Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Marketing With Love: Jde to vůbec dohromady?

      22. 2. 2018
Marketing With Love: Jde to vůbec dohromady?

V polovině února se ve vinohradském Royal Theatre uskutečnila konference s optimistickým názvem Marketing With Love. Na podiu tak  například vystoupili Jakub Horák, Josef Havelka či Milan Formánek. Hovořilo se jak o emocích a datech, tak i o influencerech a digitálním marketingu. Navštěvníky těšil i fakt, že celý výtěžek z akce šel na podporu neziskové organizaci Elpida, která pomáhá seniorům prožít stáří naplno.

Moderátorem MWL byl stand-up komik Jiří Charvát, jehož kritický pohled bavil diváky po celý den. Konferenci uvedl slovy: ‚‚Jak víme, marketing nutí lidi kupovat si věci, které nepotřebují. My jsme tu dnes od toho, abychom vám ukázali, že i tato zdánlivě ošklivá a neblahá činnost jde dělat s láskou.” Nutno říci, že toto byla asi nejoptimistější věta adresovaná našemu oboru. O přestávkách byly na plátně promítány jeho citáty jako: ‚‚Spotřebitelský ovce teď podle všeho zbožňujou příběhy a zajímavej obsah. Nejspíš proto, že jejich vlastní život žádnej nemá.”

První blok přednášek otevřel Jan Řehák, ředitel kteativní agentury AdHackers, který nás provedl mediální džunglí, jak sám rád nazývá chaotickou změť komunikačních kanálů. Mluvil například o efektivitě digitálu, v rámci čehož upozornil, že ač si spousta lidí myslí, že je televize mrtvá, tak má pořád největší ROI (return of investment). Po něm přišla na pódium Tereza Kučerová, marketingová ředitelka Bonami.cz,. Ta svou růžovou prezentaci pojmenovala O marketingu, lásce a jiných běsech. Mluvila převážně o příbězích a emocích. V kontextu toho citovala americkou básnířku Mayu Angelou:

‚‚Lidé zapomenou, co jste říkali a udělali. Ale nezapomenou, jak se u toho cítili.”

Toto tvrzení podložila například novou olympijskou reklamou z USA na podporu prodeje mléka:

Dále také mluvila o digitalizaci, představila nám některá čísla, například to, že pouze 1% z prokliků na reklamu na internetu je správně analyzováno, 35% digitálních reklam nikdo nikdy neuvidí a také uvedla, že pouze osm procent firem věří, že jejich business model přežije digitalizaci.

Následovala přestávka. Kafe, dortík a jedeme dál.

Jiří Charvát vyzval na pódium experta na interní komunikaci, Michaela Sida. Sido v současné době působí ve společnosti Philip Morris, nicméně ve své přednášce se věnoval svému bývalému zaměstnání – interní komunikaci ve firmě T-mobile. Zde i přes všechnu nevoli svých nadřízených z Německa rozjel Facebook Workspace, s jehož přínosnými vlastnostmi nás seznámil. Po něm na pódium přišel přednášet Milan Formánek, digitální a komunikační manažer Red Bull Media House. Jakmile skončil, nedovedla jsem si představit, že by někdo mohl stále nemilovat Red Bull. Mluvil o spolupráci s mladými sportovci, umělci a obecně o podpoře kultury. Definoval nám nových 5P marketingu, mezi které podle něj patří pozdrav, popros, poděkuj, pousměj se a ptej se proč. Jeho přístup k reklamě jako takové zní: ‚‚Neměli bychom podporovat bulvární média a vytvářet nevkusné křiklavé reklamy, měli bychom se snažit náš mediální i fyzický prostor kultivovat, jak jen to jde.” Přednáška Milana Formánka skvěle zapadla do konceptu, protože z něj vyzařovalo, že to, co dělá, dělá opravdu s láskou.

Milan Formánek mluví o firmě Red Bull a influencerech, které využívá.

Po něm k obecenstvu promluvil Jiří Hrabě, ředitel již zmiňované neziskové organizace Elpida. Jedná se o neziskovku, jež pomáhá seniorům stát se aktivními a neopomíjenými členy naší společností. Organizují nejen lekce tance, hodiny počítačů, divadla, sbory, ale zároveň dávají seniorům práci.  V rámci projektu Ponožky od babičky se prodalo 10 000 párů ručně pletených ponožek. Projekt starší ženy nejen zaměstnává v dlouhých chvílích, ale také jim dodá pocit důležitosti a pomůže jim k menším finančním obnosům.

V rámci přednášky nám Jiří Hrabě ukázal jeden z spotů Elpidy:

Další přestávka, další natankování kofeinem a pokračujeme.

Na pódium vyšel Filip Podstavec, který nás zasvětil do tajemství growth hackingu, mluvil například o Alze a kryptoměnách. Také ukazoval, jak se dá v marketingu využít FOMO (fear of missing out), což je jeden z velmi mocných nástrojů na ovlivňování lidského chování. Slevy, poslední kusy a jedinečné nabídky, zaručený způsob, jak polapit nerozhodnuté zákazníky. Po něm byl na řadě HR specialista Petr Skondrojanis, který mluví o tom, jak udělat dobrou HR kampaň. Míní, že kouzlo je právě v lidech, nábor nových zaměstnanců tedy není o tom, že vezmete pár fotek z fotobanky, je důležité komunikovat reálné příběhy.

Po pauze na oběd sebevědomě nastoupil Jakub Horák, jehož jméno se po sněmovních volbách omílalo ve všech médiích. Ten nejprve mluví o konfirmačním zkreslení, načež se téma přesune k výzkumům. V rámci přípravy kampaně pro Piráty si nechal Horák vyhotovit výzkum motivátorů a bariér, ve kterém se ptal lidí, proč by stranu volili či nevolili. Z výsledků zjistil, že digitalizace státní správy (jedno z největších témat Pirátské strany), je až na sedmém místě v žebříčku priorit. První se umístila možnost Nebojí se vyjádřit svůj názor, na tom tedy kampaň založil. V posledních několika minutách mluví Horák o svém Eccentic Clubu, ve kterém je možné dát si cigaretu či doutník i přes platný zákaz kouření. Vysvětluje tam, jak jednoduše obešel zákon a vytvořil z klubu lokaci časosběrného filmu o kuřácích.

Jakub Horák: ‚‚Ani po volbách program Pirátů vlastně nikdo nezná. Teď už to lidem ale vůbec nevadí.”

Po Jakubu Horákovi přišla řada na posledního speakera Josefa Havelku a jako téma Staly se značky kořistí digitálu? Josef Havelka stojí například za slavnou reklamou na server Centrum.cz, o které si však většina lidí myslí, že je na Seznam. Bobika, pamatujete? Přednášku zahájí citací Marka Ritsona: ‚‚75% marketérů není přesvědčeno o efektivitě digitálního marketingu, 66% z nich však bude příští rok navyšovat rozpočet na digitílní marketing”. Poté mluví o umělé inteligenci. ‚‚Jeden člověk odešel z Applu, založil si sektu a teď se modlí k umělé inteligenci, taky možnost.” Dále se věnuje o nákupech přes zařízení, jako je Alexa, tvrdí, že značky začínají pozbývat smysl, což ukazuje na průzkumu uskutečněném v letech 2007 a 2015 v USA. Studie zkoumala názory horních 5% obyvatel (podle ročního příjmu). Ukázalo se, že před deseti lety byli lidé v této sociální vrstvě mnohem vyhraněnější, co se týče oblíbených značek. Například 67% z nich mělo v roce 2007 oblíbenou značku luxusního hotelu, zatímco v současnosti je to pouhých 37%. To se však týká například i špěrků a oblečení. Říká, že lidé nejsou homo economicus, ale spíš lépe cvičené opice, které chtějí mít život co nejjednodušší, že většina z nás jezdí na autopilota.

Josef Havelka: ‚‚Máme utíkající technologie a utíkající společnost a firmy jen sedí, koukají kolem a nemají páru, co se děje.”

Konference si kladla za cíl ukázat, že nemusíte nutně zapadnout do šedé zóny průměrnosti a že se dá marketing dělat jinak, ba dokonce i s láskou. Navštěvníky jistě potěšila i dobročinná povaha celé akce a profesionalita všech účinkujících (včetně satirických poznámek moderátora). Už teď se nemůžeme dočkat dalšího ročníku této zajímavé akce v srdci Prahy. Děkujeme organizátorům a jen tak dál! 

 

DUŠKOVÁ, Magdalena. Marketing With Love: Jde to vůbec dohromady? Radoslav PENKOV, editor. In: Markething [online], 2018. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/marketing-with-love-2018

Fotografie: Magdalena Dušková

Náhledová fotografie: Radoslav Penkov

Studentka druhého ročníku Marketingové komunikace a PR. Ráda vaří kamarádům špagety, píše básničky a čte Pána prstenů. Nejraději však stejně pije kafe a fotí na svou Minoltu. Brzy bude mít leguána, na kterýho se těší víc než na Vánoce.