Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Ještě zábavnější YouTube

      3. 6. 2013
Ještě zábavnější YouTube

YouTube se stává největším konkurentem televizního vysílání jak v obsahu, tak v inzerci. Dokonce na něm podle českého Googlu správným cílením reklamy lze zasáhnout až o 8% větší část cílové skupiny, než pouze s pomocí běžných médií. Je ale ve světě reklamního byznysu YouTube vůbec úspěšný? A jaké skvělé kampaně se dají na serveru rozjet?

Ačkoli se může zdát, že YouTube existuje snad od počátku samotného internetu, portál vznikl až v roce 2005. Byl založen třemi bývalými zaměstnanci firmy PayPal a je jedním z tažných koní společnosti Google.V současnosti má stránka již více než jednu miliardu unikátních návštěvníků měsíčně a je druhým největším vyhledávačem na světě.[1]  Podle historicky prvního nahraného videa by si ale soudný divák určitě na tak raketový úspěch nevsadil…


Jak se vydělává?

Výhoda YouTube je, že na videa se může podívat kdokoli, kdykoli, kdekoli na světě a zadarmo. S širokými možnostmi cílení se tak jedná o perfektní platformu, jak pro globální brandy, tak pro živnostníka v Horní Vltavici. Sem tam se pak objeví nějaký ten reklamní spot před vybraným videem, InVideo reklama (to je ten banner, který se zobrazuje v dolní části videa) nebo několik druhů inzerce přímo na hlavních stránkách YouTube.

Pro uživatele reklama ale určitě neznamená nepřekonatelný problém. Zvlášť ve srovnání s jinými bezplatnými platformami pro sledování videí, které jsou komerčně přerušovány každých pár minut. V ČR je příkladem třeba internetový portál TV stanice ‚PrimaPLAY‘. Nehledě na to, že většina spotů solidárně nabízí možnost přeskočení po určitém čase, jak tomu tak bývá.

Celý server stojí na obsahu generovaném uživateli. Pokud tedy natočíte dostatečně zajímavé video a ostatní jej budou sledovat, může být reklama i na vašem kanálu. Jestli se tedy občas divíte, proč ti ‚magoři‘ ztrácí čas produkováním různých videí, vězte, že se z toho dá občas udělat i živobytí. Autoři dostanou z reklamy umístěné před svým videem průměrně 55 % z výdělku, zbylých 45 % si ponechává YouTube.[2] Podle uploaderů však portál zdaleka nevydělává dostatečně.  Kvůli velkému počtu videí a relativně nízké ceně inzerce vidí někteří velcí hráči s miliony zhlédnutí jejich klipů potenciál stále značně nevyužitý.

Lepší obsah nebo lepší reklamy?

YouTube se proto v současnosti snaží stát pro inzerenty i pro tvůrce obsahu co nejatraktivnějším. V loňském roce otevřela společnost tři profesionální natáčecí studia v New Yorku, Londýně a v Tokiu, kde můžou amatérští bloggeři vytvořit propracovanější a tím pádem i potenciálně více sledovaná videa. Na svou stránku nalákala i 53 televizních kanálů, které nově za nízký poplatek (okolo 1$) budou uživatelům poskytovat exkluzivně nejnovější díly pořadů. Tím se YouTube stane konkurentem například k platformám Netflix či Hulu, v Česku třeba Voyo.

Podpora kvalitního obsahu a nové služby však nejsou všechno. YouTube má oproti televizi velký potenciál pro rozvoj specifické a netradiční reklamy. Je zde mnohem větší možnost interakce s uživateli a obrovská výhoda cílení na konkrétní skupiny obyvatel. Kreativní inzerce tak může nahnat plusbody nejen zadavateli, ale i samotnému YouTube – a hlavně může být příjemná i pro uživatele, který si ji dokonce sám aktivně vyhledá. Nevěříte? Snad nejznámější inovativní inzerce vás o tom určitě přesvědčí. Takže pokud jste nezaznamenali tuhle parádu z roku 2010, tak se honem rychle seznamte s Tipp-ex!


Nápaditý YouTube

Hlavní devízou YouTube je obrovské množství uživatelů a skutečně globální dosah. Inzerenti i tvůrci videí proto odmítají ze stránky odejít, hlavně kvůli vysoké sledovanosti jejich videí. Ani přes množství reklam se návštěvnost stránek nesnižuje, spíše naopak. Proč tedy neposkytnout kromě kvalitního obsahu také kvalitní reklamu? Obrovský potenciál je škoda nevyužít a nápadité kampaně si užije nejen nadšenec, ale i nejeden zarytý odpůrce nudných a trapných reklam. Pokud také občas sedíte na konferencích nebo jen u televize a říkáte si, že ty dnešní „inovativní“ reklamy jsou sice fajn, ale tak nějak stejné, zaostřete na YouTube. A doufejte, že to tenhle kanál zase jednou skutečně posune o kousek dál.

 

Zdroje:

[1] http://www.youtube.com/yt/press/statistics.html

[2]  http://www.theverge.com/2013/3/4/4062810/youtube-partners-complain-revenue-sharing-google-ads

Zdroj náhledového obrázku:

http://www.youtube.com/yt/playbook/

Jak citovat tento článek?

AMLEROVÁ, Johana. Ještě zábavnější YouTube. Markething.cz [online] 2012. ISSN 1805-4991 [cit. 2013-06-3]. Dostupné z: http://www.markething.cz/jeste-zabavnejsi-youtube

 

Čerstvá absolventka oboru Marketingová komunikace a PR, v současnosti pokračující ve studiích ve Velké Británii. Zajímá se o on-line marketing, social media a data a jejich analýzu.