Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Kateřina Vacková z Loono: Neziskovka musí především odrážet tebe

      26. 10. 2017
Kateřina Vacková z Loono: Neziskovka musí především odrážet tebe

Beze studu šířili své #prsakoule poselství a naučili tisíce lidí dbát na prevenci rakoviny. Nyní se vrhli na naše srdce. Osvětová skupina mladých (nejen) mediků roste v důležitou zdravotnickou neziskovku, ve svých nápaditých kampaních přitom nespoléhá zdaleka jen na chytlavé slogany. Nejen o české neziskové rutině, oborových výzvach a nejnovější kampani se pro nás rozpovídala Kateřina Vacková, zakladatelka a CEO organizace Loono.

Svou osvětovou činnost medička Kateřina Vacková nastartovala opravdu působivě, a to bez předchozích zkušeností s tvorbou kampaní. Loono se během pár let své existence vyšvihlo mezi důležité zdravotnické neziskovky v Česku. Letos v říjnu navíc rozšířilo svůj záběr – začíná nás učit, jak se starat o své srdce.

Měla jsi na začátku vůbec představu, do čeho se pouštíš?

Já jsem po své osobní zkušenosti s rakovinou chtěla, jak se tak hezky říká, zachránit svět. Řádnou představu o tom, co přesně chci dělat, jsem neměla, ale chtěla jsem si určitě povídat s lidmi o zdraví, o prevenci a o tom, co by měli dělat, aby nádorové onemocnění včas odhalili. Postupně se to vyvíjelo se zájmem lidí a nakonec se lidé ptali i na prsa, varlata a další orgány či jiná zdravotnická témata. Na to konto pak vznikla naše první kampaň #prsakoule a teď i nová kampaň #zijessrdcem.

Loono oslavilo v březnu tohoto roku 3 roky od svého založení

Vaše první kampaň #prsakoule byla co do počtu vyškolených lidí a včas objevených onemocnění velmi úspěšná. Do jaké míry za to vděčíte dobře zvládnutému marketingu a PR?

Samozřejmě já ani další studenti medicíny jsme neměli marketingové vzdělání ani zkušenosti. S první tiskovou zprávou a prvotním oslovováním médií nám hodně pomohla naše tehdejší píáristka Lada Brůnová. Později se ty věci nějak organicky nabalovaly a vlastně i samotný název kampaně svou chytlavostí určitě pomohl. Díky tomu se toho tak hezky chytla média a já jsem dostala možnost jít do Show Jana Krause a DVTV nebo udělat rozhovor s magazínem Reportér. To nám hodně pomohlo fundraisovat i určitý objem peněz, za které jsme potom mohli koupit další modely a posunout celou kampaň dál.

Díky úspěšné kampani #prsakoule bylo vyškoleno již 22 tisíc lidí

Spolupracujete i s populárními značkami jako ZOOT. Oslovují vás komerční partneři sami, nebo si je předem vybíráte?

Ohledně ZOOTu vím, že nás tam někdo představil a slovo dalo slovo. Každopádně si myslím, že naše spolupráce byla oboustranně úspěšná. Kolekce “Sahám si na ně každý měsíc” byla nejprodávanější v té době a co je hlavní, i po těch 2,5 letech je na stránkách ZOOTu stále k dispozici.
Jinak je to s partnerstvím tak půl na půl – někdy si firmu sami vybereme a oslovíme ji, jindy nám zase značka sama nabídne třeba vybavení na workshopy. Jednou nás třeba oslovila firma, která prodává postřiky do oken proti plísním. A plísně podle nich prý způsobují rakovinu, proto by partnerství s námi prý dávalo smysl. V takových případech je hned jasné, že se jen někdo snaží využít naše komunikační kanály.

Váš tón komunikace je velmi mladistvý, místami až provokativní. Nesetkáváte se s nepochopením ze strany starší generace?

Například po Show Jana Krause jsem si vyslechla, že kazím výchovu mládeže tím, že v televizi říkám slovo koule. Je to ale přeci pořad, který běží po desáté hodině. Také jsem jednou slyšela, že je naše kampaň urážlivá/vulgární. Jestli ale takové reakce byly za ty 3 roky jen 2, tak si myslím, že je to docela dobrá bilance (smích).

Kampaň #prsakoule se stala úspěšnou i díky chytlavému názvu

Když už jsme u Show Jana Krause… Pocítila jsi po odvysílání pořadu velký růst povědomí a mnoho ohlasů obecně?

To se mi hodně špatně odhaduje, protože se to událo všechno najednou – Show Jana Krause se odvysílala ve stejný den, kdy byly zveřejněny rozhovory pro DVTV a magazín Reportér. Myslím, že pro nás je to určitě fajn jako reference, ale i z toho hlediska, že televizi sleduje jiná cílová skupina než třeba naši facebookovou stránku. Na všechny mediální výstupy se dívám jako na možnost dostat co nejvíc lidí z různých cílových skupin na naše workshopy, a to je náš primární cíl – vyškolit co nejvíc lidí.

Spousta lidí si říká: “Ježiš, mně se nechce zítra do práce.” A já si říkám: “Už aby bylo pondělí.”

Jak získává Loono finance na svůj provoz?

My získáváme peníze řekněme čtyřmi různymi cestami. První je samozřejmě cesta grantových řízení či crowfundingových kampaní – v podstatě peníze, o které si můžeš jako neziskovka zažádat. Druhá cesta spoléhá na dary mecenášů. Většinou se jedná o lidi, kteří třeba měli rakovinu nebo infarkt v rodině, líbí se jim naše mise a chtějí nás podpořit. Třetí cesta je školení ve firmách. Díky tomu, že si nějaká firma koupí naše školení, můžeme pak připravit workshop pro mladé lidi ve školách zadarmo. Čtvrtou cestou je náš merchandising, který, myslím, taky funguje skvěle – limitované edice triček, přívěsky se srdcem a podobně. V tuhle chvíli už nám taky běží spolupráce s El.Ka Underwear v podobě speciální Loono edice trenýrek pro páry s heslem “Když je máš, tak je ukaž”.

Po vizuální stránce drží Loono laťku hodně vysoko i v nové kampani Žiješ srdcem

Jak vypadá běžný den ve zdravotní neziskovce?

V Loono je v dnešní době cca 120 lidí z toho 10 z nich tvoří organizační tým a zbytek jsou školitelé dnes v pěti městech ČR. Jednou z náplní je, že se scházíme s týmem na schůzkách, kde kreativně brainstormujeme nad novou kampaní, vymýšlíme, kdy a co se dá na sociální sítě, konzultujeme, plánujeme workshopy a odklepáváme návrhy. Já, jelikož mám v podpisu CEO & founder, chodím převážně po schůzkách se sponzory, trávím čas s týmem, píšu granty, starám se o to, aby naši školitelé byly odborně vyškolení, a občas si ještě zajdu školit i já sama, abych zůstala jak se říká “in“.

V čem spočívá největší výzva Tvé vůdčí role?

Mým cílem je přemýšlet nad naší organizací hodně komplexně, to znamená o všem vědět, spojovat věci dohromady a přemýšlet o tom, co se musí udělat 3 kroky před tím a 3 kroky potom. Jsem sama  překvapená, co všechno jsem schopná “zmanageovat”, co bych před třemi roky schopná nebyla. Největší výzvou je však práce s lidmi, v čemž mi určitě dají za pravdu i další zakladatelé či manažeři.

Symbol nové kampaně Žiješ srdcem si nyní může každý pověsit na krk

Rozběhla jsi velmi úspěšný neziskový projekt, který navíc stále roste. Oslovily Tě nějaké firmy s nabídkami práce v komerční sféře?

Určitě oslovily. V podstatě mě oslovují z různych sfér pomalu každý den. Dostávám nabídky práce lékařky, na manažerských projektech i kreativních kampaních pro komerční produkty. Vše odmítám s tím, že jsem na tenhle moment čekala dlouhé roky a užívám si ho. Konečně nemám školu, konečně nemám jinou práci a můžu se Loono věnovat naplno. Spousta mladých lidí v mém okolí si v neděli večer říká: “Ježiš, mně se nechce zítra do práce.” A já si říkám: “Už aby bylo pondělí.” Taky nevím, jestli bych dokázala v tuhle chvíli pracovat se stejným zápalem na něčem, čemu bych sama nevěřila tolik jako Loono.

,,Neziskovka musí predevším odrážet tebe a musíš to jako founder implementovat i do lidí, kteří s tebou pracují.“ 

Na podzim jste spustili novou kampaň Žiješ srdcem. Čemu se věnuje?

Prevenci kardiovaskulárních onemocnění, tedy infarktů a mozkové mrtvice – jak tomu předcházet, jak je včas odhalit a co dělat, když potká mrtvice nebo infarkt tebe nebo někoho v tvém okolí.

Máš pocit, že vám jde druhá kampaň víc od ruky, když už jste nasbírali potřebné zkušenosti? Je pro vás teď snazší i fundraising?

Lépe se mi teď vytváří obsah přednášek, protože vím, jaká struktura na lidi platí – workshopy postavené na interakci a otázkách do publika.
Myslím, že i ty peníze se teď budou shánět lépe, například právě z toho důvodu, že můžeme říct: ,,Hele, nám můžete věřit, za 3 roky jsme vyškolili 22 tisíc lidí, znají nás mladí po celé ČR, mělo to takový a takový dopad, tolik a tolik lidí si našlo rakovinu včas.“

Jaké jsou hlavní kanály a silné komunikační zbraně nové kampaně?

Součástí kampaně je i výstava, kterou můžete vidět v rámci Designbloku (startuje 26. 10. v areálu holešovického Výstaviště) a následně 14 dní v DSC Gallery, pro kterou přední designéři a malíři vytvořili díla inspirovaná právě anatomickým srdcem. U výstavy budou po celou dobu přítomni naši školitelé, kteří budou lidi informovat o prevenci, jak si měřit tlak a umožní lidem poslechnout si tlukot vlastního srdce. Na výstavě bude možnost se na srdce podívat skrze teď hodně populární virtuální realitu. Dokonce nám Anatomický ústav 1. lékařské fakulty zapůjčil lidské srdce naložené ve formaldehydu (smích). Co se týče propagace výstavy, každému umělci jsme třeba nafotili a napsali medailonek – ten dáváme na náš blog, takže si lidé můžou samostatně přečíst o každém díle a umělci, a samozřejmě celou akci propagujeme na sociálních sítích.

„Každoročně podporuji veřejně prospěšnou činnost a vzhledem k tomu, že jsem já sám před Vánoci zkolaboval celkovým vyčerpáním, mám k tomuhle tématu blízký vztah.“ uvedl Martin Velčovský pro Loono.

Na konci listopadu proběhne charitativní dražba včetně propracovaného dražebního katalogu. Budeme vydávat tiskovou zprávu a rozhovory. Lidem, kteří se zúčastnili už naší první kampaně, posíláme newsletter. Postupně budou přibývat i události s workshopy. Letos budeme mít i vánoční večírky a chystáme se prodávat minimalistické diáře pro rok 2018 s obrázkem srdce nebo přívěsky v podobném stylu. Na FB a Instagramu tvoříme album “Ambasadoři #zijessrdcem” s osobnostmi, které nám fandí a sdílí s námi určité hodnoty – například Terezie Kovalová nebo youtuber Kovy.

Do výstavy Žiješ srdcem v rámci pražského Designbloku přispěli svou tvorbou nejen Maxim Velčovský, ale také například Maria Makeeva a ilustrátorské duo Tomski&Polanski.

Nějaký čas jsi strávila i mimo Česko. Měly by se podle tebe české neziskovky něco naučit od těch zahraničních?

Určitě by měly, hlavně co se týče sebevědomí. Nebát se pochlubit se tím, co dokázaly, protože jsou to super věci – já občas koukám, co dokážou české neziskovky udělat, a přitom se o tom pořádně neví. Další věc je prezentace na sociálních sítích a obecně vizuální identita. Myslím, že neziskovka by měla mít vizuální identitu srovnanou úplně stejně jako komerční firma, nebo se o to alespoň nějakým způsobem snažit. Lidé jsou vizuální tvorové – nakupují spíš očima, než aby si četli dlouhé texty. Obecné doporučení pro webovky: zkrátit texty, přidat i fotky a hlavně investovat do kvality fotek.
Když to shrnu, tak moje inspirace v Americe byla následující: dobrá prezentace svého projektu, vizuální identita, pochlubit se věcmi, co se mi povedly, a nebát se říct si o peníze, protože spousta lidí ty peníze má a ráda by je dala za to, že vy to “odmakáte“.

Co bys doporučila studentům z oboru, které by lákalo založil si vlastní neziskovou organizaci?

Někdy je lepší to udělat odzadu, než-li myslet prvně na to, jak se budeme jmenovat, jaké bude logo a struktura. Je dobré prostě začít něco dělat, ověřit si, jestli to ti lidi chtějí, jestli tě to baví, jestli u toho vydržíš, jestli pro to najdeš nějaké lidi, a všechno ostatní pak samo vykrystalizuje. Bude to hodně náročné, spoustu věcí tě bude bolet, ale to je život. A důležité je, aby tam dal člověk část ze sebe a svých hodnot. Neziskovka musí predevším odrážet tebe a musíš to jako founder implementovat i do lidí, kteří s tebou pracují. Aby to nedělali primárně kvůli penězům, ale aby zůstali sami sebou a stáli za stejnými hodnotami. Ne nadarmo se často říká, že investoři investují do lidí.

 

Jak citovat tento článek?

HEGYIOVÁ, Hana. Kateřina Vacková z Loono: Neziskovka musí především odrážet tebe. Marek HÁŠA editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/loono-katerina-vackova

Obrázky:

plakát výstavy Žiješ srdcem: https://www.facebook.com/loonocz
ostatní: archiv Loono

Slovenka študujúca v Prahe 2.ročník Marketingovej komunikácie a PR na FSV UK. Rada organizuje akcie a pomáha kde sa len dá.