Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Kanye West – rasista a ignorant, nebo marketingový génius?

      12. 12. 2018
Kanye West – rasista a ignorant, nebo marketingový génius?

Slyšeli jste v nedávné době jméno Kanye West? Pravděpodobně ano – mediální pozornost totiž tomuto americkému rapperovi letos opravdu nechyběla. Několikrát se velmi kontroverzně vyjádřil k otroctví, za což sklidil mnoho kritiky. Jsou však jeho komentáře projevem ignorance a rasismu, nebo se jedná o marketingovou strategii? Pojďme se podívat na 3 klíčové momenty tohoto roku, kdy Kanye vzbudil pozornost.

1. Rozhovor s TMZ: „Otroctví byla volba.“

Velké pobouření vyvolal Kanye na začátku května v newsroomu serveru TMZ. Nejdříve chválil Trumpa a mluvil o svobodném myšlení, pak se konverzace stočila k otroctví. „Když slyšíte, že otroctví trvalo 400 let, říkám si: 400 let? To mi zní jako volba,“ řekl. Dodal, že „to je jako bychom byli psychicky uvězněni.“ Kritiky se dočkal hned ve štábu od novinářů TMZ, nesouhlas vyjádřil také rapper Will.i.am, aktivista Deray McKesson, komentátor Marc Lamont Hill a mnoho dalších celebrit.

Kanye hned na Twitteru přispěchal s vysvětlením – uvedl, že samozřejmě víže černoši nebyli do Ameriky dovezeni v řetězech dobrovolně, ale že chtěl jenom zdůraznit, že nemůžeme být psychicky uvězněni dalších 400 let.

Dává takové vysvětlení smysl? Možná úplně ne, nic to však nemění na faktu, že už všem na mobilu zvonily notifikace z různých zpravodajských serverů, že si Kanye myslí, že otroctví byla volba.

Měsíc nato vydal Kanye nové album Ye .Pokud si někdo myslel, že bylo kvůli nevhodným komentářům amerického rappera předurčeno k neúspěchu, byl vyveden z omylu. Na žebříčku Billboard 200 se Kanye s albem umístil na první příčce, stejně jako se mu to povedlo s 7 předchozími alby.

2. Zrušme 13. dodatek ústavy. „Už nejsem Kanye, ale Ye.“

Nebylo to naposled, kdy se Kanye vyjádřil k tématu otroctví. Den poté, co na Twitteru oznámil, že „bytost dříve známa pod jménem Kanye West  se nyní jmenuje Ye”, přidal fotku v trumpovské kšiltovce. K té dodal, že 13. dodatek americké ústavy (ten zakazující otroctví) by měl být zrušen. Stejně jako 4 měsíce předtím se jeho tvrzení dostalo na titulní stránky zpravodajských serverů. A kdo by si náhodou nevšiml jeho květnového tvrzení, již zajisté narazil na tento tweet.

Rapper se své kontroverzní tvrzení opět snažil vysvětlit. Dodal, že 13. dodatek je vlastně otroctví v přestrojení a otroctví jako takové v Americe nikdy neskončilo. „Nechci dodatek zrušit, ale pojďme ho pozměnit,“ dodal dále West.

V médiích se pak jeho jméno skloňovalo i další týden, kdy si pozornost novinářů si vysloužil tím, že si 6. října již poněkolikáté smazal své účty na Twitteru a Instagramu. Twitterový účet již od té doby stihl obnovit, Instagram zůstává prozatím neaktivní.

Bylo načasování těchto akcí náhodné? Spíše ne. Na konci září měl totiž Kanye vydat své další album Yandhi, jeho vydání ale odložil s tím, že letí nahrávat písničky do AfrikyVydání avizoval na 23.11. (tedy v den Black Friday), fanoušci ale stále čekají marně – album Yandhi stále nezná nové datum svého uvedení.

3. Oběd v Bílém domě. „Apple, postav Trumpovi iLetadlo!“

Za vyvrcholení příběhu můžeme považovat datum 12. října, kdy si Donald Trump a Kanye West popovídali za účasti novinářů na „nejdivnějším spojení politiky a hudby v Bílém domě od dob Nixona a Elvise“. Před kamerami spustil Kanye dlouhou řeč, ve které mimo jiné zmínil, že se díky Trumpovi cítí jako Superman, že mu děkuje za vyřešení problému s KLDR a že by Apple mělo Trumpovi postavit letadlo na vodíkový pohon iPlane 1.

Zdroj: Associated Press

Od té doby se toho moc nestalo… Tedy kromě toho, že Kanye se svojí manželkou Kim Kardashian navštívili Ugandu a rozdali desítkám dětem ze sirotčince tenisky z Kanyeho módní kolekce Yeezy.

Jaké z toho plyne marketingové ponaučení?

Po těchto odstavcích by si dělník reklamy nejspíš řekl, že partnerství značky s takto pochybnou celebritou musí být noční můra. Adidas, se kterým Kanye spolupracuje na již zmíněné kolekci oblečení a bot Yeezy, by nejspíš nesouhlasil.

CEO tohoto sportovního gigantu Kasper Rostred samozřejmě neunikl otázkám, zda jeho firmě spolupráce s Kanyem neškodí. Business Insideru se však na začátku října přiznal, že si s kontroverzním rapperem příliš neláme hlavu. „Když spolupracujete s velmi kreativními lidmi, uvidíte, že jejich způsob chování je unikátní. Je to prostě součástí toho, co vám poskytují – to, že jsou tak odlišní,“ řekl. „Pokud chcete absolutní kreativitu, musíte se smířit s tím, že občas řeknou něco, s čím úplně nesouhlasíte, ale s čím třeba souhlasí někdo jiný.“

Mimochodem, je pozoruhodné, že po Kanyeho kontroverzních tvrzeních nevznikla řada videí, kde lidé pálili svoje adidasky tak, jak se to stalo značce Nike poté, co se spojila s Colinem Kaepernickem.

Spolupráce Adidasu s Kanyem se rozhodně dá považovat za plodnou – úplně pokaždé byly jejich produkty vyprodané pouhých několik minut po uvedení. Sám Kanye tvrdí, že dokáže prodat 40 000 bot během dvou minut. Tato čísla Adidas nepotvrdil, víme však, že Kanyeho Yeezy Boost 750 byly dle High Snobiety v roce 2015 botami s nejvyšší hodnotou – na serveru eBay se prodávaly za průměrnou cenu 40 000 Kč (resp. 1 876 dolarů).

Zdroj: High Snobiety

Není to však kvůli tomu, že by je Kanye ručně osázel zlatem – jde o to, že kolem svých produktů umí prostě vyvolat hype.

Příklad? Nedlouho poté, co byla Kanyeho manželka Kim Kardashianová novináři vyfocena v oblečení z nové kolekce Yeezy Season 6, najmul Kanye řadu instagramových influencerů a celebrit včetně Paris Hilton. Ty outfit jeho choti napodobily a samy si ho na své profily přidaly. Jen tato kampaň zvýšila počet vyhledávání značky Yeezy na e-shopu Lyst o 45 %. Kanyeho módní řada u Adidas se tak i po 3 letech těší velké popularitě.

2 celebrity, stejný Yeezy outfit.
Zdroj: People.com

Ale jak můžete vidět, s Kanyem to rozhodně není úplně snadné. Často si neodpustí nemístné a těžce pochopitelné poznámky. Zdá se však, že ví, co dělá – nelze si nevšimnout toho, že se v médiích s kontroverzními tématy vyskytuje skoro vždy v době, kdy se něco děje, ať už jde o (ne)vydání nového alba či o spuštění nové kolekce Yeezy. O Kanyem se zkrátka mluví vždy, kdy mu to může nějak prospět. Bůh ví, co si vymyslí před vydáním avizovaného alba Yandhi.

„Jak citovat tento článek?“

NGUYEN Tony. Kanye West – rasista a ignorant, nebo marketingový génius?. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2018-12-12].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/kanye-west-rasista-ignorant

Zdroje

https://www.businessinsider.com/how-kanye-west-made-yeezy-brand-a-success-2018-4

https://www.tmz.com/2018/10/01/kanye-west-yandhi-album-delayed-africa-black-friday-release/

https://www.theguardian.com/music/2018/may/01/kanye-west-on-slavery-for-400-years-that-sounds-like-a-choice

https://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/8460189/kanye-west-eighth-no-1-album-billboard-200-ye

Student 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Příležitostně fotograf a tvůrce videoobsahu, vždy milovník kávy.