Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Komentář: Z lásky k třetí říši

      1. 5. 2017
Komentář: Z lásky k třetí říši

Zhruba čtvrt roku po aféře s modelem v letáku obchodního řetězce Lidl se další obchod potýká s otázkou rasové nenávisti. Muže, který podle některých diskutujících nebyl dostatečně český, střídá ve středu pozornosti pokladní s hákovým křížem vytetovaným na ruce.

Nikdy asi nepřijdeme na to, co zavedlo paní Miriam právě do Kauflandu, možná se jí líbil německý název a původ, možná si jen člověk s vytetovaným hákovým křížem na předloktí nemůže příliš vybírat, kde bude pracovat. Ať je pravda na kterékoliv straně (u paní pokladní je pravda zřejmě vždy na straně pravé), dlouho se na své pozici neohřála. Kvůli fotografii, která se začala šířit sociálními sítěmi, o svou práci přišla rychlostí blitzkriegu.

Fotografii, která obletěla internet, na Facebook nahrál uživatel s přezdívkou Ký Bel.

Jako z černé komedie

Celá kauza má navíc dost komické pozadí. Nejen, že je žena na fotografii oblečená ve firemním triku s nápisem „Z lásky k Česku“ a českou vlajkou, řeč je navíc celou dobu o provozovně v ulici U Plynárny. K dosažení vrcholu absurdity by stačilo, aby zaměstnanecké číslo dotyčné bylo 1939 a její měsíční úvazek čítal 88 hodin.

Uživatelské příspěvky na oficiální facebookové stránce Kauflandu.

Internet, jak už tomu u podobných kauz bývá, okamžitě zavalily satirické obrázky a komentáře. Kromě otřepaných koláží plných narážek na názvy produktů typu Pribinácek a Sudetská pečeť se začaly objevovat poznámky, že paní Miriam nebude mít kde hákovat, prosby o SSlevu nebo dotazy, zda se dá v prodejnách platit říšskou markou.

Sociální sítě zaplavily více či méně nekorektní obrázky.

Objevili se i tací lidé, kteří pokladní ihned neodsoudili. Někteří začali vysvětlovat původní význam svastiky, což v souvislosti s tím, že tento symbol doplňovaly podle některých zdrojů obrázky muže se zdvihnutou pravicí a brána připomínající vjezd do koncentračního tábora, nedává příliš smysl. Leda, že by vyobrazený muž představoval gestikulujícího buddhu a brána symbolizovala dosažení nirvány a vstup do říše nestvořeného. Jiní vyjádřili pochyby o tom, zda by se stejným metrem hodnotila příslušnost k jiné ideologii popírající základní lidská práva, například komunismu, či dokonce křesťanství.

Křížová komunikace

Kaufland, který mimochodem společně s diskontem Lidl patří pod německou společnost Lidl & Schwarz-Gruppe, zveřejnil s denním zpožděním prohlášení, ve kterém se pokusil vše obratně vyžehlit. Ve facebookovém příspěvku nejprve poděkoval všímavému fanouškovi a jakýmkoliv pochybnostem předešel úsměvným vysvětlením, že zaměstnankyně do té doby nosila pouze dlouhé rukávy. To ale není vše. Snad aby se řetězec zavděčil většinové veřejnosti, ujistil ji, že zaměstnankyni okamžitě propustil, a navíc proti ní zahájil příslušné právní kroky. Odmítavý postoj proti rasové nenávisti je přece něco, co Lidlu před čtyřmi měsíci přineslo publicitu a uznání. Otázkou ale je, zda to Kaufland s touto formou krizové komunikace trochu nepřehnal.

Vyjádření obchodního řetězce bylo zveřejněno s denním zpožděním.

Viditelné tetování hákového kříže ve spojení s dalšími nacistickými symboly na předloktí se jistě dá považovat za podněcování nenávisti vůči rasové menšině. Mělo by se proti němu tedy zakročit stejně, jako kdyby se pokladní například rozhodla u pultu chlazených lahůdek hajlovat a vykřikovat antisemitistická hesla. Na druhou stranu se zaměstnankyně během několika hodin stala terčem posměchu a nenávisti, a možná se tím tak trochu potrestala sama. Navíc hrozí, že to dotyčnou ženu ještě více vyloučí z normální společnosti a posílí její přesvědčení. Pokud má něco člověka uvrhnout mezi lidi jemu nakloněné, v tomto případě holohlavé muže, kteří mnohdy na rozdíl od naší aktérky o práci vůbec zájem nemají, je to situace, kdy si na něj všichni ukazují prstem, jeho fotografie putuje internetem v desítkách posměšných úprav a všechno je dovršeno vyhazovem z práce. Těžko říct, jakou by to vzbudilo reakci, možná ale bylo na místě ukázat onu inteligenční a morální dominanci. Problém v hlavě dotyčné nevyřešíme, i tak by ale měla mít právo někde pracovat. Tím spíš, když se dá projev tohoto přesvědčení zakrýt dlouhým rukávem.

Jak citovat tento článek?

NOVOTNÝ, Jan. Komentář: Z lásky k Třetí říši. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2017.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/komentar-z-lasky-k-treti-risi

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/mein-kampfland-komentuji-lide-pokladni-s-tetovanim-hakoveho/r~d712bf182b3411e7b494002590604f2e/

https://www.facebook.com/KauflandCeskaRepublika/?fref=ts

https://www.info.cz/magazin/pokladni-s-vytetovanym-hakovym-krizem-dostala-vyhazov-internet-se-bavi-na-ucet-kauflandu-8564.html

http://tyinternety.cz/socialni-site/v-kauflandu-pracuje-pokladni-s-hakovym-krizem-tady-jsou-top-reakce/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kaufland