Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

John Galliano – umění nebo business?

      19. 1. 2015
John Galliano – umění nebo business?

Návrat Johna Galliana se stal v uplynulých dnech nejdiskutovanějším tématem v módních kruzích. L’enfant terrible se vrátil na scénu jako kreativní ředitel módního domu Maison Margiela a svou první kolekci prezentoval minulý týden v Londýně. Byť probíhal pánský týden módy, kolekce nebyla pánská a ani ready-to-wear. Oč tu vlastně běží?

John Galliano strávil dlouhých čtrnáct let v módním domě Dior jako jeho kreativní ředitel. Od roku 1997 až 2011 proměňoval módní přehlídky ve výpravné pohádky. Byl natolik svérázný, že postupně upozadil ikonickou značku a všechno se začalo točit kolem jeho osobnosti. Přesto se Gallianovi podařilo pochopit odkaz Christiana Diora a přenést jej napříč všemi svými kolekcemi.

Ovšem v roce 2011 musel kvůli svým antisemitistickým výrokům pozici opustit. Galliano odešel do ústraní.

Bylo tedy velkým překvapením, když módní dům Maison Martin Margiela oznámil v roce 2014 zvolení Galliana jako svého nového kreativního ředitele. Zejména proto, že Maison Margiela a Galliano jsou dva zcela odlišné světy.

maison-martin-margiela-couture-spring-2015-24

Svět Maison Margiela

Módní dům Maison Margiela založil v roce 1998 Martin Margiela, patřící k prvním z vlny talentovaných belgických designérů, kteří ukončili své studium na antverpské Royal Academy.

Margiela vytvořil ze značky záhadu opřádanou tajemstvím. Nikdy se nenechal vyfotit ani neposkytoval rozhovory. Komunikoval výhradně přes fax. Tajemství domu zhmotňovaly kolekce, pro které byl fundamentální minimalismus a precizní práce se střihem a látkami. Novináři označovali Margielovu tvorbu za dekonstrukci módy.

Zlom přišel v roce 2009, kdy se designér vzdal pozice kreativního ředitele, jelikož dle vlastních slov už neměl co říct. Funkce se ujal Mathieu Blazy, ale módní dům nikdy neučinil žádné oficiální prohlášení, což odpovídalo tajemnému DNA značky.

V současnosti rozhoduje o směřování domu Renzo Rosso, který se stal v roce 2002 akcionářem domu a zároveň je prezidentem Only The Brave Group, pod jejíž křídla spadá i Marni nebo Diesel. Právě Rosso stojí za jmenováním Galliana novým kreativním ředitelem Maison Magriela.

V neposlední řadě stojí i za rozhodnutím vypustit z názvu módního domu jméno Martin, což zdůrazňuje odpoutání se od minulosti. Stejně učinil i módní dům Saint Laurent, který po nástupu kreativního ředitele Heidiho Slimana odstranil z názvu Yves.

 maison-martin-margiela-couture-spring-2015-08

Galliano + Maison Margiela

Galliano je považovaný za jednoho z velkých talentů naší doby se smyslem pro velkolepost a teatrálnost, ale je těžké přestavit si, že se může člověk s barokní povahou ze dne na den rozhodnout tvořit minimalistické kolekce a tak zachovat odkaz Martina Margieliho.

První přehlídka, která se namísto v Paříži konala během pánského týdne módy v Londýně dokázala, že Galliano zůstal věrný vlastní tradici. Byť byli kritici optimističtí, všichni pochopili, že v kolekci bylo více ze samotného Galliana než Magrieliho, ačkoli přehlídka byla velmi strohá a pouze pro zhruba sto hostů.

maison-martin-margiela-couture-spring-2015-05

Proč Galliano?

Módní průmysl se dnes mění každou novou fotkou na instagramu, díky čemuž trendy vznikají přes noc a stejně rychle mizí. Je třeba dynamicky reagovat a navíc jde o obchod, ve kterém je potřeba umět přežít. Jak zdůrazňuje Paula Reed, kreativní ředitelka mytheresa.com, komercializace je nevyhnutelná.

Mění tedy Maison Magriela své DNA, aby se představila širší veřejnosti, protože být inkognito značkou už je na současné trhu nemyslitelné? Naznačoval by tomu i fakt, že značka v roce 2012 spolupracovala s módním řetězcem H&M, pro který vytvořila limitovanou kolekci svých ikonických módních kousků.

Na představení kolekce navíc nechyběli ani vybraní nákupčí – konkrétně Mark Lee z Barneys New York, Adrian Joffe z Dover Street Market a Carla Sozzani z 10 Corso Como.

Prezentovaná kolekce z řady Artisanal peníze rozhodně nevydělá. Modely jsou spíše unikátní sběratelskou záležitostí. Očekávání tedy nekončí a všichni zvědavě vyčkávají, jaká bude Gallianova kolekce ready-to-wear. Jestli bude prodejní ukáže až čas. Doufejme, že ano, jelikož velké sny na přehlídkovém mole přivedli designéra v roce 1990 k bankrotu a v posledních letech Gallianova působení v Dioru prodeje stagnovaly.

 maison-martin-margiela-couture-spring-2015-06

Přivítejme tedy velikána zpět a sledujme, jak se Maison Magriela pod jeho rukama proměňuje.

 

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: https://noavenue.com/projects/148

Zdroje obrázků: http://www.vogue.com/slideshow/8022933/maison-martin-margiela-spring-2015-couture-runway/#24

http://www.businessoffashion.com/2015/01/week-review-4.html

http://www.dazeddigital.com/fashion/article/23212/1/did-you-notice-maison-martin-margiela-changing-its-name

Jak citovat tento článek :

MEINEROVÁ, Kateřina.  John Galliano – umění nebo business?  Markething.cz [online]. 19. ledna 2015 [cit. 2015-01-19]. Dostupné z: http://www.markething.cz/john-galliano-umeni-nebo-business

Studentka prvního ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o art marketing, fashion business a sociální sítě.