Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Marketingoví hráči EURA 2016

      13. 6. 2016
Marketingoví hráči EURA 2016

Fotbaloví fanoušci mají v těchto dnech důvod k radosti, protože ve Francii právě probíhá 15. Mistrovství Evropy. Tzv. EURO 2016 navíc letos provází celá řada „nej“. Dobou trvání je nejdelší v historii, účastní se ho vůbec nejvíce týmů a s ohledem na nedávné teroristické útoky je i nejhlídanější. Taková sportovní událost samozřejmě nemohla zůstat bez povšimnutí marketingových oddělení. Pojďme se tedy podívat, co si pro nás některá z nich připravila.

S velice povedenou reklamou přišla německá letecká společnost Lufthansa. V hlavní roli jsou angličtí fanoušci, kteří se cestou na EURO ocitnou na palubě právě německého letadla. Pro fotbalové neznalce nutno poznamenat, že zrovna Anglie nemá na většinu duelů s Němci zrovna dobré vzpomínky.


Jak by asi vypadalo, kdyby si Velkou francouzskou revoluci vzalo na starost dánské pivo Carlsberg, jeden z hlavních sponzorů šampionátu, můžete posoudit sami po zhlédnutí jejich spotu.


Dělat si srandu z Angličanů je obecně jeden z oblíbených motivů letošních kampaní na EURO. Anglický výrobce čokoládových tyčinek MARS ve svém spotu odkazuje na stoletou válku… a možná i vylodění v Normandii. Od světového šampionátu v roce 2006 se v Anglii tyto tyčinky během fotbalových turnajů prodávají s nápisem „Believe“ na důkaz podpory národního týmu.


A zase Angličani. Tentokrát ve spotu irské online sázkové kanceláře Paddy Power, která si přímo libuje v kontroverzních spotech. V tomto případě popichuje Skoty, kteří přestože se na šampionát nekvalifikovali, budou alespoň z domova fandit ze všech sil. Soupeřům Anglie samozřejmě.


Jak jinak než emotivně by mohl být pojat spot NIKE pro Turecko, které má podle statistik nejhlasitější fanoušky na světě. Při scéně v řeznictví pak nejspíš kdejakému soupeři Turecka ztuhne úsměv na tváři.


V NIKE se však nezaměřili pouze na Turecko. Pro oficiální spot k celému šampionátu si pro nás připravili příběh o tom, jaké to je, když se člověk probudí v těle svého fotbalového hrdiny. Tvůrci se spojili s hvězdami jako Cristiano Ronaldo či Harry Kane a vznikl z toho opravdu zajímavý kousek.


Hyundai, další ze sponzorů šampionátu, ve svém emotivním spotu připomíná, že nehledě na obrovské finanční sumy, které se ve fotbale točí, tento sport vždycky byl a vždycky bude hlavně o fanoušcích, i když se třeba zrovna nedostanou na stadion.


Pojďme se nyní podívat do zemí českých. Národní tým jemně řečeno nepatří mezi favority turnaje, což je vidět i na tuzemské reklamní scéně, kde je fotbalových kampaní jako šafránu.

Zachránit se to snaží třeba původem německý Kaufland, který už nějaký ten čas v komunikaci akcentuje svou lásku k Česku. A když už česká fotbalová přítomnost nevypadá moc růžově, dává alespoň vzpomenout na lepší časy s českou fotbalovou legendou Antonínem Panenkou, vítězem EURA 1976, kterému přitom sekunduje současný talent Vladimír Darida. To už by jim pak člověk skoro i odpustil, že mají prohozené barvy na české vlajce…


V Lidlu nezůstali jen u reklamy, a tak si tam touto dobou můžete dokonce koupit fanouškovská trika, mikiny apod. Třicetivteřinový spot si však veřejnost příliš nezískal. Už kvůli tomu, že když jste na něj náhodou narazili na internetu, tak ho nešlo přeskočit.


Velice zajímavá je kampaň Gambrinusu, který se rozhodl vzepřít všeobecně panující skepsi kolem českého týmu. Komunikace se nebojí kritizovat pesimistické fanoušky a burcuje ty, kteří nehledě na výsledek fandí do posledního dechu a dokáží přitom „řvát jako lev“. Hlavní postavou je další česká fotbalová legenda Karel Poborský, držitel stříbra a bronzu z EURA 1996, respektive 2004.


Marketing však není jen o reklamách. Českou stopu tak můžeme najít ještě v hudebním klipu This One’s For You, který je oficiální znělkou turnaje a jehož autorem je francouzský DJ Davida Guetta. V klipu jsou prezentováni všichni účastníci turnaje, a těm z vás, kteří jsou líní hledat, můžeme prozradit, že česká vlajka se objevuje v krásném čase 2:22.


Na většinu fotbalových výsledků si budeme muset ještě chvíli počkat, prozatím jsou nám známy alespoň ty kreativní. A přestože je EURO bezesporu jednou z největších sportovních událostí roku, nesmíme zapomínat, že nás letos v létě čekají ještě olympijské hry. Dá se tak předpokládat, že někteří velcí hráči zatím neodkryli všechny své komunikační trumfy. Co zatím říkáte na ty fotbalové?

Zdroj náhledového obrázku:

www.thedrum.com

Jak citovat tento článek:

PATÁK, David. Marketingoví hráči EURA 2016.  [online]. 13. června 2016 . Dostupné z: http://www.markething.cz/marketingovi-hraci-eura-2016

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.