám, že fanoušci budou vždy mít své drby a naděje. My nikdy nebudeme mluvit konkrétně o příběhu nebo ději některého z našich filmů. Dokonce ani o tom, co se stane s některou z postav v některém z našich filmů.“

Kevin Feige, prezident Marvel studios v rozhovoru pro web Slashfilm.com


Nebo tak činí přímo herci z filmů studia, jako například Robert Downey Jr. alias Ironman, který pravidelně komunikuje s fanoušky na svém Facebooku nebo Twitteru. Proč by ne, když i právě díky Marvelu v posledních dvou letech vede žebříček nejlépe placených herců Hollywoodu s výdělkem 75 milionů dolarů v roce 2013.

Zdroj: Facebook Robert Downey Jr

Zdroj: Facebook Robert Downey Jr

Aby studio ještě zvýšilo potencionální tržby, Avengers 2 se na rozdíl od prvního dílu nebudou odehrávat pouze v USA, ale filmaři natáčeli i na lokacích v Číně, Jižní Koreji či Anglii. Podobně filmová studia uvažovala naposled v případě Transformers 4, jejichž děj se sice vcelku nesmyslně přesunul do Číny, ale tržby za návštěvnost v Číně se zvýšily a celkově vydělal film přes miliardu dolarů.

Zdroj: www.insidemovies.ew.com

http://www.markething.cz/wp-admin/post-new.php Zdroj: www.insidemovies.ew.com

Avengers-like marketing

Není tajemstvím, že ostatní filmová studia Marvel sledují a snaží se kopírovat jeho marketingový model. Warner Bros spolupracuje s DC Comics a připravuje týmovky Batmana a Supermana, Sony by rádo týmovku v případě Spider-mana (a probíhala i jednání s Marvelem o přidání jeho postavy v dalším díle Avengers), Fox restartoval X-meny a připravuje novou Fantastickou čtyřku a v neposlední řadě studio Universal, které chce začít týmovku monster s Drákulou, Frankensteinovým monsterem, mumií a dalšími. Marvel je ale stále o kousek napřed, vždyť trailer na Avengers 2 nasbíral přes 60 milionů zhlédnutí a dočkal se i mnoha dalších fanouškovských zpracování.


Vše ukazuje na to, že marketing Marvelu funguje jako dobře promazaný stroj a máme se opravdu na co těšit. Společnosti Disney, která Marvel nyní vlastní, se investice 4 miliard dolarů do nákupu studia zcela jistě vyplatila. I vzhledem k licencím na merchandising (hračky, oblečeni), které akvizicí získala a které jí v součtu s ostatními licencemi, jež vlastní, přinesly téměř 41 miliard dolarů. Evidentně se tedy v příštích letech nestrhne jen bitva Iron-mana, Kapitána Ameriky a dalších Avengerů, ale i bitva studií o pozornost a peněženky všech filmových fanoušků.

Zdroj: amazon.com

Zdroj: amazon.com

A pokud byste snad neměli Marvelu a jeho marketingových aktivit dost a chtěli byste vonět jako Avenger, mrkněte sem.

 

Zdroje:

http://www.businessweek.com/articles/2014-10-29/marvel-vs-dot-dc-at-the-box-office-comic-rivals-have-multi-year-plans

http://www.cinemablend.com/new/Here-Why-Marvel-Still-Beating-DC-Comic-Book-Movie-Wars-67974.html

http://www.denofgeek.com/movies/marvel/31653/marvel-studios-and-the-marketing-model-template

http://www.forbes.com/sites/markhughes/2014/10/07/guardians-of-the-galaxy-could-cross-800-million-at-box-office/

http://screenrant.com/kevin-feige-marvel-contract-phase-3-punisher-daredevil/

http://www.designntrend.com/articles/23720/20141031/marvel-studios-news-kevin-feige-inhumans-film.htm

http://adage.com/article/special-report-influencers-2010/entertainment-kevin-feige-marvel-studios/147949/

http://variety.com/2014/voices/news/guardians-of-the-galaxys-success-raises-a-new-danger-for-marvel-1201282200/

http://variety.com/2014/film/news/how-marvels-success-will-help-star-wars-1201302763/

http://adage.com/article/madisonvine-news/movie-marketing-marvels-avengers-conquer-public/146245/

http://insidemovies.ew.com/2013/04/18/china-hollywood-tom-cruise-joss-whedon/

http://adage.com/article/media/avengers-bulking-6-billion-marvel-licensing-machine/234572/

http://www.nytimes.com/2014/08/06/business/media/disneys-third-quarter-profits-soar-on-marvels-back.html?_r=0

http://www.dailydot.com/geek/fans-notice-lack-of-gamora-merchandise/

http://www.denofgeek.com/movies/marvel/31653/marvel-studios-and-the-marketing-model-template

http://www.slashfilm.com/marvel-phase-3-kevin-feige/

http://primitivescrewheads.net/2014/04/21/the-marvel-cinematic-universes-marketing-strategy/

http://www.businessinsider.com/marvel-movie-plan-should-cause-warner-bros-concern-2014-4

http://screenrant.com/marvel-movies-taking-risks/

http://www.theguardian.com/film/2014/jul/22/robert-downey-jr-forbes-highest-earning

http://www.slideshare.net/TheMotleyFool/slides-marvel-phase-2-overview-sept-13

http://www.cinemablend.com/new/Here-Why-Marvel-Still-Beating-DC-Comic-Book-Movie-Wars-67974.html

http://disneyparks.disney.go.com/blog/2014/03/marvelous-new-merchandise-debuts-at-disney-parks/

http://variety.com/2014/biz/news/disney-brands-generate-record-40-9-billion-from-licensed-merchandise-in-2013-1201221813/

http://io9.com/marvel-has-its-movies-planned-through-2028-yes-2028-1557658600

http://www.businessinsider.co.id/marvel-movie-announcement-vs-dc-warner-bros-2014-10/#.VKPNbntsBx8

http://variety.com/2014/film/news/transformers-grossing-more-in-china-than-u-s-1201257240/

Zdroj náhledového obrázku: www.moviecricket.com

Jak citovat tento článek :

VOKOUN, Michal. Marvel – Marketingový recept na ultimátní blockbuster.  Markething.cz [online]. 2015 [cit. 2015-01-18]. Dostupné z: www.markething.cz/marvel-marketingovy-recept-na-ultimatni-blockbuster

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.