Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Kouří Mahulena Bočanová opravdu zdravě?

      6. 11. 2012
Kouří Mahulena Bočanová opravdu zdravě?

Slovní spojení kouřit zdravě získává v poslední době nový význam. A to díky elektronickým cigaretám, které už od roku 2007 čím dál častěji vídáme mezi ukazováčky a prostředníčky kuřáků. Elektronické cigarety vnímám jako pomůcku při odvykání kouření podobnou nikotinovým náplastem či žvýkačkám. A sami výrobci elektronických cigaret svůj výrobek takto často prezentují. Nebo alespoň část z nich. Například firma High Life do boje s konkurencí vytáhla se zbraní těžkého kalibru. Je jí vyzývavě oblečená elektronickou cigaretu kouřící Mahulena Bočanová, která nás se svůdným pohledem láká na „zdravou neřest“.

Společnost High Life ale není jediná, která sáhla po více či méně vyzývavé tváři, aby propagovala svůj výrobek. Firma KingSmoking angažovala spoře oděnou Dominiku Mesarošovou, Gábinu Partyšovou, Martinu Gavriely, skupinu Holki nebo Jiřího Krampola (naštěstí ne spoře oděného). Nejnovějším přírůstkem mezi kuřáky elektronických cigaret je Agáta Hanychová.

Mahulena Bočanová (zdroj:www.zdravanerest.cz)

Dominika Mesarošová (zdroj:www.kingsmoking.cz)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velmi zajímavé je pozorovat rozdíl ve způsobu reklamy klasických a elektronických cigaret. Formule, kovbojové, drsní chlapi, kteří vědí, co dělají. To vše nejčastěji najdeme v reklamě na klasické cigarety. Zato elektronické cigarety zatím prezentují výhradně krásné vyzývavé a nejlépe polonahé ženy, pro které je elektronická cigareta jakýmsi výrazem elegance a stylu. O tom, že elektronická cigareta je elegantní, se zmiňuje i Mahulena Bočanová v reklamním spotu, který byl umístěn na server Youtube, kde od přidání nasbíral necelých 3000 zhlédnutí. V něm nám Mahulena Bočanová například vysvětluje, proč začala s elektronickými cigaretami, a navíc děkuje za případný nákup „její“ cigarety Zdravá neřest, jelikož tím přispějete 5 Kč nadaci Agelcares. Její patronkou je překvapivě Mahulena Bočanová.

Elektronicky si klidně kuřte

Celý západní svět bojuje proti klasickým cigaretám a kouření. Austrálie zavádí unifikované krabičky, Evropská unie připravuje do nového roku sérii aktualizovaných textových upozornění a nově i povinných obrázkových upozornění. Maďarsko od příštího roku výrazně omezí prodej cigaret, francouzští představitelé chtějí napodobit Austrálii a přimět k tomu celou Evropu. Stále však nikoho netrápí naprosto neregulovaný a nekontrolovaný trh s elektronickými cigaretami.

Zdroj: www.celebritynet.cz

Zdroj: www.super.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministerstvo zdravotnictví prý zvažuje, že v novém protikuřáckém zákoně vůči elektronickým cigaretám přitvrdí a výslovně je zahrne do nové definice kouření. Například v Norsku a Švýcarsku jsou elektronické cigarety zakázané. V Německu jsou k dostání pouze v lékárně. Naproti tomu v Praze se dají pořídit například i ve vestibulu metra Karlovo náměstí. Zamyslet by se však Ministerstvo zdravotnictví  mělo i nad omezením propagace. Pomoci by mu s tím mohla i Rada pro reklamu. Jak je vůbec možné, že po pěti letech přítomnosti elektronických cigaret na trhu je povolená veřejná reklama na elektronické cigarety, když na ty klasické je striktně zakázána? Ať již klasickou či elektronickou cigaretou totiž propaguji kouření. Propaguji závislost na nikotinu, která je s kouřením spojená. Před dětmi i mladistvými. Není přeci hloupost, abychom jedno kouření zakazovali a druhé nechali volně kvést?

„Docela dobře si dokážu představit, že elektronickou cigaretu někdo vyzkouší, zvykne si na nikotin a začne kouřit. Speciálně mezi mladistvými. Je to novinka, 16 letí kluci to čapnou tátovi a tradá do klubu. Vždyť to přece není škodlivý,“ upozorňuje člen představenstva Vratislav Janda ze společnosti British and American Tobacco (dále BAT), kterého Markething oslovil.

Rozdíl mezi reklamou na léčebnou pomůcku, která má pomoci od kouření a reklamou, která ve vás má vzbudit touhu si elektronickou cigaretu pořídit, je více než zřejmý. Už díky tomu co má paní Bočanová a ostatní krásky na sobě a celkovou vizualizací reklamy, která asociuje lákavé poutače na kasina a kabarety.

Dívčí trio Holki (www.super.cz)

Zdraví na prvním místě

Dalším zavádějícím a sporným faktem celé záležitosti je slovo „zdravá“ ve výše zmiňovaném sloganu s Mahulenou Bočanovou. „U elektronických cigaret je podle mě velké zdravotní riziko, nepodléhají totiž zdaleka tak přísné kontrole jako klasické cigarety. Vy tedy vlastně vůbec nevíte, co kouříte,“ uvažuje Janda z BAT. Jeho slova potvrzuje i bývalý hlavní hygienik Michael Vít v článku České televize z března letošního roku: „Jsou zprávy z americké Food and Drug Administration, že byly nalezeny určité nepříznivé látky v kouři, který z elektronických cigaret vychází.“ Hlavním problémem je podle něj nulová kontrola nikotinových náplní uvnitř zmiňovaných cigaret. Pokud bychom i přesto vycházeli z faktu, že náplně v elektronických cigaretách jsou zdravotně nezávadné, stále obsahují nikotin, což je, jak známo, návyková látka, která rozhodně není zdraví prospěšná. Od kdy je tedy v pořádku propagovat závislost, byť ochuzenou o škodlivý dehet?

 

Iveta Bartošová (www.blesk.cz)

 

 Zdroje:

www.ceskatelevize.cz

www.agelcares.cz

www.highlife.cz

www.zdravanerest.cz

www.superspy.cz

www.kingsmoking.cz

Jak citovat tento článek?

ADAMEC, Přemek. Kouří Mahulena Bočanová opravdu zdravě? Markething [online]. 6. listopadu 2012 [cit. 2012-11-06]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/kouri-mahulena-bocanova-opravdu-zdrave-2.

Student 2. ročníku Žurnalistiky na FSV UK. Zajímá se o politiku, historii, market(h)ing, sport, elektronickou hudbu a jeho adrenalinovou láskou je paintball.