Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Komentář: WTFofola? Dala Kofola lásce sbohem, nebo jsme prostě staří?

      19. 5. 2015
Komentář: WTFofola? Dala Kofola lásce sbohem, nebo jsme prostě staří?

Když jsme nedávno v redakci spatřili vizuály nové kampaně českého love brandu Kofola – Dáš si Fofolu? – rozjela se mezi námi obrovská diskuze nad tímto počinem z dílny Zaraguzy. „Kam se vytratila láska? Páchá Kofola marketingovou sebevraždu? Chápete to někdo? Líbí se to někomu?“ S týdenním odstupem a prvními výsledky je jasné, že se kampaň stala virální a na sociálních sítích panuje nadšení. Je ale z dlouhodobého hlediska čistě zábavný a WTF tón kampaní Kofoly správný? 

Musím se přiznat, že moje úplně první reakce na ne zrovna líbivý vizuál s Fofolou zněla přesně takto: „Kdo (sprosté slovo) šišlá písmeno K?“ V podstatě v ten moment jsem věděl, že budu chtít napsat krátký komentář k nové kampani Kofoly. A nebude to hejt, jak by se mohlo zdát. Ale hezky popořádku.

Kofola patří dlouhodobě k nejznámějším českým love brandům společně s například Baťou, Škoda Auto nebo Míšou. Legendární vánoční kampaň Kofoly s holčičkou, která vidí „to prasátko, co má zuby zahnuté nahóru“, se pravidelně umisťuje na čele žebříčků nejoblíbenějších českých reklam a zná ji téměř každý. Mezi další notoricky známé kampaně značky patří například klasická letní reklama s Naďou a Ondrou na koupališti. Přestože se reklamy mohou zdát dost odlišné, mají společné prvky. Jedná se především o familiernost, lehkost, humor, spojení s rodinou nebo láskou. Tyto hodnoty jsou v naší zemi velmi silné a díky brilantnímu zpracování zmíněné kampaně nestárnou a jsou stále populární.


WTFofola?

Před několika týdny se začaly po ČR objevovat reklamní vizuály s šišlajícím psem, který lidem nabízel Fofolu. V těchto úplně prvních dnech spuštění kampaně, kdy ještě nebyly vypuštěny jednotlivé spoty, jsme na sebe v redakci a především na printy koukali jako puci. V podstatě ošklivé zpracování, těžké nechápání a lehká dotčenost, že „nám“ někdo šahá na Kofolu a przní milou, oblíbenou značku.

foto: Miloš Gregor, zdroj: instagram.com/milosgregor/

foto: Miloš Gregor, zdroj: instagram.com/milosgregor/

Sesbíral jsem několik vyjádření kolegů a kolegyň z redakce, která myslím velmi dobře vystihují prvotní střet s touto kampaní a především generační rozdíl s cílovou skupinou. Je naprosto zásadní si uvědomit, komu se kampaň snaží půllitrovky s meruňkovou Kofolou komunikovat. Jsou to děti a mladí do cca 18 let, kteří onoho psa z reklamy velmi dobře znají z memů s šišlavým psem jménem Phteven, Tuna the dog. Problém ale může nastat, když reklama překročí cílovku. Pokud by citylighty byly především v okolí základek a středních škol, spot v kinech jen před animáky a reklama se na sociálních sítích nešířila jako požár v seníku, asi bychom si ještě nějakou dobu neuvědomili, že jsme prostě staří. 

Následující vyjádření berte prosím s velkou rezervou. Jedná se o úplně prvotní reakce čistě na vizuály, která ale výborně podporují, co se stane s kampaní, když překročí práh své cílovky. Střet generací je v tomto případě opravdu kouzelný, protože všichni naši mladší sourozenci a příbuzní, kterých jsme se poté osobně na kampaň ptali, ji buď doslova milují, baví je a přijde jim skvělá, nebo jim prostě nevadí, ale zdá se „cute“.

Jana Unzeitigová

Asi úplně nejvíc mi vadí, že nejde o nic jiného než jen o vykradeného Phtevena. Mám z toho pocit, jako kdyby si někdo absolutně bez nápadu sedl před deadlinem k počítači, projel si 9gag a „Jéé, retardovaný pes a mladí ho žerou. Toho mrsknu na vizuál. Jen tak. Ale bude to o něco trapnější a zabijeme vtip původního meme. A koho zajímá, že si ho nikdo nespojí s Kofolou?“ A pak se poplácal po zádech, jak se mu to hezky povedlo.

Adam Koldinský

Pamatujete ještě kofotiny? Chytrá kampaň s důrazem na kvalitu produktu. A co teprve takové prasátko! Nebo koupaliště! A opravdoví fajnšmekři si možná pamatují i internetového vánočního anděla! Nevím, jestli si na tyhle klenoty tuzemské reklamní produkce vzpomněla dvojice držící se za ruce, kterou jsem míjel u inkriminovaného pflakátu. Muž zvesela hlásal: „Koukej na to! To je ale blbina.“ Měl pravdu. Značka s pozicí na trhu, která ve světě téměř nemá obdoby, dokázala profláknutým colovým megabrandům doposavad směle konkurovat i na poli reklamy. Ale to byly zmíněné kampaně, půvabné a chytré. Ne tyhle kokotiny. Pardon, kofotiny.


Štěpán Soukeník

Vnímání značky je komplexní a dlouhodobé. Kofole se dlouho dařilo výborně nacházet mix mezi afinitou sdělení a použitých mediatypů a dopadem na širokou veřejnost. Nynější fiflající paskvil na mě ale subjektivně působí, jako by vycházel z omezeného insightu hipsta cool digitálních teenagerů, kteří nejenže nepřemýšlí nad dlouhodobou komunikací značky, ale také naprosto nesmyslně vybírají mediální prostor. Ten by u této kampaně možná vystačil na online kampaň a nanejvýš na citylighty u základních škol. Kofole by měl někdo důrazně říct, že jestli budou pokračovat v podobných ujetinách (i kdyby pro jakkoliv úzkou cílovku), její image tím značně utrpí.

A můj osobní favorit, Michal Vokoun

Tsyve, když vidím ten citylight, dostanu chuť na vychlazenou Colu. Kofča spoléhá na to, že když ji miluješ, není co řešit, a že tak může spustit jakoukoliv prapodivnou kampaň a nezničí svoji pozici love brandu. Můžu taky napsat, že mě s*** d****ita tý kampaně, která má svou cílovku a jde jen po buzzu, ale to stejně s těma hvězdičkama nedáš do článku. (Dám – pozn. autora)

Nutno ještě dodat, že se spuštěním reklamních videí získávají vizuály daleko větší smysl a relativně roztomilé šišlání lze mnohem snadněji přenést i do printů. Když všechno sečteme kolem a kolem, podíváme se, jak explodovaly nadšené reakce pod příspěvky na sociálních sítích Kofoly, je naprosto jasné, že kampaň bude obrovsky úspěšná.

Jsem přesvědčený, že na konci roku budeme číst ultimátně pozitivní a mega úspěšnou case study o kampani, která rozvířila český trh, 10x překročila stanovená KPIs a měla velký virální zásah. A právem! Shodujeme se, že kampaň s Fofolou je a bude velmi úspěšná a zasáhla cílovou skupinu víc než ruské hokejisty stříbrná medaile.

Stejně ale, bude to stačit? Kofola se už před rokem rozhodla věci prostě „neřešit“. Vzdala se snahy říct něco víc a chce prostě bavit. Na tom samotném není zdaleka nic špatného, ale víme, že značka s takovou silou, historií, příběhem a hodnotami by s námi dokázala zamávat, pobavit nás a ještě dát hřejivý pocit. Snad se Kofole nepodaří absolutně oslnit jednu generaci a poškodit si u ostatních.

Když ji miluješ, není co řešit. Když jsi zábavný, nemusíš být šašek.

Zdroje:

Zdroj úvodního obrázku: www.facebook.com/kofolaceskoslovensko

Jak citovat tento článek?

KOLEK, Ondřej: Komentář: WTFofola? Dala Kofola lásce sbohem, nebo jsme prostě staří?. Markething [online]. 19. května 2015 [cit.2015-05-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/komentar-wtfofola-dala-kofola-lasce-sbohem-nebo-jsme-proste-stari

Absolvent oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se především o marketing v zábavním průmyslu, popkulturu ve všech podobách, kreativní reklamu. Ve volných chvílích básní a vymýšlí kraviny. Star Wars.