Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Martin Žalud a dívka z autobusu 137

      7. 10. 2012
Martin Žalud a dívka z autobusu 137

Ve čtvrtek se na YouTube objevilo video, které rázem zaplavilo Facebook a za prvních 24 hodin získalo přes 15 000 zhlédnutí. Diskutují o něm marketéři i ženy na maminkovských webech. Kdo stojí za videem Hledám dívku z autobusu č. 137

Pokud jste ještě neviděli video Hledám dívku z autobusu č. 137, tak pravděpodobně nemáte Facebook ani Twitter a jste velmi pracovně vytížení (na rozdíl od autora videa). Každopádně se na něj podívejte.


YouTube Direkt

Martin Žalud se pomocí krátkého klipu snaží najít dívku, se kterou jel v autobusu. Zalíbila se mu, ale nestihl ji oslovit. Krátký a nijak náročný videopočin se stal na YouTube hned v prvních hodinách hitem a propracoval se i na hlavní stránku.

Je to romantik, nebo magor?

Jak už to tak u úspěšných videí bývá, dílko začalo žít svým životem. Jedna část veřejnosti řešila obsah. Je Martin Žalud romantik, nebo ubožák? Nebo snad chudák? Možná je to recesista a exhibicionista? Nutno říci, že negativních příspěvků nebylo tolik, jak bývá v diskusích obvyklé a Martin získal popularitu zejména na webech určených ženám a dívkám. Nejedna si posteskla, že by chtěla takového Žaluda doma (rozuměj romantického kluka). Ze vzorku 200 příspěvků, které jsem analyzoval, vyšly téměř dvě třetiny kladně pro autora (youtube.com, zenax.cz, emimino.cz, rodina.cz). Kladné příspěvky hodnotí Martina v kostce jako milého a odvážného kluka s romantickou duší. A to už se dneska prý jen tak nevidí. V negativních příspěvcích se nejčastěji objevuje, že je ubohý trapák, protože dívku neoslovil hned v autobusu a teď dělá tyjátr, takže je navíc určitě i pošahaný exhibicionista. Zdá se, že většina negativně diskutujících balí v MHD potenciální partnery lehce a s noblesou.

Kdo to platí?

Druhý život videa se ubíral marketingovým směrem. Kdo je Martin Žalud? Kdo za tím videem stojí a co se z něho vyklube? Nápadů bylo mnoho. Na videu dominuje iPad, vše by tedy mohl platit Apple. Martin však vylepil i plakáty s jízdním řádem osudného autobusu 137 a lidé začali sledovat i jeho fotky a příběh. Objevila se také spekulace, že se bude jednat o kampaň Dopravního podniku, který si chce vylepšit reputaci po akci Vždyť to jede jinam. Mohla by to být i volební kampaň Strany zelených, která by tak propagovala ekologický způsob osobní přepravy. Velkým otazníkem bylo i Martinovo příjmení Žalud, které si v kontextu seznámení s dívkou spojili lidé s firmou vyrábějící kondomy. Nápadů byla skutečně široká škála a o to větší je zklamání.

Martin Žalud existuje

Martin Žalud je reálná osoba a shodou okolností ho již osm let osobně znám. I proto poskytl Markethingu.cz rozhovor, ve kterém vše vysvětluje. „Video má jediný cíl, najít tu holku! Nikdo mě neplatí, nikdo mi za to nic neslíbil, jen jsem chtěl vtipnou cestou najít slečnu, která mě zaujala,“ vysvětluje Martin. „Nečekal jsem, že to bude mít takový ohlas. Při tvorbě mě napadlo, že by videu mohlo uškodit, kdyby ho někdo podezříval z reklamy. Proto jsem si třeba uklidil ze stolu Mattonku a odnesl pár věcí z pozadí. Bál jsem se, že lidé to označí za reklamu, nebudou nic sdílet a budu mít menší šanci ji najít,“ podotýká autor videa. Šance najít onu slečnu je téměř 100%. Video sdílely stovky Martinových vrstevníků, influencři na sociálních sítích i zajímavé stránky –  např. Praha s 210 000 fanoušky. Pozoruhodné je, že se Martinův příběh dostal i na titulní pozici internetových stránek týdeníku Reflex.

„Taky mě to překvapilo, že mi věnují takový prostor, ale to už je jejich věc. Budu rád, když mi to pomůže najít tu slečnu. Jsem rád za pozitivní i negativní publicitu tohoto videa, protože to jen nahrává cíli, proč jsem to točil,“ říká Martin Žalud. Právě Reflex dopomohl i další reklamní spekulaci, když článek zveřejnil s fotkou, kde Martin stojí před hospodou s výrazným brandingem Gambrinusu. „Fotil mě kamarád, který jel kolem a věděl, že tam čekám. Pak mi fotku nahrál na Facebook a redaktorka si ji asi stáhla,“ míní nejznámější online romantik současnosti.

Martin Žalud se narodil v roce 1985 v Jablonci nad Nisou. Vyrůstal v rodině pastora, což vedlo k častému stěhování. Po stálejším usídlení v Praze vystudoval SOŠ Veřejnosprávní a poté se uchytil jako redaktor internetového AWrádia. Režíroval 26dílný seriál Za obzorem pro Českou televizi. Martin má rád kachnu se zelím, Spartu, recesi a Standu Dolínka.

Jak to celé začalo? 

Ve čtvrtek 4. října napsal Martin Žalud na svém osobním facebookovém profilu tyto dva statusy:

Dnes v autobuse jsem se zamiloval do neznámé dívky. Tohle je pro ni!

Přemýšlím o tom jestli udělat masivní FB kampaň, abych našel tu (budoucí matkou svých dětí), kterou jsem dnes potkal v buse. Co myslíte? Když tenhle status získá více než 30 lajků, jdu do toho!

 

Co následovalo potom, již víte. Martin nezůstal pouze u videa, ale oblepil osobitým plakátem i autobusové zastávky a další den čekal s kyticí na osudové zastávce, kde inkriminovaná slečna vystupovala. Zatím ji nepotkal. Co bude dál, když se Martinova vyvolená skutečně ozve? „Když jsem na ni čekal na zastávce, opravdu jsem měl dost času si promyslet, co jí řeknu, až ji potkám. Prostě ji pozvu na kávu a večeři a budu ji chtít poznat. Strašně mě okouzlila, ale to přeci neznamená, že si hned padneme do náručí. I označení budoucí matka mých dětí je samozřejmě nadsázka. Nejsem blázen, takže nečekejte za měsíc video ze svatby a poté další díl z porodnice. Chtěl jsem ji tímto osobitým způsobem opravdu najít, zkusit se s ní seznámit a zároveň udělat něco netradičního,“ tvrdí Martin

Martin Žalud oblepil tímto plakátem několik autobusových zastávek.

Martin pracuje v AWrádiu, rozhodně je extrovert a showman s osobitým humorem. Dokazují to i jeho příspěvky na Facebooku, které po svém proslavení publikuje veřejně. O jeho smyslu pro recesi mluví i fakt, že je členem spolku Fanklubu defenzivního fotbalu, kde rovněž projevuje notnou dávku humoru. Před svým seznamovacím dobrodružstvím měl na Facebooku přes 500 přátel, i to je důkazem, že se nejedná o vlka samotáře. Je očividné, že upjatý stydlín by takovouto formu seznámení nevolil. Martin přesto tento styl seznámení podle svých slov myslí vážně. Video může být jeho krátkodobým osobním promem. Dokonce může dostat vlastní přízvisko podobně jako muž, co pohladil Baracka Obamu, nebo celosvětově známý otec, jež rozstřílel dceři notebook. Martin však touhu po krátkodobé slávě vyvrací. „Dobře se tím bavím, ale cílem opravdu bylo poznat tu slečnu z autobusu.“ Jaké jsou reálné dopady na Martinův život? „Když to viděla mamka, tak si musela vzít prášek na uklidnění. Jinak vesměs se mi kluci posmívají za jméno a holky mi píšou, že jsem romantik. Za první den jsem měl přes 50 žádostí o přátelství. Byl bych rád, kdyby se mi slečna ozvala, i kdyby o mě neměla zájem a já věděl, že ji to našlo,“ přeje si Martin Žalud.

Velký úspěch se mu podařil již nyní. Dokázal zaujmout a vzbudit emoce. Navíc odstartoval zajímavou diskusi. Stojí za jeho činy láska, nebo komerce? Není divu, že jsou lidé v záplavě virálních videí obezřetní, ačkoliv se tentokrát skutečně nejedná o komerční video. „Úzká profesní skupina to řeší, ale lidé to sdílí, protože tomu věří a asi fandí lásce. A to je pozitivní věc,“ soudí Martin Žalud. Navíc opět ukázal, jak může každý člověk díky sociálním sítím zasáhnout svým příběhem tisíce dalších. A zcela zadarmo. Počet zhlédnutí videa dosáhl za 76 hodin cifry 36 302.

Jak citovat tento článek:

HOUSKA, Tomáš. Martin Žalud a dívka z autobusu 137. Markething [online]. 7. října 2012 [cit. 2012-10-07]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/martin-zalud-a-divka-z-autobusu-137.

Freelancer, velký fanoušek PR, marketingu, facebooku, sportu a všech věcí, které je spojují. Twitter: @TomasHouska