Markething.czMarkething

menu

zavřít

Skandál jménem James Charles: Jak ztratit 3 miliony odběratelů?

Autor článku

Milovnice módy, červenýho vína a černýho kafe a humoru. Studentka 2. ročníku MKPR.

16. května 2019

Světem YouTube otřásl další skandál, tentokrát v komunitě beauty gurusPokud jste přes víkend otevřeli Twitter, Instagram nebo YouTube, rozhodně vám nemohlo uniknout jméno Jamese Charlese. Tomuto 19letému make-up artistovi, který od pátku čelí vlně nenávisti, se podařilo zdánlivě nemožné – za necelý týden ztratit přes 3 miliony odběratelů. Jak se mu to vůbec povedlo?

Když James v roce 2016 na YouTube začínal, jeho mentorkou se stala youtuberka a zakladatelka značky vitamínů Halo Beauty Tati Westbrook. Pomohla mu rozjet jeho kariéru na YouTube – udělala s ním několik spoluprací, promovala jeho YouTube kanál na svém a společně se svým manželem mu zajistila několik zakázek.

Přátelství však netrvají věčně a není žádným tajemstvím, že jejich kvalita v této branži se často odvíjí od počtu sledujících. Není proto překvapením, že když James statistiky Tati několikanásobně předčil, stouplo mu to do hlavy. Z roztomilého 17letého chlapce, co si jde za svým snem, se stal 19letý milionář, cenící si hlavně počtu sledujících. Jeho on-line impérium čítalo téměř 17 milionů odběratelů na YouTube, přezdívaných sisters. Stal se první mužskou Covergirl, spolupracoval například s Kylie Jenner či Demi Lovato, vydal vlastní paletku očních stínů a dokonce dostal jako jeden z prvních youtuberů pozvánku na legendární Met Ball, nejočekávanější módní událost roku.  

James Charles na Met Gala, s Kim Kardashian a jako tvář Covergirl. (zdroj: Twitter)

Bye, sister

Je důležité nezapomínat na to, jak snadno se vaše kariéra může ve světě sociálních sítí sesypat jako domeček z karet. Desátého května vydala Tati video s názvem „Bye, sister”, v kterém za 45 minut prakticky ukončila kariéru Jamese Charlese. Ve videu mluví o tom, jak jí James bodnul nůž do zad v momentě, kdy přijal spolupráci s jejím největším konkurentem SugarBear. Tati promluvila i o tom, jak James pomocí svých peněz a slávy údajně manipuloval heterosexuální muže k homosexuálním vztahům. Když Tati Jamese upozornila na to, že jeho objekt zájmu není homosexuál, James prý jednoduše reagoval slovy: „No co, ale já jsem celebrita!” Ups…

James se stal okamžitě terčem posměšných memes. (zdroj: Twitter)

Odezva na sebe nenechala dlouho čekat. Na Twitter začali lidé vyvěšovat screenshoty konverzací, kde se James projevoval více než nevhodně. A i na YouTube se objevila videa, kde influenceři popisují své negativní zkušenosti s Jamesem. Potichu nezůstaly ani zpěvačky Olivia O’Brien a Zara Larsson či model Jay Alvarrez.

Tweet Zary Larsson, jejímuž příteli Charles údajně psal, na který zareagovala se stejným příběhem Olivia O’Brien. (zdroj: Twitter)

 

Něco si přej, padá James

James následně vydal osmiminutové omluvné video, ve kterém se nedozvíte vůbec nic (kromě toho, jak NEdělat omluvná videa). I po několika dnech ztrácí Charles až 15 000 odběratelů za minutu a distancovala se od něj jak firma Morphe Cosmetics, tak velká jména jako Kylie Jenner, Jeffree Star či Shawn Dawnson. Po internetu začala kolovat videa, na kterých lidé ničí Jamesovy paletky stínů. Jeden z nejúspěšnějších youtuberů PewDiePie ovšem ve svém videu „James Charles is cancelled” zdůrazňuje fakt, že je James pořád jen teenager a chybu může udělat každý. Argumentuje i tím, že YouTube už zažil větší uklouznutí (Vzpomínáte ještě na Logana Paula a jeho vlog z Japonska, ne?) na to, aby rekord ve ztracených odběratelích držel právě Charles. Pro Jamese může být útěchou alespoň rapidně stoupající zhlédnutí jeho videí. To poslední vidělo již přes 44 milionů uživatelů. A zatímco James rekordně ztrácel jeho bývalá mentorka Tati získal 4,5 milionu nových odběratelů.

Jedna z paletek Jamese Charlese ničená ve videu na Tik Toku. (zdroj: Twitter)

„Nemám ani ponětí, o koho jde.”

Drama tohoto formátu otřáslo primárně YouTube komunitou, ale i když jste jméno Jamese Charlese třeba slyšeli poprvé, není od věci orientovat se v tom, co v dnešní době sledují (možná i vaše) děti. Cílová skupina Jamese je totiž právě mládež mezi 12 až 15 lety. Influencer je pro mladou generaci idol, vzor a kamarád, u jehož videí jsou děti schopné strávit hodiny a hodiny. A pokud je takový člověk označován za sexuálního predátora, nerespektuje ani základní lidské morální hodnoty a doporučuje medicínské přípravky s pochybným složením, není na místě jeho vliv bagatelizovat. Ať se nám to líbí, nebo ne, YouTube se stal neoddělitelnou součástí života mladých lidí a všech pohybujících se v oboru marketingu a médií. Proto si s jeho rostoucí popularitou čím dál tím méně z nás bude moci dovolit luxus nezajímat se o youtubery a jejich činy.

Komentáře pod článkem The New York Times o kauze Jamese Charlese. (zdroj: Facebook)

A ponaučení pro samotné tvůrce? Nenechte se ovládat falešným světem úspěchu měřeného pouze stoupajícím počtem followers a pamatujte, že i ve virtuálním světě platí pravidlo o lži a jejích krátkých nohách.

Jak citovat tento článek?

JOŠTOVÁ Josefína. Skandál jménem James Charles: Jak ztratit 3 miliony odběratelů?. Jan VOHRALÍK a Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2019-05-16].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/james-charles-youtube-skandál

Přečtěte si také