Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Marketérem v zahraničí: na co se připravit a kde hledat

      16. 11. 2017
Marketérem v zahraničí: na co se připravit a kde hledat

Je práce v zahraničí jiná pro copywritera, specialistu PPC, konzultanta nebo kreativce? Jaké vlastnosti je dobré si osvojit a s čím se budete jako cizinec potýkat pracujíce v marketingu v EU i mimo ni? Přečtěte si, na co se připravit a kde hledat, pokud chcete prorazit v zahraničí. O své zkušenosti se s námi podělili absolventi oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK.

Kde hledat práci v zahraničí?

Pokud se rozhodujete dle klienta/zaměstnavatele, nebojte se ho oslovit přímo nebo zaslat životopis iniciativně (aniž by byla otevřena konkrétní pozice, o kterou se ucházíte). Některé průzkumy tvrdí, že firmy nezveřejní až 70 % volných pozic, jelikož je obsadí na základě doporučení, šuškandy nebo právě databáze uchazečů. A nebojte se zvolit kreativní formu:

Pokud se rozhodujete geograficky, využijte lokální facebookové skupiny (dle země nebo města) a pracovní či personalistické weby (stačí adaptovat doménu pro konkrétní zemi), jakými jsou: Indeed, Monster, Grafton, Manpower a další.

V neposlední řadě nezapomeňte na nabídky a možností v rámci českých institucí: Česká centra, Czech Tourism, velvyslanectví a zájmové asociace často uvítají česky mluvící posily.

A pokud se necítíte na práci v zahraničí, můžete zvážit působení na zahraniční univerzitě. Na evropském veletrhu pomaturitního a celoživotního vzdělávání Gaudeamus se prezentuje řada zahraničních univerzit. Jedenáctý ročník se uskuteční od 23. do 25. ledna na PVA Expo Praha-Letňany.

 

Přečtěte si, za jakých okolností se do ciziny vydali absolventi oboru Marketingová komunikace a PR Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity:

 

Jakub Hodboď, Global Strategy Director, Ogilvy & Social.Lab

Čtyři roky jsem působil jako strategic planner v Ogilvy v Praze, a tak jsem nasbíral řadu kontaktů v evropské komunitě stratégů z Ogilvy (jedna z výhod fungující síťové agentury). Hodně jsem získal i díky svému nadřízenému – cizinci s velkými zkušenostmi s prací v zahraničí. Strategicky jsem vedl Air Bank a moji expertízu z této kategorie chtěli využít belgičtí kolegové v jednom tendru. Z původní jednodenní konzultace se stala nabídka převzít vedení strategie v Bruselu. Největší výzvou pro mě byla kombinace práce na novém komplikovaném trhu (Belgie jsou vlastně dvě země v jedné) s velkou kreativní reputací a zároveň vedení týmu cizinců. Čím více se člověk posouvá na západ, tím větší je motivace, drive a ambice těch, kteří pracují s vámi (nebo proti vám). Ne nadarmo je New York mekka našeho oboru. Je tedy potřeba na nic nečekat, mít názor a umět se prosadit. Cením si toho, že se mohu učit a inspirovat od těch opravdu nejlepších na světě. Pracuji na místech, projektech a značkách, o kterých jsem ještě před pár lety maximálně četl v AdAge. Pracovně si zkrátka plním sny.

 

Patricia Neupauerová, Brand Strategist, Google Australia & New Zealand

V českém Googlu som pracovala cez 4 roky ako Industry Manager v oblasti FMCG a Technology, predtým som 5 rokov pracovala pre Unilever v rámci mediálnho teamu. O pozícii som sa dozvedela cez náš interný portál, zaslala CV nášmu HR a nasledovalo niekoľko pohovorov.. Keď som pred viac než dvomi rokmi odchádzala do Sydney, bolo to vzrušenie z nových začiatkov a z nepoznaného. V Austrálii som predtým nikdy nebola. Snažím sa riadiť svojou intuíciou a ťa mi hovorila, že je to cesta správnym smerom. Asi najviac ma prekvapilo, ako si Austrália niekedy žijesvojim vlastným životom„, tak trochu vo svojej vlastnej bubline. Niekedy mi tu chyba európska historická, kultúrna, a myšlienková rôznorodosť, ktorú som si najviac uvedomila keď som sa sem presťahovala. Na druhej strane ma prekvapilo ako sa tu darí malému businessu. Objavila som tu mnoho zaujímavých projektov ktoré vyrástli z kreatívnej myšlienky pár nadšencov. Je tu cítiť väčšia odvaha pustiť sa do vlastného podnikania aj medzi mladými ľuďmi. Okrem obrovskej skúsenosti z iného trhu, kedy začínate odznova v budovaní vzťahov a dôvery, mi to potvrdilo, aké Česká republika a Slovensko skvelé krajiny na život. A to, že menšie než napríklad Austrália, alebo UK, je vlastne výhoda v tom, že máte prístup k ľuďom, ku ktorým by ste sa v iných krajinách dostávali oveľa zložitejšie. Zároveň vás osobný impakt je častokrát omnoho vašimožno nie na business firmy pre ktorú pracujete, ale prostredníctvom rôznych iniciatív a projektov na krajinu v ktorej žijete.

 

Tomáš Pánek, Digital Marketing Specialist, Emirates

Měl jsem za sebou dva roky v digitálu Danone, půlroční projekt redesignu kariérních stránek pro Vodafone a dvě sezóny pražského Fashion Weeku. O pozici v Emirates jsem se dozvěděl ve facebookové skupině naší fakulty, kam tuto nabídku nasdílel absolvent z Austrálie. Obával jsem se především kulturních rozdílů, ale touha to vyzkoušet byla o mnoho silnější, tak jsem do toho šel. A nakonec asi největším překvapením bylo tempo, s jakým náš tým pracuje, a znalosti, které mi chyběly a musel jsem se v krátkém čase doučit. Práce v mezinárodním týmu je však k nezaplacení a pomáhá mi vidět svět jinýma očima. A taky možnosti, které coby globální značka máme: můžeme zkoušet nové věci a posouvat digitální zkušenost našich zákazníků pořád dál – to je vzrušující.

 

Barbora Babická, Marketing Advisor, Bupa Health Services; vášnivá kuchařka, milovnice koček a autorka blogu zitaustralii.cz

V Praze jsem rok pracovala jako Account Manager pro Aqua Digital, chvíli jsem pobyla v PR u Bison & Rose a podílela se na řadě projektů během studia. Mimo jiné jsem si odskočila na jeden semestr do Helsinek. Do Austrálie jsem odjela v březnu 2013 s cílem udělat si MBA a nabrat zahraniční pracovní zkušenosti. Na první práci v oboru jsem si ale musela počkat skoro rok. A nešlo vůbec o angličtinu. Neznalost místních kulturních zvyklostí a vůbec toho,  jak to na australském pracovním trhu chodí, je něco, co přijde až časem a nedá se to uspěchat. Nemáte cit pro to, co je v marketingu ok a co už je za hranou. Nemáte místní socio-kulturní přehled a kontakty.
Po osmi měsících v Sydney jsem získala pozici Account Managera pro jednu IT firmu a rok později se přesunula do food eventů. V současné době pracuji druhým rokem jako marketingový konzultant pro Bupu (mezinárodní firma v oblasti zdravotní péče), kde se starám o 80 zubních klinik v Austrálii a na Novém Zélandu. Lidi se nejdřív musí na pracovišti oťukat, začít si věřit a teprve pak se spolu pustí do projektu. Navíc se tady úplně nesluší jít s lidmi do konfliktu. Lidi jsou na sebe neustále (někdy až neupřímně) milí a v tom je asi ten největší rozdíl. Ne v práci jako takové, ale v mezilidské komunikaci.

 

Ondřej Pavlů, Digital Marketing a Marketing Operations Manager pro Austrálii a Nový Zéland, Hitachi Vantara

V Praze jsem pracoval v agentuře Native PR a souběžně dělal na pár PR a social media projektech. S několika dalšími jsme například založili Markething.cz. V roce 2013 jsem se přestěhoval do Sydney s cílem udělat MBA na místní UTS Business School a následně zkusit prorazit v australském marketingu. Od mytí skleniček a rozdávání letáků přes průběžné studium finančního managementu a účetnictví se to nakonec podařilo. Začalo to náhodnou konverzací na LinkedInu, skrz kterou jsem po necelém roce získal part-time v britské softwarové firmě Thunderhead.com. O rok později jsem následoval svoji tehdejší i aktuální šéfovou do Hitachi, kde jsem po dokončení MBA nastoupil na full-time a spokojeně tam jsem dodnes. Po poměrně snadném kariérním rozletu v Praze tohle byla (a je) úžasná, charakter budující zkušenost. Vzít to hezky ze dna potravinového řetězce v neznámé zemi a prokousat se zpátky nahoru byla dřina, ale člověka to naučí skromnosti, pokoře a důležitosti pozitivního myšlení. Kdysi se mě někdo zeptal, jestli nemám pocit, že jsem tou Austrálii trochu zazdil slušně rozjetou kariéru v Praze. Krátkodobě možná jo. Dlouhodobě mi to ale otevřelo úplně nové možnosti. A jako bonus mi to dalo momentálně už skoro pět let úžasných zážitků v pestrobarevné zemi, které už mi nikdo nevezme. Ty propásnuté vánoční večírky Markethingu mě ale štvou!

 

Eliška Böhmová, CRM Trainee, Lesara

Po dobu studia na MKPR jsem pracovala na různých pozicích v pražských agenturách a také jsem vyjela na 2 zahraniční pobyty – do Leedsu v UK a do Berlína a po státnicích jsem se rozhodla vrátit se právě do Berlína. Byla jsem oslovena přes LinkedIn start-upem Lesara, kde jsem pak začala pracovat. Nebála jsem se asi ničeho, naopak jsem se těšila na nové výzvy, zkušenosti a prostředí. Nejvíce mě asi překvapila brutální německá efektivita práce – v pracovní době se prostě každou minutu pracuje, nikdo si nesděluje zážitky z víkendu nebo nesjíždí Facebook. O to víc se ale socializujeme po práci, skoro každý týden máme nějaký team event. I po 3 měsících ve své nové pozici se každý den učím něco nového, jak z oblasti hard skills (např. analýza dat, automatizace marketingu, AB testování), tak soft skills (např. komunikace s lidmi z různých kultur, time management, vyjednávání). Nelituju ani vteřiny a všem zahraniční zkušenost můžu jen doporučit.

 

 Štěpán Soukeník, doktorand na FSV UK

Několik let jsem jako freelancer pracoval pro dvě velké agentury v Praze: Ogilvy a Havas. Zásadní ale bylo vzdělání v Anglii, které mi dodalo potřebnou pracovní úroveň v jazyce. Práci jsem získal podobně jako práce předtím. Napsal jsem napřímo evropskému CEO, že pro něj chci pracovat, a i když různé Skype telefonáty probíhaly zhruba 4 měsíce, nakonec jsme se domluvili. Dva roky jsem pracoval jako EU Business Representative pro americkou firmu Granicus, což zahrnovalo práci na všem možném mimo dvou hlavních trhů firmy USA a UK. Samozřejmě jsem se nejvíc bál toho, jak non-native speaker může pracovat s různými evropskými stakeholdery v angličtině, ale postupně si to sedlo. Hodně k tomu přispělo to, že jsem mohl pracovat většinu času na dálku z Prahy a jezdit po Evropě na služební cesty, takže žádný zásadní kulturní šok neproběhl. Tahle práce mě posunula zásadně. Nakoukl jsem do procesů firmy, která procházela restrukturalizací ze start-upu do firmy o 400 lidech a hlavně jsem si zažil americký způsob managementu, který sice má své mouchy (dělej to, jak to děláme my, a ono to bude fungovat), ale myslím, že jsem po tomto připravený skoro na všechno :))

 

Jana Daniela Šabatková, Account Manager, Geometry Global GmbH

Měla jsem za sebou tři roky podnikání v oblasti headhuntingu a kariérního koučinku, dva roky na pozici externí reportérky v soukromém video-týmu a rok na pozici PR Executive v Geometry Global (dříve Ogilvy Activations). Právě zde jsem postupně převzala zodpovědnost i za interní komunikaci a kontakt s centrálou v Londýně. Jednoho dne jsem narazila na našem intranetu na upozornění, že kolegové ve Frankfurtu nad Mohanem hledají Juniora pro Emirates. Jelikož jsem znala prostředí agentury, uměla německy i anglicky a prokázala odvahu, nabídku jsme dostala hned na konci prvního FaceTime hovoru (Skype for Business není úplně spolehlivá aplikace)…

Dlouhou dobu jsem byla v agentuře jediným cizincem. Největší výzvou tak byly briefing s kreativním oddělením a dvouměsíční fáze ročního strategického plánování, kde sedíte s týmem dvanácti profesionálů a snažíte se jim prodat svůj nápad v jejich mateřštině. Nejvíce vděčná jsem za ten odstup, ptačí perspektivu, kterou člověku zahraniční zkušenost dá. Ať už se jedná o obchodní, politickou nebo osobní rovinu, vidíte pak věci jinak a může to využít ve svůj prospěch. Oborově zajímavé je například porovnání procesů a formy komunikace v Německu a ČR. Je až s podivem, v kolika oblastech je české a německé mediální a marketingové prostředí odlišné, a v čem se od sebe navzájem můžeme učit.

 

…a jak na to, když už se to povede?

Jazyk

Ať už budete v mezinárodním týmu, kde se budou s cizí řečí prát i vaši kolegové, nebo budete v týmu jediný cizinec (což je mimochodem dost velký rozdíl), připravte se na horké chvilky. Prezentaci před klientem si můžete připravit. Základní businessové fráze se naučíte během pár týdnů. Zaujmout však pro své kreativní nápady znamená především v marketingovém, mediálním a obchodním prostředí umět je na místě v reálném čase dobře prodat svým kolegům nebo nadřízeným. Sílu jazyka a jemné nuance není radno podcenit.

Tip: I v cizím jazyce můžete být přesvědčiví a dosáhnout svého.

Kulturní rozmanitost

Ať už se přesunete o 50 kilometrů za hranice našich sousedů nebo poletíte do nové kanceláře přes půl světa, využijte právě tu vzdálenost ke svému dobru. Kulturní šok můžete zažít v Rakousku i v Šanghaji. Zakořeněné zvyky národů i kultur nemusíme vždy chápat, ale je dobré se na ně připravit. Studium businessových zvyklostí i etikety by mělo být na prvním místě, hlavně pokud se chystáte mimo evropský kontinent. Ušetříte si trapné chvilky a můžete si zachránit život.

Tip: České zvyklosti můžete využít k optimalizaci procesů a přístupu v zahraničí.

Předsudky

Japonci jsou workoholici, Arabové poznají podle pohybu očí, co si myslím, na Maďary není spolehnutí… odpoutejte se od předsudků. Pokud se sami dokážete odpoutat od vlastních předsudků, budete snášet lépe předsudky vůči své osobě. Pro někoho budete Čechoslovák, pro jiného nedůvěryhodný Východoevropan, pro další hubený běloch. Univerzálnost předsudků z nás ze všech dělá bílý jogurt. Využijte toho.

Tip: Na Pražáka koukají jako na cizince už v Brně. Využijte jiné perspektivy ke zlepšení a zpříjemnění práce vaší i vašich kolegů.

Možnosti

Český rybníček nabízí mnoho možností. Dají se tady dělat a ohromující projekty. Pokud se však dostanete na stamilionový trh, žijete nový rozměr tržní síly a k němu odpovídající přístupy i rozpočty. Velké trhy, stejně jako globální klienti, však tíhnou k centralizaci (v rozhodování) a naopak decentralizaci (v exekuci) jednotlivých projektů.

Tip: Ať už se vydáte do Vídně nebo do Singapuru, jeďte tam s úsměvem.

Máme možnosti, o kterých se generaci našich rodičů ani nezdálo. Ten svět je tady všude kolem a je nám otevřený. České hlavy jsou ceněné, tak se nebojte a vyrazte ven nasbírat zkušenosti a rozšířit si obzory po profesní i lidské stránce.

Neboj se vystoupit ze své komfortní zóny!

Evropská unie nám poskytuje nevídaný luxus: večer se sbalíte a druhý den ráno prostě začněte pracovat v Paříži, Berlíně nebo Athénách. Stačí vám k tomu občanka a dostatek odvahy. Ucházet se o práci za hranicemi EU ve většině případů představuje zdlouhavý byrokratický proces, ale i ten se dá zvládnout. Štěstí přeje odvážným a připraveným!

 

Jak citovat tento článek?

ŠABATKOVÁ, Jana Daniela. Marketérem v zahraničí: na co se připravit a kde hledat. Michal Režný, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/marketerem-v-zahranici

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Aktuálně žije v Německu, pracuje v kreativní agentuře a dělá kampaně pro letadýlka. Má ale ráda i autíčka, výzkum a etické otázky všeho druhu. Miluje pražskou kavárnu a Jeffa Koonse.