Markething.czMarkething

menu

zavřít

Co se skrývá pod rouškou koronakrize? Nela Slováková!

18. dubna 2020

A je to tu! Konečně zase pořádný skandál na Instagramu. A nesouvisí s ničím menším než s nařízením nosit roušky. Zatímco stovky lidí je vyrábí doma u šicích strojů, včetně bývalé první dámy Dagmar Havlové, někteří podnikavci přemýšlí, jak nouzový stav nejlépe zmonetizovat. Nejdál to zatím dotáhla profesionální celebrita Nela Slováková. A vypadá to, že má z ostudy roušku. Tedy, kabát.

Během karantény náš čas strávený na sociálních sítích přirozeně roste. Proto si troufáme tvrdit, že kauzu prodeje roušek brněnské podnikatelky Nely Slovákové zaregistroval úplně každý. Kdo vůbec ale Nela je? Jak velký vliv na Instagramu vůbec má a kde se vůbec vzala?

Začalo to v Hotelu Paradise

Po stopách Nely musíme do dávného roku 2012 a dálné Dominikánské republiky. Právě tam vznikla reality show TV Prima Hotel Paradise, do které Nelu přihlásila její matka. Nela totiž už od mala prý chtěla být středem pozornosti. Princip soutěže byl snadný. 15 přitažlivých žen a 15 přitažlivých mužů postupně žilo v luxusní vile. Každý týden museli soutěžící utvořit páry. Ta osoba, které se pár utvořit nepodařilo, musela vilu opustit.

Kdo chtěl v soutěži uspět, musel se ponořit do tvorby strategií a plánů, s kým spolupracovat a koho naopak v klidu hodit přes palubu. Eufemisticky řečeno se dá říci, že soutěžící žádní velcí stratégové nebyli. Za všechno mluví tento Nelin citát z jedné z epizod: On je náš úhlavní soupeř. Co s tím?” Nic, ať jde do háje.”  V podobném duchu promyšlených strategií se nesla celá tato soutěž, kterou nakonec Nela vyhrála (přestože byla ze soutěže vyloučena soutěžícími a nedlouho poté štábem vrácena do hry). A v podobném strategickém duchu funguje i Nelin instagramový business.

Strategie? Zpropagovat všechno a komukoliv!

Instagramový účet Nely Slováková má aktuálně přes 360 tisíc fanoušků

Nela o svém profilu se 362 tisíci fanoušků v pořadu Extra Host řekla: Veškeré reklamy na svém Instagramu si poctivě vybírám, protože nechci lidem nabízet něco, o čem nic nevím. S těmi danými firmami spolupracuji už dlouhou dobu, občas přibude někdo nový, ale to jen výjimečně.” Ne, že bychom Nele nevěřili, ale podívali jsme se na zjevně placené posty na jejím profilu v období od 1. 1. do 15. 3. 2020. Nela v tomto období ve svém feedu zveřejnila 57 postů, z toho 22 placených spoluprací a 6 propagací svého e-shopu.

Přestože Nela tvrdí, že s firmami spolupracuje jen dlouhodobě, 13 z 22 propagací byly od října 2019 do dubna 2020 zveřejněny pouze jednorázově. Další teze z uvedeného rozhovoru, kdy Nela říká, že bude radši mít méně firem, ale spolehlivé, tedy také zcela neplatí.

Vtipná je také reakce Slovákové na dotaz, jestli by za opravdu vysoký obnos byla ochotna propagovat i věci, za kterými by si 100% nestála. Její odpověď, že jediné, co by neudělala, je pornofocení, asi mluví za vše. Zajímavý protimluv.

Slováková svoje spolupráce, mezi kterými nechybí firma vyrábějící elektronické cigarety, luxusní šampaňské nebo Kärcher, většinou nijak neoznačuje. Připomeňme loňský výzkum z katedry Marketingové komunikace a PR FSV UK, ze kterého vyplynulo, že jen 11 % zadavatelů dbá na to, aby reklama byla na profilu označená, a celá polovina zadavatelů nechává influencerům svobodu v označování. Dovolte nám tedy malý apel na všechny zadavatele − prosím, tlačte na vaše influencery a označujte spolupráce.

E-shop s dezinfekčními gely a rouškami

E-Shop Influencerky, na kterém prodává svůj merchandising

Síly a dosahu svého instagramového účtu je si Slováková velmi dobře vědoma. Jedná se o slušnou fanouškovskou základnu, kterou může influencer využít ať už k budování vlastního PR, propagaci značek nebo k prodeji vlastního merchandisingu. Založila si totiž vlastní e-shop, na kterém kromě plavek a spodního prádla začala během nouzového stavu prodávat i dezinfekce a roušky. Obrandovanou dezinfekci, která už nyní na e-shopu není, prodávala Slováková za cenu 543 Kč za 100 ml. Roušky s aktivním stříbrem” za cenu 289 Kč za kus.

100 ml dezinfekce, kterou influencerka také prodávala na svém e-shopu

Vlna internetového hněvu

Okamžitě potom, co influencerka oznámila na svých sítích, že se pouští do prodeje hygienických potřeb, se do ní internetová komunita pustila ve velkém. To vedlo k tomu, že si bývalá účastnice reality show Hotel Paradise vypnula pod svými příspěvky na Instagramu komentáře.

Do Slovákové se na Twitteru pustil i Pavel Novotný.

Uživatelé komentující pod příspěvky Nely Slovákové na Instagramu.

Uživatelé komentující pod příspěvky Nely Slovákové na Instagramu.

Vznikl dokonce i instagramový účet Hrabonela Hlena Lichvářová”, který se hojně pouští do většiny věcí, které Nela Slováková publikuje na svoje sociální sítě.

Instagramový profil Hrabonela Hlena Lichvářová, který si bere na paškál většinu věcí, které Slováková zveřejňuje na svém oficiálním profilu

Instagramový účet se hojně pouští do vyjádření Slovákové na sociálních sítích.

Kauza roušek a certifikátu na instagramovém účtu Hrabonela Hlena Lichvářová

Ten má k aktuálnímu datu přes 58 tisíc followers a jeho první příspěvek je z 15. března letošního roku. Tento instagramový účet rozebírá všechny příspěvky od Nely Slovákové týkající se prodeje roušek a dezinfekcí a radí sledujícím, kterým roušky nedorazily nebo nedošlo k včasnému vyřízení storna, jak postupovat.

Nela vs. Univerzita Tomáše Bati

Celá kauza vygradovala ještě poté, co Slováková na svém Instagramu tvrdila, že její roušky mají potvrzení od ústavu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Univerzita vydala na svých sociálních sítích několik příspěvků. Ten, který máte možnost vidět níže, je už smazaný.

Příspěvek na Instagramu Technologické fakulty Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vyjadřující se ke kauze roušek.

Instagram Story na účtu @ft.utb

Pro deník.cz mluvčí univerzity Petra Svěráková uvedla:

„Protokol z měření nevznikl na základě žádné oficiální objednávky zaevidované v systému UTB a není oficiálním dokumentem UTB. Dále bylo zjištěno, že došlo k neoprávněnému zneužití razítka Ústavu fyziky a materiálového inženýrství, které navíc dle současných vnitřních norem již není platné. UTB se distancuje od daného dokumentu.“ 

Piráti a trestní oznámení

Do celé kauzy se angažovala i Pirátská strana, která shromáždila přes 350 podnětů týkajících se podezřelých e-shopů, na které podali trestní oznámení. To se týká i obchodu neonky.cz, který patří právě Nele Slovákové. Ten údajně pochybil nejen prezentováním nepravdivých informacích o produktech, ale také nevystatováním faktur nebo nevracení peněz zákazníkům v zákonem dané době.

Influencers bez práce a snaha zbohatnout během krize

Podíváme-li se blíž pod roušku” internetového hejtu, uživatelé vyčítají Nele Slovákové, že se přiživuje na aktuální krizi prodáváním předražených produktů. Dalo by se tedy jako přiživování označit i chování značek, které kromě oblečení začaly aktuálně vyrábět i roušky nebo dezinfekce? To, kolik je ochoten zákazník za dané zboží zaplatit, je vždy relativní. Další věc, kterou uživatelé influencerce vyčítají, je pak falšování certifikátu, které, pokud jsou všechna tvrzení pravdivá, samozřejmě v pořádku není. Zaslouží si ale Slováková až vulgární komentáře, které můžeme vidět výše?

Americký influencer Tayler Holder a jeho roušky za 25 dolarů. Zdroj: Insider.com

Tayler Holder, americký influencer a TikToker, stáhl prodej svých roušek, které stály 25 dolarů, protože čelil obrovské kritice svých fanoušků, že se snaží si přivydělat na situaci, ačkoliv daroval část výdělku na neziskovou organizaci.

Americký influencer Logan Paul a fotografie na jeho Instagramu s nápisem F**k Corona Virus

Jiný americký influencer Logan Paul zase čelil kritice poté, co publikoval příspěvek, na kterém je v obležení modelek a s popiskem F**k the Corona Virus.” A to chvíli poté, co americké vláda nařídila, že by lidé měli zůstat ve svých domov a nesdružovat se ve větších skupinách.

Závěr − Influencerem během nouzového stavu

Z celé kauzy vyplývá řada otázek. Chtěla Nela Slováková pouze využít toho, že je influencerka a na svých sociálních sítí si rychle přijít k výdělku? Mnoho influencerů, které pro značky dlouhodobě vytvářelo obsah na sociální sítě, má nyní kvůli aktuální situaci pozastavené spolupráce a snaží se přijít s novými způsoby, jak si vydělat. Je tím pádem výroba roušek nebo dezinfekčních potřeb coby vlastního merchandisingu možným logickým krokem, nebo jen snaha se přiživit na lidském zdraví? Není nenávist komunity na sociálních sítích něco, co už hraničí s kyberšikanou? Nebo je to v pořádku, protože daný influencer musí automaticky počítat s tím, že když má tak velkou fanouškovskou základnu, že se o jeho činech bude mluvit?

Co si o celé kauze myslíte vy? Budeme rádi, když nám v komentářích dáte vědět svůj názor.

Jak citovat tento článek?

KOSTELECKÝ, Martin a Michal VOKOUN, Co se skrývá pod rouškou koronakrize? Nela Slováková!, Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/koronakrize-nela-slovakova

Zdroje:

www.nelaslovakova.com

https://www.denik.cz/regiony/kauza-rousky-nely-slovakove-netestovali-jsme-je-odmita-utb-20200414.html

https://www.instagram.com/ft.utb/

https://www.insider.com/coronavirus-face-masks-tayler-holder-influencer-selling-backlash-2020-3